کمرویی ترسی پنهان در کودکان

کمرویی یک پدیده پیچیده روانی- اجتماعی است.کمرویی یک توجه غیرعادی همراه با ترس به خویشتن است که در یک موقعیت اجتماعی ظاهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،کودک خجالتی ممکن است از جمع سایرین دوری گزیند و تمایلی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی نشان ندهد، دوستان کمی داشته باشد.
کودکان خجالتی روی شان را از دیگران بر می گردانند به پایین نگاه می کنند و حرکات و سخنانشان بسیار احتیاط آمیز است صدای آنها حین گفتگو خیلی آهسته، لرزان و مردد است.
کمرویی یک صفت یا ویژگی ارثی یا ژنتیکی نیست در نتیجه روابط نادرست بین فردی و سازش نایافتگی های اجتماعی در مراحل اولیه رشد در خانه و مدرسه ایجاد می شود.

*علل و بروز کمرویی
نگرانی بیش از حد مادر و مراقبت دائم او از فرزند موجب می‌شود که کودکان از بازی با دوستان و کودکان دیگر محروم شود سختگیری بیش از حد نسبت به کودک و تنبیه و توبیخ او به دلایل بیهوده، به‌خصوص در مقابل دوستان و همسالان او، موجب ایجاد عدم اعتماد به نفس در کودک می‌شود و در نتیجه کودک ترجیح می‌دهد در مقابل دیگران حاضر نشود.
والدینی که مرتب درباره گفته‌ها و نظرات دیگران راجع به کودک صحبت ‌می‌کنند، ممکن است ترس از ابراز وجود را در دل فرزندشان به‌وجود آورند. این کودکان تصور می‌کنند که مدام زیر ذره‌بین هستند و هر حرفی بزنند موشکافانه تجزیه و تحلیل خواهد شد. اگر والدین از حضور در اجتماعات، صحبت کردن و برخورد با دیگران بیم داشته باشند کودکان نیز به همین منوال تربیت خواهند شد.
کمرویی به صورت رفتار در افراد نوجوان و جوان جلوه گر می شود برای مقابله با این نوع رفتار باید برنامه ای جامع و مشخص همراه با جدیت و پشتکار و همراه با خودباوری برای مبتلایان در نظر گرفته شود./ز
گزارش از ریحانه جمشیدی

برچسب ها: کمرویی ، والدین ، فرزندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار