دست در دست هم براي كاهش قيمت مصالح ساختماني

همسايه ها ياري كنيد !!

تازه‌ترین گزارش جدید مرکز آمار ایران از افزایش قیمت مصالح ساختمانی ۱۰ تا ۵۱ درصدی در سال ۹۰ حکایت دارد، این در حالی که قیمت مصالح ساختمانی در بازارهای جهانی با کاهش50 درصدي روبرو شده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اين باره گفته بود: در بسته نظارتی –سیاستی مسکن مجلس به منظور کاهش قیمت مسکن بهای مصالح ساختمانی که در سطح جهانی نیز کاهش یافته، باید به طور ویژه در بسته حمایتی دولت قرار بگیرد تا اقشار ضعیف و متوسط کشور بیش از این فشار را تحمل نکنند و وزارتخانه های مرتبط باید مصالح ساختمانی ارزان قیمت عرضه کنند.

فتحی پوردر ادامه تصريح كرد: پیش بینی می کنم قیمت مسکن ۲۵ الی ۳۰ درصد ظرف دو ماه آینده کاهش یابد و به خریداران توصیه می کنم تا قیمتها واقعی نشده، اقدام به خرید مسکن نکنند.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم ضمن تائید کاهش بهای جهانی مصالح ساختمانی، گفت باید در کشور این قیمت ها اعمال شود ودولت از محل درامد هدفمندی یارانه ها برای افزایش عرضه مصالح ساختمانی ارزانقیمت استفاده کند.

قرائتي ستوده در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفته است: مصالح ساختماني توليد داخلي بين 20 تا 40 درصد و مصالحي كه مواد اوليه آن ها از كشورهاي خارجي تامين مي شود بين 60 تا 100 درصد افزايش قيمت را تجربه كرده است.

وي ادامه داد: در حال حاضر حتي آمارهاي رسمي از روند خريد و فروش مصالح ساختماني از رشد قيمت ها حكايت دارد و تمامي فرآيندهاي توليد مسكن مورد غفلت قرار گرفته و سوء استفاده كنندگان هم از آب گل آلود ماهي گرفته اند و بازار داخلي مسكن را متشنج كرده اند.

بنا بر گزارش رسمي مركز آمار ايران، نرخ مصالح ساختماني در نيمه نخست سال 90 شامل خاك رس با 21.3، ماسه 8 تا 25 درصد، تيرآهن 8 تا 35 درصد و انواع ميلگرد 8 تا 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال 89 افزايش داشته است.

گفتني است، قيمت آهن(ميلگرد و ورق) در مقايسه با پيش از اجراي فاز اول طرح هدفمندي يارانه ها رشد 35 تا 40 درصدي داشته اين در حالي است كه واحدهاي فولادسازي تحت پوشش دولت هستند.

همچنين قيمت آجر و گچ از ديگر اقلام پرمصرف ساختماني هستند كه در مقايسه با دوره مذكور شاهد رشد 80 درصدي بودند و اين وضعيت همچنان ادامه دارد.

لازم به ذكر است، نرخ حمل و نقل از ديگر هزينه هاي شاخص در بخش ساختمان و مسكن است كه در دوره ياد شده قيمت ها در اين بخش بيش از 100 درصد افزايش داشته كه به زيان اجراي طرح هاي عمراني بوده است.

اعلام آمدگي صندوق توسعه ملي

براي كاهش مصالح ساختماني در ايران

بر اساس اين گزارش ارسلان فتحي پوردر گفتگو با خبرنگاراقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه صندوق توسعه ملي آمادگي خود را براي ارئه تسهلات ارزي بدون هرگونه سودي اعلام كرده است گفت: اين تسهيلات موجب كاهش قيمت مصالح ساختماني و ايجاد شوك به اين بازار مي شود.

وي ادامه داد: وزارت راه و شهر سازي با يد هرچه سريعتر تفاهم نامه اي با صندوق توسعه ملي براي بهبود بازار مصالح ساختماني ببند.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در ادامه تصريح كرد: ارائه تسهيلات از سوي صندوق توسعه ملي موجب كاهش50 درصدي قيمت مصالح ساختماني در ايران و برابربا قيمت جهاني مي شود.

فتحي پور درادامه اظهار داشت: كاهش قيمت مصالح ساختماني در ايران نقش موثري در كاهش هزينه تمام شده ساخت مسكن و در نتيجه قيمت مسكن مي شود

در همين رابطه نگاهی به کاهش بهای مصالح ساختمانی در کشورهای مختلف که پس از افت بهای جهانی نفت رخ داده، داشته باشیم:

- در کشور چین، بهای فولاد به ترتیب در ماه می و آوریل سالجاری میلادی، در مقایسه با همین ماه در سال گذشته به دلیل افزایش تولیدات و کاهش بهای جهانی نفت با افت قابل توجه ۲۵.۲ و ۳۲.۱ درصد روبرو بوده و هر تن سنگ آهن در آخرین روزهای ماه ژوئن نسبت به ماه آوریل از ۱۴۲.۵ دلار در هر تن در بازار پکن به ۱۰۸ دلار در هر تن رسیده است.

- شاخص بهای مصالح ساختمانی در کشور اسپانیا طی ۵ ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۸ درصد کاهش پیدا کرده به طوریکه هر کیلو میلگرد ۸ آجدار کلاف افت ۳۸.۹ درصدی داشته و به کیلویی ۲ دلار و ۱۲ سنت رسیده است.

- بهای مصالح ساختمانی درکشورهای حوزه خلیج فارس افت قابل ملاحظه ای داشته و میانگین بهای جهانی سیمان از ۴۱ درهم در هرتن، یعنی به قیمت آزاد ۲۰ هزار تومان به ۲۸ درهم در هر تن یعنی حدود ۱۴ هزار تومان در بازار ابوظبی رسیده است.

شاخص قیمت های میلگرد ساختمانی ترکیه در طی ۲ ماه آوریل و می سال ۲۰۱۲ نسبت به همین دو ماه در سال ۲۰۱۱، ۱۲.۲ درصد کاهش داشته و به ۴۹۰ دلار در هر تن رسیده است که دلیل اصلی آن کاهش بهای جهانی نفت و افت تقاضای مسکن است.

همچنین شاخص بهای مصالح ساختمانی در نیویورک طی ۵ ماهه ابتدایی سالجاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۴ درصد کاهش داشته و بیشترین افت، سهم سیمان بوده است.

در پایان باید گفت؛ نظارتها بر عوامل عرضه کننده مصالح ساختمانی می تواند تعزیراتی شود و حتی همانطور که برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند، بانکها می توانند با قیمتهای ارزان مصالح ساختمانی به تولید و کاهش قیمت مسکن کمک کنند./س

گزارش از محبوبه كباري


برچسب ها: قیمت ، مصالح ، ساختمانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار