با هدف حفظ پزشكان در مناطق محروم؛

با حفظ پروانه مطب شهر اول، امكان فعاليت پزشكان در شهر دوم فراهم شد

مديركل امور پروانه‌هاي سازمان نظام پزشكي از ارائه مجوز به پزشكان براي فعاليت در شهر دوم در صورت اعلام نياز مراكز و موسسات درماني خبر داد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پزشكي، دكتر داريوش طاهرخاني گفت: سياستگزاران نظام سلامت با الزام به سطح‌بندي خدمات درماني، وزارت بهداشت را مكلف كردند تا طوري برنامه‌ريزي كنند كه با توزيع عادلانه امكانات و نيروي انساني متخصص، آحاد مردم كشور از هر نوع طبقه‌بندي جغرافيايي، اجتماعي و اقتصادي به خدمات مورد نيازشان دسترسي داشته باشند.
وي افزود: بر اين اساس با ايجاد مقرراتي مبني بر الزام به گذراندن تعهدات قانوني، ضريب K و ... با اعزام فارغ‌التحصيلان گروه‌هاي مختلف پزشكي به مناطق مختلف كشور سعي بر تامين نيروهاي انساني مورد نياز مناطق مختلف شد.
عضو شوراي عالي نظام پزشكي ادامه داد: هر چند اهتمام به توزيع عادلانه نيروي انساني در دستور كار وزراي بهداشت در دولت‌هاي مختلف قرار گرفت، اما مطالعات انجام شده حاكي از آن است كه توزيع گروه‌هاي مختلف پزشكي در سطح كشور همگون نبوده است و عليرغم تراكم در برخي استان‌ها، استان‌هايي نيز وجود دارند كه با كمبود نيروي انساني متخصص مواجه هستند.
 حتي استان‌هايي كه به لحاظ نيروي انساني در وضع مطلوبي قرار دارند، توزيع اين نيروها در سطح استان يكنواخت نيست.
مديركل امور پروانه‌هاي سازمان نظام پزشكي افزود: بر اساس بررسي‌هاي آسيب‌شناسي، يكي از مولفه‌هايي كه باعث كاهش تمايل دانش‌آموختگان گروه‌هاي مختلف پزشكي به تداوم فعاليت در مناطق كم‌برخوردار و با ضريب محروميت بالا شده، آن است كه عليرغم عدم وجود امكانات و تجهيزات مورد نياز جهت بستري، جراحي، آنژيوگرافي و ساير مداخلات پزشكي در برخي از شهرستان‌ها، پزشكان به دليل دارا بودن پروانه مطب آن شهرستان‌، امكان ارجاع بيمارانشان به ساير مراكز واجد تجهيزات و درمان توسط اين پزشك در شهرهاي مجاور را ندارند.
دكتر طاهرخاني افزود: به همين دليل تمايل پزشكان به ارائه خدمت در اين قبيل شهرها كمتر است و پس از پايان تعهدات قانوني، پزشك مربوطه آن شهر را ترك مي‌كند و گاها مردم از آن خدمت تخصصي در شهر خود محروم مي‌شوند.
مديركل امور پروانه‌هاي سازمان نظام پزشكي گفت: بر اين اساس به منظور تامين نيروهاي مورد نياز مناطق مختلف به ويژه مناطق با ضريب محروميت بالا و در راستاي افزايش ماندگاري پزشكان در مناطق كم‌برخوردار، شوراي عالي نظام پزشكي كشور با تصويب مصوبه‌اي امكان آن را فراهم كرد تا پزشكان داراي پروانه مطب در صورت اعلام نياز از مراكز و موسسات درماني شهرهاي مجاور پس از اخذ موافقت روساي سازمان‌هاي نظام پزشكي شهرستان‌هاي مربوطه و با رعايت ساير مقررات ضمن حفظ پروانه مطب شهر اول، مجوز فعاليت در موسسات و مراكز درماني شهر دوم را جهت ايام و ساعات مشخص دريافت كنند. /عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
علیرضا
۲۰:۳۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
با سلام آیا مصوبه و قانون مذکور (امکان فعالیت در شهر دوم با مجوز) عملیاتی و قابل اجراست؟! اگر بله، به چه صورت باید اقدام کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ماندانا
۲۲:۴۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
سلام خداقوت .چندمدت قبل پیش دندانپزشکی رفتم برا ایمپلنت در شهر تنکابن که در مطب یکی از پزشکان کار میکنه اما مطب خودش در رشت میخواستم بدونم از کجا باید فهمید که در شهر دوم مجوز یا پروانه کار داره ؟و اگر پروانه کار در شهر دوم نداشته باشه کارش غیر قانونیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
شما از اون دسته آدم ها هستی که دنبال درد سر میگردی
آخرین اخبار