نگراني اقتصاددانان از ترکيدن حباب رشد اقتصادي ترکيه

تحليلگران اقتصادي نگران هستند ترکيدن حباب رشد اقتصادي ترکيه در اين کشور ايجاد بحران کند .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي ؛  ساختمان سازي در ترکيه چنان رونق گرفته است که حتي صحبت از طرحهايي براي ساخت آسمانخراشهاي جديد، سومين پل روي تنگه بسفور و ايجاد شهر جديد استانبول در کنار استانبول فعلي مي شود. اقتصاد ترکيه در سال دوهزار و يازده هشت و نيم درصد رشد داشت.

 صادرات اين کشور به بالاترين رقم خود رسيده است. در حالي که اقتصاد اروپا هر روز بيشتر سقوط مي کند، بازار کالاهاي ترکيه بويژه در کشورهاي عربي روز به روز گسترش پيدا مي کند و سرمايه گذاريهاي خارجي در ترکيه رو به افزايش است.

عبدالله گل رئيس جمهور ترکيه در اظهاراتي گفت با وجود بحران اقتصادي در سراسر اروپا، ترکيه پس از چين رتبه دوم را از نظر سرعت رشد اقتصادي در جهان دارد. اما رشد سريع اقتصادي نيز هزينه هاي خود را دارد. تورم کمي زير ده درصد است و درصد کسري بودجه ترکيه، رتبه دوم را در جهان دارد. سال گذشته ترکيه هفتاد و هفت ميليارد دلار خرج کرد که بيشتر از درآمدش بود. ترافيک به معضلي بزرگ براي مردم و محيط زيست تبديل شده است و مهمتر از همه رشد اقتصادي سريع شکاف ميان فقراي قديمي و ثروتمندان تازه به دوران رسيده را افزايش داده است.

 
فائق اوزتراک اقتصاددان ترک گفت آنها اين احساس را به مردم داده اند که همه چيز خوب پيش مي رود اما زماني که اقتصاد ترکيه بايستد سقوط خواهد کرد. بايد خطرات را در نظر داشت و با اتخاذ تدابير درست از وقوع چنين فروپاشي اقتصادي جلوگيري کرد.

ترکيه خودش در سالهاي دوهزار و يک و دوهزار و دو به علت رسوايي بانکي و دريافت کمک مالي از صندوق بين المللي پول، دچار سقوط مالي شده بود. مقامات اين کشور مي گويند اصلاحات اقتصادي که در آن زمان انجام دادند اين کشور را در برابر بحران فعلي مالي در جهان محافظت کرده است.

 اما بايد توجه داشت که هم اکنون رشد اقتصادي ترکيه رو به کاهش است. اگر مصرف کنندگان داخلي و سرمايه گذاران خارجي درباره آينده اقتصاد ترکيه نگران شوند، مسئولان اين کشور بايد به فکر اين باشند چگونه مي توانند بالون اقتصاد اين کشور را به سلامت بر زمين بنشانند.

برچسب ها: ترکیه ، اقتصادی ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار