تبریز/ مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر کشور؛

نوسان قیمت، تاثیرات عمیقی در منابع بانکی دارد

به گفته ی مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر کشور، عدم ثبات در ارز عدالت در لایه های مختلف جامعه را زیر سوال می برد و منافع را به جیب عده ی خاصی سرازیر می کند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، غلامحسن تقی نتاج امروز در همایش معاونین حوزه و مرکزی و مدیران امور کل شعب موسسه مالی و اعتباری مهر سراسر کشور، با بیان اینکه بازار کالا، سهام، فناوری اطلاعات با بازار پول فعالیت می کند گفت: اگر بازار پول درست هدایت شود، اقتصاد بانکی کشور و به تبع آن بازارهای دیگر بهتر مدیریت خواهند شد.

نتاج با بیان اینکه تغییرات بازار تحت عنوان میزان نقدینگی بازار صورت می گیرد گفت: با توجه به این واقعیت باید اقداماتی را در نظام بانکی طرح ریزی کنیم.

وی تغییرات سریع در سیاستهای پولی و ارزی کشور را از چالشهای کنونی اقتصاد بانکی ایران عنوان کرد و افزود: شرایطی که در چهار ماهه ی آخر سال 90 نمود پیدا کرد: ریشه در اتفاقات سالهای گذشته داشته است.

وی در تشریح وضعیت فعلی نظام پولی بانکی کشور گفت: متاسفانه سیاستگذاری پولی در کشور به گونه ای است که لایه های قدرت از جمله مجلس در این حوزه کمتر ورود پیدا کرده اند و در عمل عمده مدیریت مباحث حوزه ی پول در اختیار شورای مرکزی و بانک مرکزی است.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر کشور با اشاره به عدم تدوین بسته های سیاستی و نظارتی پول در سال جاری گفت: این در حالی است که نقدینگی و پول موضوعی است که باید با ثبات همراه باشد چرا که نوسان قیمت، تاثیرات عمیقی در منابع بانکی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر سپرده های بانکی به سمت سپرده های بلند مدت سوق یابد، ارامش بیشتری در نظام بانکی حاکم خواهد بود گفت: متاسفانه در سالهای اخیر مردم به افتتاح سپرده های کوتاه مدت تمایل دارند.

نتاج با اشاره به سیاستهای سخت گیرانه در خصوص سود سپرده ها گفت: در شرایط اقتصادی فعلی صنایع نمی توانند سود این موسسات را تامین کنند.

وی یادآور شد: اگر این رویه ادامه یابد موسسات پولی، بانکی با بحران جدی و ورشکستگی مواجه خواهند شد که آثار و تبعات آن دامن گیر اقتصاد کل کشور خواهد شد.

نتاج تاکید کرد: با فرایند ادغام موسسات مالی و اعتباری در سالهای اخیر، این آثار و تبعات از سطح استانی خارج شده و در سطح کشور مطرح می شوند.

به گفته ی نتاج، عدم ثبات در ارز عدالت در لایه های مختلف جامعه را زیر سوال می برد و منافع را به جیب عده ی خاصی سرازیر می کند.

وی سود آوری پایین و حتی سر به سر موسسات پولی و بانکی را از دیگر چالش های نظام بانکی کشور عنوان کرد و افزود: موسسات پولی و بانکی شاید به نظر متعلق به تعداد خاصی از سهامداران باشد ولی یک سرمایه ی ملی محسوب می شود و همه مکلف اند برای ثبات آنها تلاش کنند.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر کشور با ابراز تاسف از اینکه در سالهای اخیر موسسات پولی و بانکی با تدوین بسته های پولی با سودآوری پایین مواجه شده اند تصریح کرد: قیمت تمام شده ی پول در موسسات کاهش یافته و با ابلاغیه های جدید بانک مرکزی، این میزان به 3 تا 4 درصد رسیده است، در حالی که نرخ سود یک تا درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه این محدودیتها از سال 91 به بعد به مراتب سخت تر شده است یادآور شد: بعید به نظر می رسد که موسسات پولی و مالی ارز آوری لازم را داشته باشند.

نتاج با اشاره به ترویج بانکداری صنفی و سایه در کشور گفت:این نوع بانکداری در دنیا پذیرفته شده است تا جایی که در سال 2010 حدود 60 تریلیون دلار حجم عملیات بانکی از طریق بانکهای سایه محقق شده است، در حالی که در کشور ما بانکهای سایه بدرستی مدیریت نشده اند.

وی یادآور شد: صندوق های قرض الحسنه در کشور بصورت قارچ وار و تنها با استعلام از نیروی انتظامی رشد یافته اند و بعضا 6 تا 15 هزار صندوق فعالیت دارند.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر کشور با بیان اینکه بیش از 900 تعاونی اعتبار شکل گرفته است گفت: هم اکنون بانک مرکزی برای مدیریت این بانکها، با یک غول مواجه شده است.

وی با اشاره به فعالیت بانکهای صنفی در کنار بانکهای سایه گفت: نظام پولی کشور نباید اجازه دهد که هر شرکت دارای بانک باشد.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر کشور با ابراز تاسف از رشد قارچ وار اینگونه بانکهای صنفی گفت: این واقعیت برای تصمیم گیران باز نشده که بانک صنفی نمی تواند وجود داشته باشد و اگر بموقع جلوی فعالیت اینها گرفته نشود، انرژی عظیمی از کشور گرفته خواهد شد.

نتاج مطالبات معوق بانکها را از دیگر مشکلات و چالشهای نظام پولی بانکی کشور عنوان کرد و افزود: ارائه ی تسهیلات سفارشی، توجه یک جانبه به صنعت و کم توجهی به موسسات پولی و بانکی از عمده دلایل بروز مطالبات معوق برای بانکها می شود.

نتاج یادآور شد: موسسات پولی و بانکی با مطالبات معوق مواجه هستند و در بانکهای دولتی عملا معوقات غیر قابل وصول است.

وی با بیان اینکه موسسات پولی و بانکی بدلیل تصمیمات سفت و سخت تحت فشارهستند گفت: برای موسسات پولی و بانکی بخش خصوصی، هیچ گونه منابع دولتی وجود ندارند و نمی توانند از تضمین های سفت و سخت کوتاه بیایند.

نتاج ضعف فناوری و اطلاعاتی، ضعف نظارت، تضمینات سنگین، طولانی بودن فرایند اعطای تسهیلات، را از چالش های دیگر نظام پولی و بانکی کشور عنوان کرد و یادآور شد: اهمیت ضعف فناوری و اطلاعات در حوزه پولی، بانکی کشور کمتر از اهمیت انرژی هسته ای نیست.

وی با اشاره به ضعف بهره وری در نظام پولی و بانکی کشور گفت:بانک مرکزی نمی تواند نظارت لازم را داشته باشد.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر کشور یادآور شد: بانک مرکزی اگر خواهان عملیاتی کردن و تقویت نظارت است، نیازمند منابع انسانی و اطلاعات و فناوری نوین است، در حالی که امکانات نظارتی متناسب با حجم موسسات بانکی متناسب نیست.

وی با بیان اینکه هر چند فعالیتهای ارزی از جهت تحریم با مشکل مواجه شده است گفت: مشکلات دیگر به مراتب بیش تر از چالش هایی است که تحریم بر نظام پولی بانکی اعمال کرده است.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر کشور با اشاره به نامگذاری سال 91 تحت عنوان " حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی گفت: با معرفی سرمایه و کار بعنوان منشور اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تکلیف سرمایه و کار مشخص شد و به سرمایه ایرانی حرمت داده شد.

وی با اشاره به انواع سرمایه ها از جمله، سرمایه های مالی، امکانات فیزیکی، جغرافیایی، فرهنگی، سرمایه ی انسانی و سرمایه های مختلف گفت:در صورت تلفیق با سرمایه ی کار می تواند چالش های فعلی را تضعیف کند.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر کشور اعتماد سازی، اصلاح ساختار سود بانکی، تقویت نظارت بویژه از سوی بانک مرکزی، ارتقای فناوری اطلاعات بانکی و تحقق نهضت بهره وری در سیستم بانکی کشور را از جمله راهکارهای رفع چالش های سیستم بانکی کشور عنوان کرد و افزود: برای اعتماد سازی قرار نیست کاری انجام گیرد بلکه کارهایی را که تاکنون انجام داده ایم نباید انجام ندهیم، چرا که ادامه ی چالش های مالی همانند چالش های سال گذشته، مهمترین سرمایه جامعه که سرمایه ی اعتماد است را از بین می برد.

گفتنی است: موسسه مالی و اعتباری مهر با دارا بودن 20 هزار میلیارد تومان منابع بانکی، قریب به 5 درصد منابع بانکی کشور را به خود اختصاص داده است و در بین بانکهای دولتی، خصوصی و موسسات رتبه ی دهم را داراست.

سهم موسسه مالی و اعتباری مهر در بازار پولی و بانکی استان را 9.7 است و این موسسه از نظر حجم منابع بانکی رتبه ی 5 استانی در بین سایر بانکها را داراست.

میزان منابع جذب شده در سال 1391 را به ازای هر شعبه 247 میلیارد ریال و به ازای هر کارمند 37 میلیارد ریال است و تعداد تسهیلات پرداختی موسسه در سال 1390، 27 هزار و 494 مورد و تعداد وام های قرض الحسنه موسسه اعطایی موسسه در همین سال حدود 890 هزار مورد بوده است./س

برچسب ها: نوسان ، قیمت ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.