اینجا جنون آزاد است

نمايشگاه E3؛ از مبارزه با خون آشام ها تا عملیات سری

حدود سه هفته پيش نمايشگاهي در ايالات متحده برگزار شد که به طور حتم مورد علاقه بسياري از جوانان و نوجوانان است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، نمايشگاه E3 بزرگترين و مهم‌ترين نمايشگاه حرفه‌اي جهان است که در زمينه نمايش بازي‌ها و کنسول‌هاي بازي برگزار مي‌شود.
 
اين نمايشگاه هر ساله به صورت کاملا تخصصي توسط يک انجمن خصوصي در آمريکا برگزار شده و به معرفي خدمات تجاري شرکت‌هاي مختلف و بازي‌هاي رايانه‌اي که توليد شده است، مي‌پردازد. از ديگر مواردي که در اين نمايشگاه به معرض نمايش گذاشته مي‌شود مي‌توان به کنسول‌هاي بازي، لوازم جانبي مربوط به آن‌ها، رايانه‌هاي شخصي و بازي‌هاي ويدئويي اشاره کرد.
 
 همان طور که شما هم مي‌دانيد در دهه‌اي که گذشت بازي‌هاي رايانه‌اي به قدري مورد توجه افراد قرار گرفت که از قالب کودکي فاصله گرفت و شرکت‌هاي مختلف تصميم به توليد بازي‌هايي براي افراد بزرگسال گرفتند و حتي در بسياري از موارد از اين بازي‌ها به منظور آموزش استفاده شد. به تدريج بازي‌هاي رايانه‌اي و سخت افزارهايي که براي آن‌ها توليد مي‌شد، به قدري اهميت پيدا کردند که بازي‌هاي رايانه‌اي به يک صنعت مستقل تبديل شدند.
 
به گونه‌اي که براي آن‌ها يک نمايشگاه به صورت جداگانه برگزار شود و هر سال تعداد بسيار زيادي از کارشناسان، مديران شرکت‌هاي فعال در اين زمينه و افراد عادي مشتاق برگزاري اين نمايشگاه بوده و از نقاط مختلف جهان به محل برگزاري آن سفر کنند. نام نمايشگاه E3 از ابتداي سه کلمه Electronic Entertainment Expo، گرفته شده است و تحت نظارت انجمن نرم افزارهاي سرگرم کننده يا همان Entertainment Software Association، برگزار مي‌شود. معمولا در روز آخر و در مراسم اختتاميه اين نمايشگاه به بهترين بازي‌هاي سال و به موفق‌ترين شرکت‌هايي که در اين عرصه فعاليت دارند، جوايزي اهدا مي‌شود.
 
تمامي شرکت‌هايي که به صورت جدي در اين زمينه کار مي‌کنند روي اين نمايشگاه حساب ويژه‌اي باز کرده و سعي بر اين دارند که هر سال با دست پر به اين نمايشگاه رفته و محصولات خود را به علاقه‌مندان و کارشناسان معرفي کنند. اين نمايشگاه در طول دوران برگزاري خود دچار تغييراتي هم شده است، به عنوان نمونه از سال 2007 به بعد لازم است که افرادي که تمايل به بازديد از نمايشگاه دارند، براي ورود ثبت نام کنند يا توسط شرکتي به نمايشگاه دعوت شوند. نمايشگاه E3 تا قبل از اين هر سال در ماه مي يا ژوئن در شهر لس آنجلس يا در سانتا مونيکاي کاليفرنيا برگزار مي‌شد اما در سال‌هاي 2011 و 2012 به طور ثابت در ژوئن و در لس آنجلس برگزار شده است.
 
با توجه به اين که خوانندگان بايت، علاقه بسياري به بازي‌هاي رايانه‌اي دارند، در اين هفته تصميم بر اين داريم که مروري بر روند برگزاري اين رويداد مهم پرداخته و حواشي و اخبار مربوط به اين دوره را بررسي کنيم.

 
نمايشگاه E3، چگونه برپا شد
اين گونه نيست که نمايشگاه E3 تنها نمايشگاهي باشد که در صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي برگزار مي‌شود تا قبل از اين نمايشگاه بيشتر افرادي که در اين زمينه فعاليت مي‌کردند، براي ارائه توليدات خود در نمايشگاه‌هاي ديگري مانند نمايشگاه Consumer Electronics Show يا نمايشگاه European Computer شرکت مي‌کردند. ايده برگزاري نمايشگاه E3 براي اولين بار توسط شرکت Infotainment World مطرح شد و بعد از تصويب اين طرح براي اولين بار اين نمايشگاه در سال 1995 توسط انجمن IDSA برگزار شد.
 
اما مسئولان برگزاري اين نمايشگاه تغيير کردند و در حال حاضر مسئوليت سازماندهي و برگزاري اين نمايشگاه به عهده انجمن Entertainment Software Association است. در اولين دوره از برگزاري E3، کنسول‌هاي جديدي توليد شده و به مردم معرفي شدند که از ميان آن‌ها مي‌توان به کنسول سگا ساترون، Virtual Boy و کنسول PS1 اشاره کرد. يکي از نکات مثبتي که در مورد اين رويداد وجود داشت اين بود که صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي به صورت کاملي توسط اين نمايشگاه حمايت مي‌شد و تمامي شرکت‌ها و توليد کنندگان مي‌توانستند که با قدرت در نمايشگاه حاضر شده و محصولات خود را به معرض نمايش بگذارند.
 
اولين دوره از E3 در حالي برگزار شد که بيش از 80 هزار نفر در آن شرکت کرده و در فضايي در حدود 1.2 ميليون فوت نمايشگاه را برگزار کردند. از ديگر نکاتي که باعث مي‌شود ميزان اهميت اين نمايشگاه را درک کنيد مي‌توان به اين مورد اشاره کرد که از سال 1995 تا به امسال اين نمايشگاه هر ساله برگزار شده و هيچ وقفه‌اي در روند برپايي آن وجود نداشته است.

غول‌هاي بازي در نمايشگاه E3 2012

در نمايشگاه امسال 5 کنفرانس اصلي برگزار شد که به شرکت‌هاي Electronic Arts، Nintendo، Sony، Microsoft و Ubisoft اختصاص داشت و در حقيقت مي‌توان گفت که همين 5 شرکت بزرگترين و مهم‌ترين توليدکنندگان بازي‌ها و کنسول‌هاي بازي مي‌باشند.

کنفرانس مايکروسافت
در حالي که تا کنون بيشتر کشورها منتظر معرفي شبکه 4Gشرکت مايکروسافت در کنفرانس خود يک تريلر از بازي Halo 4 به بازديدکنندگان و کارشناسان نشان داد و پس از آن گيم پلي اين بازي را ارائه کرد و با استقبال خوبي روبه‌رو شد. بعد از اين بازي، Blacklist نمايش داده شد و اين بازي قرار است که توسط استوديوي Ubisoft Toronto ساخته شده و از کينکت هم پشتيباني کند. گيم خورهايي که علاقه زيادي به اين بازي دارند بايد بدانند که زمان عرضه اين بازي به بازار تجاري در بهار 2013 اعلام شده است.
 
 از ديگر بازي‌هاي ارائه شده در کنفرانس شرکت مايکروسافت بايد به بازي FIFA 13 و Madden NFL 13 اشاره کرد که هر دو اين بازي‌ها از کينکت پشتيباني مي‌کنند. با توجه به اين که تعداد علاقه‌مندان به فوتبال روز به روز بيشتر مي‌شود مي‌توان پيش‌بيني کرد که تعداد افرادي که منتظر ارائه نسخه جديد بازي FIFA هستند، بسيار زياد است. در نسخه جديد اين بازي که در نمايشگاه به مردم نمايش داده شد، مي‌توان با استفاده از صدا موقعيت بازيکن را کنترل کرد. اگر به اين بازي علاقه داريد بايد بدانيد که با حرکات دست مي‌توانيد چيدمان تيم را تغيير داده و با استفاده از صدا شوت زده يا حتي درخواست توپ کنيد.
 
گذشته از اين موارد يک تريلر از Gears of War هم معرفي شده و مايکروسافت قول ارائه نسخه تجاري اين بازي را تا انتهاي سال 2013 داده است. همچنين يک تريلر از بازي Forza Horizon هم در انتها پخش شد و اعلام شد که اين بازي در 23 اکتبر همين امسال به بازار عرضه خواهد شد. البته کنفرانس مايکروسافت به همين جا ختم نشد و اين شرکت اعلام کرد که از امسال قابليت جست‌وجوي صوتي هم به موتور جست‌وجوي اين شرکت يعني Bing افزوده خواهد شد و Bing به 12 زبان ديگر هم گسترش پيدا خواهد کرد. علاوه بر اين موارد Xbox Music معرفي شد و راه جديدي به بازديد کنندگان براي به اشتراک گذاشتن موزيک‌هاي مورد علاقه‌شان براي تبلت‌ها، تلفن‌هاي همراه، Xbox 360 و رايانه‌هاي خانگي عرضه شد. در ادامه اين کنفرانس بازي Nike هم براي عرضه در تعطيلات به منظور ارائه تمرينات بدن سازي نايک ارائه شد.
 
مايکروسافت برنامه ديگري هم براي کنترل دستگاه‌هايي مانند تبلت ارائه کرد که با استفاده از آن مي‌توان تبلت را به يک ريموت کنترل تبديل کرد و بازي‌هايي 2 تصويره ساخت. اين برنامه که Xbox Smart Glass، نام دارد در پاييز امسال عرضه خواهد شد. با اين که اين نمايشگاه به بازي‌هاي رايانه‌اي و کنسول‌هاي بازي اختصاص دارد اما شرکت مايکروسافت فضا را مناسب ديده و از نرم افزارهاي خود هم صحبتي به ميان آورده است.
 
نسخه جديد اينترنت اکسپلورر براي Xbox 360 تاييد شده و تا پايان امسال ارائه خواهد شد. همچنين مايکروسافت اعلام کرد که کليه سرگرمي‌هاي کنسول Xbox به ويندوز هشت هم راه پيدا خواهند کرد. در کل مي‌توان گفت که مايکروسافت امسال با دست پر به اين نمايشگاه آمده و حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت. بازي‌هاي بسياري که تا سال آينده براي کنسول‌هاي ايکس باکس و کينکت عرضه شد و افرادي که به اين مشتري ثابت اين شرکت هستند بايد بدانند که امسال مايکروسافت برنامه ويژه‌اي را براي آن‌ها در نظر گرفته است.

کنفرانس الکترونيک آرتز
به گزارش خراسان، يکي از شرکت‌هايي که نام آن براي تمامي گيم خورها آشناست و توانسته که اعتبار زيادي را در ميان کارشناسان به دست آورد، شرکت بازي ساز الکترونيک آرتز است. در اين دوره از نمايشگاه بازي‌هاي E3، الکترونيک آرتز در کنفرانسي که داشت تريلر بازي Dead Space 3 را به نمايش گذاشت و اعلام کرد که اين بازي روي يک سياره جديد اتفاق مي‌افتد و داراي شخصيت‌هاي جديدي است.
 
 تريلر Madden NFL 13 هم در اين دوره از نمايشگاه E3 نمايش داده شد و اين بازي از موتور جديدي با نام Infinity در ساختار خود استفاده کرده و تمامي فيزيک‌هاي موجود در اين بازي هم به صورت بلادرنگ ارائه شده‌اند. از نکات جالبي که در مورد اين بازي به چشم مي‌خورد مي‌توان به اين مورد اشاره کرد که هيچ يک از بازيکنان در آن به هم شباهت نخواهند داشت. از ديگر کارهاي الکترونيک آرتز مي‌توان به SimCity Social هم اشاره کرد که در فيس بوک به کاربران ارائه مي‌شود. نسخه اصلي اين بازي هم براي اولين بار داراي بخش چند نفره خواهد بود و قرار است که اين نسخه در فوريه سال 2013 به علاقه مندان اين بازي ارائه شود. بازي Battlefield 3 Premium هم در اين نمايشگاه توسط اين شرکت معرفي شد و بسته الحاقي نيز به همراه داشت و قابليت‌هاي جديدي را براي کاربران به وجود آورده بود اين بازي از همان روز معرفي، براي پلي استيشن 3 به قيمت 49.99 دلار عرضه شده و قرار است که از هفته آينده براي کنسول ايکس باکس 360 و براي رايانه‌هاي خانگي هم عرضه شود.
 
 اين شرکت کارهاي ديگري هم براي ارائه داشت که از ميان آن‌ها مي‌توان به تريلر Most Wanted اشاره کرد که بازي محبوب بسياري از افراد است و تاريخ ارائه نسخه تجاري آن 30 اکتبر همين سال اعلام شده است.

Ubisoft در فستيوال E3

يکي ديگر از غول‌هاي صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي شرکت Ubisoft است که بازي‌هاي محبوبي را تا به امروز توليد کرده است. در کنفرانس مربوط به اين شرکت اعلام شد که بازي Just Dance 4، براي عرضه در تاريخ 9 اکتبر امسال براي کنسول Wii U عرضه خواهد شد. دموي گيم پلي Far Cry 3 هم در کنفرانس اين شرکت به نمايش در آمد. بيشتر بازي‌هايي که توسط Ubisoft معرفي شد براي کنسول Wii U، به صورت انحصاري طراحي شده بود که از ميان اين بازي‌ها مي‌توان به بازي ZombiU اشاره کرد که تا قبل از اين نمايشگاه تحت عنوان Killer Freaks from Outer Space، معرفي شده بود و به جز اين مورد Rabbids Land، Sports Connestion 2 و Assassine’s Creed III هم از عناوين ديگري هستند که شرکت يوبي سافت براي کنسول Wii U در نظر گرفته است. دموي بعضي از اين بازي در کنفرانس اين شرکت براي کارشناسان و بازديد کنندگان نمايش داده شد.

حرف‌هاي ناگفته سوني
شرکت سوني که در سال‌هاي گذشته بيشتر به توليد سخت افزار و کنسول‌هاي بازي مشغول بود، چند سالي است که رويه خود را عوض کرده است و مديران اين شرکت بر اين تصميم گرفته‌اند تا بازي‌هاي رايانه‌اي و ويدئويي اختصاصي براي کنسول‌هاي خود توليد کنند. در کنفرانسي که به اين شرکت اختصاص داشت David Cage عنوان جديد استوديوي Quantic Dream را معرفي کرد و تريلر PlayStation All-Stars Battle Royale هم به نمايش درآمد. بعد از اين دو مورد در تريلر بازي Sweet Tooth از Fat، Twisted Metal، Sly Cooper، Princess و Propappa نشان داده شده شدند.
 
 اين بازي علاوه بر پلي استيشن براي کنسول Vita نيز عرضه خواهد شد و جالب است که بدانيد قابليت cross platform ميان اين دو کنسول در نظر گرفته شده است. 2 شخصيت جديد به اين بازي اضافه شده است و قرار است که اين بازي‌ها تا چند ماه ديگر به بازار عرضه تجاري شوند. شايد براي شما هم جالب باشد که بدانيد امسال قرار است که بيش از 200 بازي بر روي PSN عرضه شود و شرکت سوني اعلام کرده است که در ماه آينده 12 بازي جديد در دسترس کاربران Play Station Plus قرار خوداهد گرفت که از ميان اين بازي‌ها مي‌توان به Infamous 2، Saints Row 2 و Little Big Planet 2، اشاره کرد. براي ويتا هم Call Of Duty تاييد شد و قرار است که اين نسخه در تعطيلات امسال به علاقه مندانش ارائه شود.
 
علاوه بر اين مورد Assassin’s Creed III هم براي ويتا مورد تاييد قرار گرفت و ويدئو گيم پلي بازي نيز به نمايش درآمد. تاريخ انتشار اين بازي 30 اکتبر 2012 اعلام شده است و جالب است که بدانيد قهرمان اين بازي يک زن است. گذشته از بازي‌هاي معرفي شده توسط شرکت سوني، سرويس جديدي هم در اين کنفرانس معرفي شد. اين سرويس Wonderbook نام دارد و براي کنسول پلي استيشن3 معرفي شده است. اين سرويس جديد به کمک Play Station Eye ايده جديدي را ارائه مي‌کند، بر اساس اين طرح مي‌توان با استفاده از فناوري‌ها کتابخواني کرد. در حال حاضر هم Moonbot Studios در حال کار روي پروژه‌اي است که بر اساس اين سرويس طراحي شده است. اين پروژه در مورد يک داستان کارآگاهي جديد با نام Diggs Nightcrawler است و خانم رولينگ که نويسنده معروف داستان‌هاي هري پاتر است در مورد اين پروژه با شرکت سوني همکاري مي‌کند. اين محصول براي اولين بار براي اين سرويس ارائه شده و يکي از داستان‌هاي جديد خانم رولينگ است.
 
قرار است که در طول داستان اين بازي هر بازيکن جادوهايي را پيدا کند و ياد بگيرد که چگونه آن‌ها را اجرا کرده و در مواقع مناسب به کار گيرد. شايد بتوان گفت که اين بازي تا حد بسيار زيادي جنبه آموزشي دارد زيرا هر بازيکن بايد از چيزهايي که در طول بازي مي‌آموزد در حل مواردي مانند پازل‌ها و معماهايي که در حين انجام بازي با آن‌ها مواجه مي‌شود، استفاده کند. افرادي که به اين بازي علاقه دارند بايد بدانند که اين بازي در پاييز امسال به بازار تجاري عرضه خواهد شد. در مورد بخش سخت افزار و کنسول‌هاي بازي شرکت سوني هم اخبار جديد به اين صورت بوده است که Play Station Suite به Play Station Mobile تغيير نام پيدا کرد و شرکت اچ‌تي‌سي اولين شرکت غير داخلي است که در ارائه اين سرويس با شرکت سوني همکاري مي‌کند.

نينتندو در اي‌تري
شرکت نينتندو را بيشتر افرادي که آشنايي نسبي با بازي‌هاي رايانه‌اي دارند، مي‌شناسند و به کارهاي اين شرکت هميشه توجه داشته‌اند. کنسول Wii معرف اين شرکت به بازي دوستان بوده است و تا به حال بازي‌هاي بسياري با توجه به قابليت‌ها و امکانات زياد اين کنسول طراحي و توليد شده است. در کنفرانسي که مربوط به شرکت نينتندو بود Pikmin 3 براي Wii U مورد تاييد قرار گرفت و در اين بازي شما يک ارتش 100 نفره از Pikmin براي مديريت خواهيد داشت و در نسخه جديد از اين بازي مهارت‌هاي جديدي از بازيکن مد نظر قرار گرفته است تا جنبه آموزشي اين برنامه هم در نظر گرفته شود. در اين بازي هر بازيکن بايد به دنبال مصالح به منظور ساخت و طراحي معماري ساختمان‌ها و بناهايي مانند پل باشد و همچنين در طول بازي ابزارهايي را به منظور نابودي بناهاي سخت شناسايي کند.
 
در اين بازي از Motion Plus براي هدف گيري استفاده مي‌شود و اين امکان هم در نظر گرفته شده است که تمام بازي را تنها از طريق گيم پد کنسول Wii U کنترل کنيد. به جز اين بازي سرويس‌هاي جديدي هم براي کنسول Wii U مورد تاييد قرار گرفتند که از ميان آن‌ها مي‌توان به سرويس‌هاي Amazon Video، YouTube، Hulu و Netflix اشاره کرد. در حال حاضر سخت افزار کنسول Wii U از 2 گيم پد جداگانه پشتيباني مي‌کند. يکي از مواردي که باعث تفاوت اين کنسول با ديگر کنسول‌هاي موجود شده است بازي‌هاي بدن سازي است که از مدت‌ها قبل براي اين کنسول طراحي شده بود و در اين کنفرانس يک بازي بدن سازي جديد هم براي اين کنسول مورد تاييد قرار گرفت که در آن مي‌توان از گيم پد براي دريافت فعاليت‌ها در نمايشگر تلويزيون و کنترل کليه حرکات استفاده کرد. همچنين Nintendo Land هم براي کنسول Wii U معرفي شد که از نمايشگر پد Wii بهره مي‌برد. اين شرکت اعلام کرده است که به صورت کلي 12 جاذبه براي اين بازي وجود خواهد داشت که از ميان آن‌ها در کنفرانس نينتندو تنها به 5 مورد اشاره شده است و معرفي بقيه موارد به زمان ارائه بازي به صورت تجاري موکول شده است.
 
همچنين اين شرکت اعلام کرده است که بازيکناني که از گيم پد استفاده مي‌کنند وظايف متفاوتي نسبت به افرادي خواهند داشت که از کنترلر معمولي اين کنسول استفاده مي‌کنند و مي‌توان گفت که شرايط بسيار بهتري دارند.

تحليل کارشناسان
کارشناساني که به روند کنفرانس‌هاي ارائه شده نظارت داشتند بعد برگزاري نمايشگاه به اين نتيجه رسيدند که هيچ خبري از کارهاي مايکروسافت در مورد جانشين بعدي ايکس باکس نبوده است و تنها يک سند لو رفته از اين شرکت وجود دارد که نشان دهنده ارائه کنسول XBox 720 در آينده است در صورتي که در نمايشگاه اي‌تري هيچ اشاره‌اي به اين موضوع نشد و شايد اين موضوع به اين دليل باشد که مايکروسافت تصميم گرفته است که حضور خود را به يکباره در صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي قدرتمندتر از گذشته کرده و به گونه‌اي متفاوت عمل کند.
 
در مورد نينتندو هم نظرها به اين صورت بوده است که اين شرکت هنوز تصميم بر اين دارد که در زمينه کنسول‌هاي پرتابلي فعاليت خود را ادامه داده و سيستم‌هاي جديدي را در اين زمينه به صورت انحصاري توليد کند. در مورد سوني هم تا قبل از کنفرانسش شايعات بسياري بر سر زبان‌ها بود اما اين شرکت بسيار قوي‌تر از آن چيزي که کارشناسان انتظار داشتند ظاهر شد. با تمامي اين اوصاف اين نمايشگاه به اين صورت برگزار نشده است که شرکت‌هاي فعال تمامي دستاوردهاي خود را در آن به معرض نمايش گذارد و هر شرکتي فعاليت‌هاي محرمانه‌اي دارد که بخواهد در آينده آن‌ها را به مشتريانش معرفي کند.
 
برای مشاهده مجله شبانه کلیک کنید
برچسب ها: شبانه ، بازی ، نمایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار