بانک گردشگری چگونه شکل گرفت؟ + سند

در جریان رو شدن سوء استفاده سه هزار میلیارد تومانی از سیستم بانکی، نام چند بانک بر سر زبانها افتاد.بانک آریا، آرین، تات و گردشگری، بانکهایی بودند که به نوعی درگیر این ماجرا بودند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در جریان رو شدن سوء استفاده سه هزار میلیارد تومانی از سیستم بانکی، نام چند بانک بر سر زبانها افتاد.بانک آریا، آرین، تات و گردشگری، بانکهایی بودند که به نوعی درگیر این ماجرا بودند. دراین جریان، بانک آریا پیش از تولد لغو امتیاز شد و بانک آرین هم که پذیره نویسی کرده بود، پیش از آغاز فعالیت به کار خود پایان داد.


از سوی دیگر بانک تات به دلیل طی نکردن روال قانونی تاسیس، در دو موسسه مالی و اعتباری دیگر ادغام شد. در این میان بانک گردشگری چند بار به همکاری با این مجموعه متهم شد، اما هنوز موضوعی قانونی علیه آن مطرح نشده است.

با این وجود خبرنگار ما به اسناد جدیدی در رابطه با این بانک دست پیدا کرده است.

روند تاسیس این بانک به پیشنهادی در جلسه مشترک میان مدیران عامل بانک های خصوصی و اسفندیار رحیم مشایی برمی گردد. در اردیبهشت ماه سال 1388 آقای خاص دولت شخصا خبر آغاز پذیره نویسی این بانک را اعلام می کند.

بانک گردشگری در تاریخ 1389/10/08 به ثبت رسیده است .  این بانک در تاریخ 1389/10/30مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ و در تاریخ 1389/09/02 اقدام به پذیره نویسی سهام کرده است .

سرمایه اولیه این بانک مبلغ ٢٠٠٠ میلیارد ریال است و در مجمع عمومی فوق العاده ، افزایش سرمایه بانک به ٤٠٠٠ میلیارد ریال تصویب شد، اما بر اساس پیشنهاد هیات مدیره بانک و با موافقت سهامداران بانک در مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ 1389/12/22 افزایش سرمایه بانک به ٦٠٠٠ میلیارد ریال با تفویض اختیار به هیات مدیره به تصویب رسید.

شعاری که این بانک برای خود برگزید "فراتر از مرزها" بود. در نخستين ساعات عرضه سهام بانك گردشگري از طريق شعب بانك پارسيان و شركت فرابورس تمامي 800 ميليارد ريال سهام عرضه شده به فروش رسيد.
 
رحيم مشايي به عنوان مشاور عالي و رئيس دفتر رئيس جمهور در پيامي تلفني، در آغاز مراسم با اشاره به اينكه بهترين راه براي توسعه ايران عزيز، توسعه گردشگري است اعلام كرد:براي توسعه گردشگري اين مرز و بوم کارهای گوناگونی انجام شده است كه اساسي ترين آن، حمايت هاي مالي و تأمين منابع مالي براي سرمايه گذاري و ايجاد نرم افزارهاي لازم براي ارایه خدمات به گردشگران است.


بابک آجلیان در حال پخش پیام تلفنی مشایی

 

این بانک با همكاري بخش خصوصي و دولتي تشكيل شد، اما آن را نقطه تلاقي جریان انحرافی، کارگزاران و اصلاح طلبان مي دانند؛ ارتباطي كه به هر صورت در شرايط سياسي شايد نقطه اميدي براي اتحاد و يكپارچگي احزاب سياسي است.

اما فساد در جریان تاسیس و اداره این بانک خیلی زود برملا شد، به طوری که بانک مرکزی اجازه توسعه شعب آن را نداد.

در گزارش حسابرسی که توسط شرکت حسابرسی رهیافت و همکاران به مجمع عمومی این بانک ارائه داده است با کمی دقت می توان به سرنخ یک تخلف 500 میلیارد تومانی در موضوع گشایش اعتبارات اسنادی پی برد :

در صفحه 80 این گزارش چاپی که بانک مذکور بر روی سایت خود این صفحات را از گزارش حذف کرده است آمده است :
تعهدات بابت اعتبارات اسنادی داخلی باز شده عبارت است از : 59923331518604 ریال


به گزارش مشرق؛ برای رمز گشایی از این رقم نجومی با مراجعه به صفحه بعد گزارش در ردیف 41 آمده است :به علت عدم ایفای تعهدات شرکتهای :
1-   گسترش فولاد شهریار
2-   کسترش فولاد سهند
3-   ماشین سازی یاقوت تبریز
4-   مجتمع فولاد سهند
5-   سازه فضایی شاهین
6-   فولاد شاهین تبریز
7-    آذر غلطک


در خصوص واریز ارزش ریالی اعتبارات اسنادی گشایش شده با کمی دقت به اسامی شرکتها ردپای « م  ز » بزرگترین بدهکار بانکی که در حال حاضر دربازداشت به سر می برد در این شرکتها قابل مشاهده است.
 
 
 
 
 
 
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار