دانشنامه/

جنبش دانشجويي گام اول در تاسيس انقلاب اسلامي بوده است

جنبش دانشجويي، مرحله اول در تاسيس انقلاب اسلامي و در مرحله ديگر در دهه اول انقلاب اسلامي در حرکتي مثل حرکت تسخير لانه جاسوسي و بحث انقلاب فرهنگي نقش اساسي داشته اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، واژه جنبش دانشجويي، واژه کهنه اي نيست بلکه واژه اي است که در ادبيات جنبش هاي سياسي و جامعه شناسي عمدتا از دهه 70 ( ميلادي) مطرح شده است.

*جنبش دانشجويي در ايران

بايد بدانيم که حرکت دانشجويي در ايران دو مقطع متمايز دارد يک مقطع قبل و يک مقطع بعد از انقلاب است در مقطع قبل از انقلاب حرکت هاي دانشجويي در ايران با چند گرايش فکري مشخص همراه بوده است، گرايش افراد چپ ومارکسيستي، هر چه از فضاي دهه هاي 20 و 30 به طرف دهه 50 نزديکتر مي شويم حضور جريان مذهبي در فعاليت هاي دانشجويي ملموس تر مي شود.

به طوري که محيط ها و فعاليت هاي دانشگاهي در دهه 30 عمدتا در اختيار توده اي ها و ملي  گرا بود.

*جنبش هاي دانشجويي در سال هاي 56  57

دانشگاه ها در سال هاي 56 و 57 کانون تحرک اجتماعي بودند و ما اين زمان دانشگاه را به عنوان پايگاه تظاهرات، اعتصابات و بيانيه ها مي دانيم سال 57 حتي روحانيون و علما نيز در دانشگاه تهران تحصن مي کردند و به نظر مي رسد که اين اولين گام جنبش دانشجويي و به عبارتي گام اول در تاسيس انقلاب اسلامي است. اين جنبش تا مقطع سال هاي 56 و 57 حرکت مي کند و با اقشار ديگر پيوند مي خورد و منشا پيروزي انقلاب اسلامي است.

*جنبش دانشجويي پس از پيروزي انقلاب اسلامي

در سال هاي اول انقلاب اسلامي، دانشگاه ها تا سال 60 باز بودند واز سال 63 به بعد يک موج اپوزيسيون و مخالف نظام جديد بودند.

کارهايي که در دهه اول انقلاب اسلامي در دانشگاه ها انجام شد:

1- اينکه دانشگاه، منشا تاسيس نهادهاي انقلابي باشد، جهاد سازندگي/ سپاه پاسداران/ دادگاه هاي انقلاب/ بنياد مستضعفان و ... توسط دانشجويان تاسيس شد.

2- تاثير گذاري دانشگاه در فضاي دفاع مقدس و جنگ تحميلي

3- تسخير لانه جاسوسي

4- انقلاب فرهنگي

*جنبش دانشجويي پس از جنگ و ارتحال حضرت امام (ره)

شاهد فعاليت هاي سياسي جريان هاي راست و چپ دانشجويي در دانشگاه ها هستيم اما چيزي به عنوان جنبش دانشجويي ديده نمي شود جريان راست سياسي بر خلاف دهه اول در دانشگاه نافذ بود اما چه جريان راست سياسي وچه جريان چپ سياسي به طرف ايجاد يک جنبش سياسي حرکت نمي کنند دليل اين عدم تحرک، فضايي است که در اين نگاه دوره سازندگي وجود دارد، تحليل و تفسير رهبران سازندگي از محيط دانشگاه اين بود که (دانشگاه کارخانه دانش سازي است) و (دانشجوي خوب، دانشجوي در سخوان است).

*جنبش دانشجويي بعد از 2 خرداد

تبليغات دانشجويي در محيط هاي دانشگاهي، در سال هاي اوليه دولت اقاي خاتمي به خصوص انتخابات مجلس 6 اين اميد را در دل احزاب سياسي و در دانشگاه ايجاد کرد که در اين شرايط جديد، دانشگاه به عنوان کانون فعاليت سياسي و اجتماعي قابل توجه است.

*رکود فعاليت هاي جنبش دانشجويي بعد از حادثه کوي دانشگاه

تحرک سياسي- اجتماعي دانشگاه تهران و  دانشگاه هايي که در تهران هستند در سال هاي 78-77 قابل مقايسه با آنچه در سال هاي 80-79 هستند ديده مي شد نيست.

*ويژگي هاي جنبش دانشجويي

ويژگي اول: مفهوم  عدالت که حوزه وسيعي است و شامل عدالت اجتماعي، قضايي، سياسي، خانوادگي و ... مي شود در جنبش ها جاي دارد.

ويژگي دوم: جنبش هاي دانشجويي وقتي استمرار پيدا مي کنند که با نيازهاي اجتماعي پيوند بيابد، امروز جنبش  عدالت خواهي از اين جهت مي تواند گسترش پيدا کند که با نياز اجتماعي پيوند دارد.

به طور خلاصه اينکه، جنبش دانشجويي در ايران در دو جنبش در مرحله اول (تاسيس انقلاب اسلامي)، و در مرحله ديگر در دهه اول انقلاب اسلامي در حرکتي مثل حرکت (تسخير لانه جاسوسي) و بحث (انقلاب فرهنگي) نقش اساسي داشته اند./س3

برچسب ها: تاریخچه ، جنبش ، دانشجویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار