نشست نقد و بررسي فيلم "خوابم مي‌آد"؛

رضا عطاران:"خوابم مي‌آد" يادآور ديوانگي هاي من براي مخاطبان است

فيلم "خوابم مي‌آد" را با تنوع ژانرهاي بسيار ساختم چون قصد يادآوري و نمايش تنوع طلبي و ديوانگي هايم را در فيلم سازي به مخاطبان داشتم.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، نشست نقد و بررسي فيلم "خوابم مي‌آد" با حضور رضا  عطاران كارگردان، نويسنده، بازيگر، هومن بهمنش فيلمبردار، جواد طوسي منتقد و مجري شب گذشته در فرهنگسراي رازي برگزار شد.

در ابتداي نشست رضا عطاران، كارگردان "خوابم مي‌آد"، ضمن بيان اين كه فيلم سازان به دنبال تنوع طلبي هستند، گفت: فيلم "خوابم مي آد" در راستاي تنوع طلبي من توليد شد و با اين كار سعي داشتم تلنگري به مخاطبان بزنم تا يادآور ديوانگي هاي من در فيلم سازي باشند.

وي ادامه داد: سليقه مخاطبان بسيار تغيير كرده تا اين حد كه خود از سينما چيزي نمي‌دانم اما مردم بسيار در حوزه‌ي سينما آشنا و علاقمند هستند.

عطاران ضمن اشاره به اينكه استقبال مردم از اين فيلم بسيار غافلگير كننده بود، عنوان كرد: در جشنواره آن طور كه بايد فيلم "خوابم مي‌آد" مورد توجه قرار نگرفت اما در اكران عمومي از اين همه استقبال و علاقه مردم نسبت به اين فيلم شوكه شدم.

وي در خصوص تاثير خود به عنوان بازيگر در فيلم ها، افزود: حضور من در هر فيلمي نمي‌تواند دليلي بر فروش يك فيلم باشد به طوريكه سال گذشته در فيلم «هرچي خدا بخواهد» با وجود بازيگراني كه قابليت جذب مخاطب را داشتند نتوانست فروش خوبي داشته باشد.

عطاران اظهار داشت: اگر به فلسفي بودن يك فيلم توجه نكنيم مي‌توانيم يك فيلم هنري بسازيم حتي فيلم كمدي كه خوب و حساب شده باشد.

وي در خصوص چند پارگي و تنوع ژانري فيلم، افزود: "خوابم مي‌آد" فيلمي است كه با كمدي و ملودرام شروع مي شود و در ادامه به اكشن مي رسد به صورتي كه از فضاي رئال به سمت فانتزي سوق پيدا مي كند.

عطاران ضمن اشاره به اينكه فيلم "خوابم مي‌آد" شباهت كمي به «پول را بردار و فرار كن» ساخته وودي آلن دارد، تاكيد كرد: در اين فيلم علاقمند بودم كه به واقعيت و شرايط جامعه بيشتر نزديك باشم و به شخصيت پردازي كاراكترها توجهي نداشته باشم و تنها كاراكتر اصلي يعني يك معلم ساده بيشتر شخصيت پردازي كنم.

وي در ادامه گفت: در مدت فيلم سازي ام به فضاي احساسي بيشتر علاقه داشتم و مي‌خواستم شخصيت اصلي داستان پاك بماند و اين نكته كه نتيجه‌ي درستكاري مرگ است، را به مخاطب انتقال دهم.

عطاران در خصوص انتخاب اكبر عبدي خاطرنشان كرد: اكبر عبدي بازي خود را بسيار واقعي و در حد انتظار ايفا مي كند و در جذب مخاطب نيز موثر است و حضور او در اين فيلم بيشتر به خاطر فرار از مميزي بود.

وي در پايان گفت: بداهه گويي در فيلم ها و سريال هايم دوست دارم اما بيشتر اين بداهه گويي ها كنترل شده بوده است.

هومن بهمنش فيلمبردار در ادامه نشست در خصوص ساختار و نوع فيلمبرداري گفت: ساختار بصري پراكنده و منسجمي كه رنگ در ‌آن از اهميت بالايي برخوردار است و همچنين شكل گيري نوع ساختار فيلم به شخصيت اصلي داستان بستگي داشت.

وي ادامه داد: سعي ما بر اين بوده است كه دوربين هماند بازيگران در فهم فيلم به مخاطب كمك كند در فيلم ساختن با اهميت باشد.

بهمنش در خصوص كارگرداني عطاران و بازي اكبر عبدي عنوان كرد: عطاران براساس واقعيت هاي جامعه فيلم سازي مي‌كند و برخلاف فيلم هاي كمدي پايان تلخي را براي فيلم اش انتخاب كرده است همچنين توانايي عجيب و غريب عبدي در بازيگري و نزديك شدن به حالات حسي نقش او را به يكي از بازيگران منحصر به فرد سينما تبديل كرده است.

در پايان نشست جواد طوسي، منتقد، در خصوص عطاران گفت: رضا عطاران با تجربيات كسب كرده در تلوزيون و شناخت سلايق مردم و با نگاه موكد خود يك پيشنهاد در سينماي كمدي است.

وي ادامه داد: عطاران براساس سلايق خود توانسته موقعيت هاي كمدي و پر تنوعي را براي مخاطب عام ايجاد كند و با ساخت اين فيلم تئوري حذف در سينماي ايران را به نمايش در‌آورده است./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار