اثرات سوء خشونت بر خواب كودكان

رفتار و گفتار خشونت‌آميز بر كيفيت و كميت خواب كودكان تأثيرات سوئي دارد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، محققان دانشگاه كيس وسترن و كلينيك تحقيقاتي كليولند، خواب كودكان در معرض خشونت در يك برنامه آموزشي خدمات اجتماعي شركت كرده بودند را در يك بازه زماني مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند هرگونه رفتار خشونت‌آميز و يا گفتاري كه منجر به اضطراب و ترس در كودكان شود، موبج بروز كابوس‌هاي شبانه، بدخوابي و بي‌خوابي در كودكان مي‌شود.
 
براساس اين گزارش خواب اين كودكان به مدت 7 روز اكتي گرافي و با استفاده از يك سنسور، فعاليت كودك به صورت مداوم در شب و روز اندازه‌گيري شد.
 
اين گزارش مي‌افزايد كه اين آزمايشات تا 3 ماه پي‌گيري شد و عواملي مانند سن و جنس و درآمد خانواده و ميزان و چگونگي قرار گرفتن كودك در معرض خشونت در سال اخير نيز در اين مطالعه مورد توحه پژوهشگران قرار گرفت.
 
به گفته محققان نتايج به دست آمده حاكي است كه قرار گرفتن كودك در معرض خشونت رفتاري و گفتاري براساس شدت اين رويدادها، تأثيري بسيار منفي بر خواب كودك مي‌گذارد و سلامت كودك و عملكرد ذهني او را تحت تأثير منفي قرار داده و مشكلاتي از قبيل كابوس و بي‌خوابي را براي او پديد مي‌آورد.
 
مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه كودكاني كه در طول يك واقعه خشونت‌آميز قرباني شده‌اند، در مقايسه با كودكاني كه شاهد يك رويداد خشونت‌آميز بودند ولي قرباني نشده‌اند، خواب كمتري داشته و بسيار ضعيف‌تر از آنها مي‌باشند.
 
گفتني است كودكاني كه خواب كافي ندارند، مستعد ابتلا به فشارخون بالا، بيماري‌هاي قلبي، سكته مغزي، افسردگي، ديابت و چاقي قرار مي‌گيرند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار