اراک/

کمبود واحدهاي فرآوري سنگ در استان مرکزي

کمبود واحدهاي فرآوري سنگ حلقه مفقوده توليد ملي در استان مرکزي است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک30 ميليون ذخيره سنگ در استان مرکزي فرصتي براي توسعه توليد، اشتغال و صادرات است که با کمبود واحدهاي فرآوري سنگ، تاکنون اين ظرفيت به فرصت تبديل نشده است.

 حسني معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي با اشاره به اينکه صادرات سنگ ايران ناچيز است مي گويد: تنها سه درصد سنگ هاي تزييني استان مرکزي به وزن حدود 70 تن به خارج از کشور صادر مي شود.

سنگ هاي لاشه، گچ و خاک عمده کاني هاي معدني استان مرکزي است. توسعه نيافتگي معادن سنگ استان مرکزي در حالي است که برخي نمونه هاي سنگ اين استان انحصاري است.

در جهان تنها برزيل و هنـد معـدن سنگ گرانيت و ايتاليا معدن مرمريت دارد، در حالي که در ايران استان مرکزي صاحب هر سه اين معادن است که نشان از ظرفيت بالاي استان در زمينه سنگ است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي مي گويد: فعاليت بيش از 200 واحد سنگ بري و نزديک به 150 معدن سنگ در زمينه توليد سنگ تراورتن، مرمريت و گرانيت بستر مناسبي را براي توسعه صنعت سنگ در اين استان به وجود آورده است.

سنگ تراورتن محلات از معروفيت جهاني برخورداراست و در بازارهاي جهان هم فروش بالايي دارد.

زاوشي مي افزايد: ايجاد زيرساخت ها، نوسـازي ماشين آلات و حمايت از توليد ملي مي تواند مسير رشـد توليد و صادرات سنگ را هموار کند. در معادن سنگ ‌هاي تزئيني استان مرکزي حدود 30 ميليون تن ذخيره سنگ وجود دارد که سالانه حدود دو هزار تن از آن برداشت مي‌شود.

کارشناسان بر اين باورند به علت نبود بسترهاي لازم براي فرآوري سنگ ، بخشي از اين سنگ ها به صورت خام صادر مي شود و پس از فرآوري در کشورهاي واسطه، سود آن را به جيب مي زنند.

محمدي يک کارشناس معدن با بيان اينکه بخشي از مشکل فرآوري به علت ضعف فن آوري و سرمايه گذاري در اين بخش است مي افزايد: سرمايه گذاران بخش خصوصي نيز به دليل استقبال مشتريان داخلي يا استقبال نکردن خريداران خارجي از محصولات فرآوري شده ايران مثل سنگ هاي تزئيني حاضر نيستند در زمينه فرآوري براي صادرات سرمايه گذاري کنند.

معادن سنگ تزييني تراورتن قابليت راه‌اندازي صنايع تبديلي و واحدهاي فرآوري نوين را دارد که نيازمند سرمايه‌گذاري و حمايت است. معاون معدني سازمان صنعت و معـدن استان مرکزي مي گويد: با ايجاد رابطـه با برخي کشـورهاي جهـان، علاوه بر شکست تحريم مي توان از امکانـات ابزاري براي بهبود توليد و کاهش ضايعات استفاده کرد.

 پاکراه مي افزايد: به علت نبود شنـاخت کافي بانک ها از بازدهي و بازگشـت سرمايه در معادن، اعطاي وام با وثيقه پروانه بهره برداري ميسر نشده اسـت که اين خود يکي از چالش هاي توليد و سرمايه گذاري است. توسعه زيرساخت هاي جاده اي و امکانات اوليه کارگاهي در مناطق معـدني هم از راههاي توسعـه و کاهش قيمـت تمام شده سنگ براي ورود به بازار صادرات سنگ هاي فرآوري شـده است. رئيس سازمان نظام مهندسي معادن استان مرکزي مي گويد: اکنون معادن استان با ظرفيت کامل فعال نيستند و توجه به اين واحدها مي تواند زمينه فعاليت واحدهاي معدني سنگ را افزايش دهد. برنامه ريزي جدي براي بهره برداري اصولي از معادن و ايجاد کارگاه ها و کارخانه هاي فرآوري مواد خام علاوه بر تامين نيازهاي کشور و ايجاد اشتغال، ايران را به صادر کننده عمده محصولات معدني در جهان تبديل مي کند. بيش از هزارو 300 معدن سنگ در کشور وجود دارد و پيشرفته شدن روش برداشت و توليد، نقش اساسي در توسعه معدني دارد و از سوي ديگر استفاده از فارغ التحصيلان بخش معدن در کنار افراد با تجربه در اين بخش مکمل توسعه معادن است. مدير بهره برداري معادن آتشـکوه و حاجي آباد محـلات نيز فرآوري نامناسـب را عامل اصلي افزايـش هزينـه ها عنـوان کرد و مي گويد: در حالي که در بسـياري از کشورها از هر تن سنگ 18 تا 20 متر سنگ استحصال مي شود در ايران اين ميزان بين 8 تا 10 متر مربع است. دلاوري مي افزايد: برخي از واحدهاي فرآوري به علت مستهلک بودن بيش از70 درصدِ سنگ را از بين مي برند.اما از سوي ديگر استفاده بهينه از ضايعات و ساخت سنگ هاي آنتيـک در ابعاد ريز ، گامي براي افزايش اشتغال و استفاده بيشتر از امکانات و سرمايه هاست.

 رئيس خانه صنعت و معـدن استـان مرکـزي مي گويد: در صورتي که زيرساخت هاي معـدني همانند بخش صنعت در استان ايجاد شود عقب افتـادگي هاي بخش معـدن برطرف مي شود.

 منوچهر توسطي بي توجهي دستگاه ها به صاحبان و بهره برداران سنـگ و نبود تشکل فراگير براي انتقال تجربيات علمي و عملي را آفت بزرگ بخش معدن دانسته و مي افزايد: وجود مشکلات متعـدد در بخش سنگ موجب شدمعدنکاران نتوانند از قابليت هاي موجود براي حل مشکلات استفاده کنند.البته در شرايط کنوني ايجاد يک شرکت عرضه داخلي براي بستـه بندي و فروش توليدات از ضروريات ساماندهـي وضع بي سر و سامان فروش محصـولات توليدي است

. رئيس خانه صنعت و معـدن استـان مرکـزي مي گويد: در اين وضعيت برخي معدن کاران، سنگ را به صـورت خام و بـرخي فرآوري شده به فروش مي رسانند و به جاي توسعه صادرات، خودزني مي کنند. ايجاد انجمن معدني براي انتقال اطلاعات معدني، حمايت از راه اندازي واحدهاي فرآوري مدرن در حاشيه معادن سنگ، افزايش نظارت سازمـان صنعت، معدن و تجارت بر مجموعه هاي توليدي و عرضه محصولات معدني ازجمله راهکارهاي توسعه بخش معدن است.

همچنين بهبود کمي و کيفي محصولات، ارائه تسهيـلات لازم براي نوسـازي ماشيـن آلات معـدني، پايين آوردن نرخ تمام شده توليد و اجراي بسته حمايتي در مورد معدنکاران از ديگر راهکارهاي توسعه اين بخش است/س
برچسب ها: کمبود ، فراوری ، سنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.