با وجود قول افزایش رفاه مسافران؛

شهر تهران شاهد عرق ریختن مسافران اتوبوس های بدون کولر

تابستان همواره یادآور آب تنی کردن، هندوانه سرخ و بازی های شاد کودکانه است. با شروع فصل گرما دغدغه مسافران همیشگی این وسیله نقلیه هم شروع می شود" حمل و نقل عمومی و گرمای مضاعف داخل اتوبوس های شهری".

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، چند سالی است که از راه اندازی سامانه تندرو بی آرتی درتهران می گذرد، راه اندازی این خطوط پاسخی است به نیاز شهروندان به ارائه خدمات حمل و نقلی، سریع و بهتر برای نخستین بار اتوبوس های سرخ رنگ و تندرو بی آر تی در 17 شهریور ماه سال 86، مسیر دور و دراز میدان آزادی تا چهارراه تهرانپارس را در کمترین زمان ممکن در نور دیدند تا مسافران، این خیابان 50/17 کیلومتری را به مقصد برسانند.

 خیابان منحصر به فرد ولیعصر تهران از این قاعده مستثنی واقع نشد و مسئولان شهری امیدوار بودند با عبور خط چهار بی آر تی از خیابان ولیعصر تهران تردد، خرید، تفریح،‌ و رویت زیبایی های این خیابان به این وسیله برای مردم گوشه گوشه شهر تهران به راحتی در دسترس قرار گیرد و بتواند بدین طریق گره کور کلاف سردرگم ترافیک این کلان شهر را باز کند.

اما در این گزارش نمی خواهیم به مسئله ترافیک، موضوع گاه و بی گاه رسانه ها بپردازیم. هم اکنون ناوگان اتوبوسرانی تهران با حدود 7 هزار دستگاه اتوبوس که از این تعداد تنها حدود هزار دستگاه آن در خطوط بی آر تی مشغول خدمات رسانی هستند، بیش از 3 میلیون و 500 هزار مسافر را در روز جابه جا می کند.

البته بگذریم، به گفته مسئولان شهری، ناوگان اتوبوس پایتخت 2 برابر بیش از ظرفیت، مسافر جابه جا می کند. در حالی که برای خدمات رسانی مطلوب و در خور شهروندان حداقل نیازمند 5 هزار دستگاه اتوبوس دیگر است و این تعداد اتوبوس به هیچ وجه پاسخگوی حجم انبوه مسافرانی نیست که ناامید از سوارشدن به اتوبوس هایی که از شدت شلوغی در حال منفجرشدن است، در صف های طویل روی زمین می مانند.

از این تعداد حدود 3هزار دستگاه اتوبوس که ساخت داخل می باشند، از سیستم سرمایشی و کولر بی بهره هستند و از این تعداد حدود 200 دستگاه در خطوط بی آر تی فعالیت دارند.

وضعیت سرمایشی اتوبوس های شهری طوری است که در فصل تابستان استفاده از این وسایل نقلیه به دلیل گرمای بیش از حد داخل کابین بسیار سخت و طاقت فرسا می شود.

البته تعدادی از رانندگان اتوبوس های کولردار نیز از روشن کردن کولر خود اجتناب می ورزند!

یک کارشناس حمل و نقل و ترافیک در این خصوص اظهار داشت: تمام کولرهای اتوبوس های ریالی، باید برای کرایه ای که اخذ می شود، روشن بماند درحالی که در حال حاضر صاحبان این اتوبوس ها به دلیل کیفیت پایین وسایل نقلیه خود، نگران فشار آمدن به موتور اتوبوس ها هستند.

با وجود اینکه هدف مدیریت شهر تهران در راه اندازی سامانه اتوبوس های تندرو، دستیابی به ایجاد شبکه کارآمد حمل و نقل عمومی است که شهروندان بتوانند در هر نقطه از شهر به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته واز ورود خودروهای شخصی به خیابان جلوگیری کنند، باید به این نکته توجه داشت چرا از همان ابتدا برای خرید اتوبوس های شهری فکر و رایزنی لازم نشده است تا اتوبوس های اختصاصی داده شده مجهز به کولر باشند تا شهروندان در فصل گرما چنین به زحمت نیفتند و مسئولان ترافیکی شهر شاهد عرق ریختن مسافران در کنار کرایه ای که می دهند، نباشد./ز

گزارش از اکرم مظفری

برچسب ها: بی آرتی ، کولر ، مسافر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار