يک کارشناس سياست خارجي گفت: عربستان که در افزايش تنش ها در سوريه آتش بيار معرکه بوده اکنون آبستن موج بيداري اسلامي است.

رضا کلهر در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اظهارات اخير کوفي  عنان و نقش جمهوري اسلامي ايران به عنوان راه حلي براي مسئله سوريه گفت: کوفي عنان به شدت تحت فشار دولتمردان غربي و آمريکا بوده اما اکنون به يک واقع بيني جدي دست پيدا کرده و نقش کشورهايي چون ايران را در حل معادلات منطقه، استراتژيک مي داند.

وي ادامه داد:‌ آمريکائي ها سعي دارند تا با فشار وارد کردن بر کوفي عنان بدون در نظر گرفتن نقش جمهوري اسلامي ايران معادله سوريه را حل کنند و اين نوعي نگرش تنگ نظرانه و دور از واقعيت هاي استراتژيک منطقه است.

کلهر افزود: نشست ژنو واقعيت امر را نشان داد که اگر جمهوري اسلامي ايران در مسئله سوريه نقش نداشته باشد اين موضوع حل نخواهد شد.

اين کارشناس مسائل خاورميانه تاکيد کرد: از سوي ديگر سوريه و بازيگران صحنه ي آن، نيز اين مسئله را درک کرده اند که بايد ايران نقش اساسي در اين حوزه را بازي کند.

کلهر در ادامه افزود: آمريکا و غرب در خصوص اين موضوع با دور انديشي حرکت نمي کنند و در آينده اي نه چندان دور آنها مجبور هستند نقش اساسي ايران را بپذيرند.

وي تصريح کرد: دخالت کشورهايي مانند عربستان و قطر را نمي توان در چالش هاي سوريه و منطقه ناديده گرفت و اکنون که آنها اين چالش را به اوج  رسانند و به دنبال تجزيه سوريه هستند، قطعا دخالت ايران در اين قضيه سودمند خواهد بود، اما بازيگران صحنه سياسي درک صحيحي از دخالت جمهوري اسلامي ايران ندارند و تصور مي کنند ايران براي ايجاد تنش در مسئله سوريه دخالت مي کند در صورتي که آنچه تا کنون از ايران سر زده تماما به سمت تنش زدايي بوده است.

کلهر با اشاره  به اظهارات کوفي عنان مبني بر اينکه گزينه هاي ديگري را در حل مسئله سوريه روي ميز کار خود دارد اظهار داشت: به نظر مي رسد گزينه هاي ديگر کوفي عنان جز اين طرح 6 ماده اي نمي تواند گزينه مناسبي باشد و تنها با اين اظهارات مي خواهد نقش خود را در اين موضوع از دست ندهد و به هر نحوي مي کوشد که در صحنه سياسي سوريه بازي سياسي خود را انجام دهد و مديريتش را همچون گذشته داشته باشد لذا به نظر مي رسد کارشناسي هاي آينده وي نمي تواند داراي قوت خاصي باشد.

وي ادامه داد: اکنون سوريه تاوان تعلل و تاخير در اصلاحات را مي پردازد و بهانه اي را در اختيار گروه هاي سياسي و بازيگران تنش زا قرار داده و آنها از اين رهگذر توانستند وضعيت سوريه را به يک عدم ثبات و تزلزل سياسي بکشانند.

کلهر با اشاره به نقش عربستان در افزايش تنش ها در سوريه تصريح کرد: در مسئله سوريه، عربستان نقش اساسي را بازي و هزينه هاي بسياري براي افزايش تنش ها خرج کرد اما از سويي ديگر اکنون عربستان دچار مشکلات جدي شده و مرگ شاهزاده ها و اختلاف به وجود آمده بر جانشيني وضعيت داخلي عربستان را دچار تزلزل کرده است.

اين کارشناس مسائل خاورميانه در پايان خاطر نشان کرد: اگر بهار موج بيداري اسلامي به شکل جدي تر پيگيري شود قطعا اين کشور با تنش هاي بيشتري روبرو خواهد شد چرا که در جامعه عربستان جز پول و طايفه گري هيچ دليلي ديگري براي ثبات سياسي وجود ندارد و اگر اين دو مسئله به چالش کشيده شود عربستان آبستن حوادث جدي تري خواهد بود./ب2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار