سربلندی دانشمندان ایرانی در اثبات ذره الهی

رد پای نخبگان ایرانی در آزمایشگاه CERN چشمگیر است.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران دکتر لاریجانی از تثبیت ذره الهی و نقش ایرانیان در اثبات این نظر خبر می دهد.
لاریجانی با تبریک میلاد با سعادت امام زمان (عج) به ملت ایران و کل جهان بشریت گفت: تقارن مبارکی است که در آستانه میلاد امام زمان(عج)، جمع عظیمی از دانشمندان و مهندسین که شاید بیش از ده هزار نفر باشد در طول حدود یک دهه دست به دست هم داده اند و برای امری مهم در مهم ماهیت ماده، جرم یعنی کشف ذره هگز بوزون تلاش کرده اند و امروز خبرهایی خوبی در این زمینه به دنیا اعلام می شود.
وی تصریح کرد: نکته جالب در این کاووش عظیم علمی حضور موفق دانشمندان ایرانی است و این اولین بار است که دانشمندان ما در ایران در یک کار علمي عظيم درجه يك در كنار ديگر دانشمندان جهان هم از جهت نظری و هم از جهت تجربی شرکت داشته اند.
لاريجاني از تاثیر این آزمایش در جهان گفت: طبیعتا این آزمایش سوالات مهمی را که مربوط به فهم ما از ماده است را می توان پاسخ دهد.
حتی از نظر من اگر پاسخ این کاووش منفی بوده از اهمیت این موضوع کم نمی شد.  این آزمایش نشان بزرگی از تحول عمده است. حالا ما بهتر درک می کنیم که چرا ذرات جرم پیدا کردند، چرا الکتریسیته نور مغناطیسی و حتی بعضی از تشعشعات رادیو اکتیو می توانند از یک نیرو، یک منبع واحد یا یک منشا حادث شوند.
لاریجانی تصریح کرد: حتی در ساختن آزمایشگاه سرن CERN سرانگشت تکنولوژی ایرانی حضور دارد. بخشی از آشکارگرهای آنها، حتی اگر کوچک هم باشد، زیر نظر دانشمندان و صنعتگران ما ساخته شده اند. در این آزمایشگاه الان سرانگشت تکنولوژی ایرانی نیز وجود دارد.
در این آزمایش دانشمندان ایرانی جوان و پیر چه در ایران و چه در آزمایشگاه CERN به فعالیت پرداخته اند. این همکاری در نوع خودش پدیده ای جالب است که بسیاری از مهندسان و دانشمندان در یک کاووش علمی درجه یک با یکدیگر همکاری ارگانیک دارند.
به هر صورت اين همکاری یک افق بسیار جدید از مشارکت دانشمندان ایرانی در کاووش های جدی و علمی دنیاست. البته در حوزه دانش فیزیک درایران حوزه تعلیم و تعلم خوبی بوجود آمده است که در مقایسه با بیست سال قبل که پژوهشکده دانش های بنیادین شروع به فعالیت کرد بسیار چشمگیر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه عنوان کرد: امروز در حوزه انرژی، فیزیک، ذرات شتابگر تحقیقات جامعی به سرپرستی دکتر ارفعی و اساتید برجسته فیزیک صورت می گیرد.
طرح light source (لایت سورس) ایران یا شتابگر ملی ایران هم توسط این پژوهشگاه با همکاری سرن CERN در دست اقدام است.
در انتها لاریجانی از دولت عزیز وزارت علوم و معاونت علمی رئیس جمهور و مجلس تشکر کردند و مژده افقهای بهتری را در این زمینه دادند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار