مشهد/

نتایج درخشان فعالیت های فرهنگی و پژوهشی آستان قدس رضوی

قائم مقام توليت آستان قدس رضوي نتایج ورود جدي و گسترده آستان قدس رضوي به عرصه های فرهنگی و پژوهشی را تشریح کرده و گفت:امروز نیز مهم‌ترين رسالت آستان قدس رضوي، ترويج معارف و آموزه‌هاي رضوي است.


 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوي، سيداحمد علوي در مراسم توديع و معارفه مدیرعامل بنیاد فرهنگي رضوی وابسته به آستان قدس رضوي اظهار داشت:پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نخستین گام برای ورود به عرصه فعالیت های فرهنگی برنامه ریزی وسیع، کلان، عمیق و درازمدت بود و این ویژگی تمامی اقدامات گسترده آستان قدس رضوی است.

وی تصریح کرد: حضرت آيت ا... واعظ طبسي با مدیریت کلان نگر و وسیع با صیانت، احيا و عمران موقوفات، اقدامات وسيعي را در همه زمينه ها در دستور كار قرار دادند.

وی ادامه داد: در مقاطع زمانی مختلف و با توجه به نیازهای جامعه موسسات متعددی در مجموعه آستان قدس رضوی شکل گرفت که احداث دانشگاه علوم اسلامي رضوي، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در سالهای ابتدایی دهه شصت، روزنامه قدس با رسالت پیام رسانی و ترویج معارف رضوی در سالهای پس از آن و موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهشهای اجتماعی در سالهای پایانی دهه هفتاد، نمونه ای از موسساتی است که حاصل همان نگاه کلان نگر و دور اندیشانه است.

علوی در ادامه با بیان اینکه آستان قدس رضوي به عنوان نهادي فرهنگي و مذهبي حضوری فعال در عرصه فعالیت های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دارد ، خاطرنشان کرد:

در حال حاضر اقدامات بسيار خوبي در اين زمينه صورت گرفته و سهم آستان قدس رضوي قابل توجه است، ولي هنوز تا رسيدن به شاخص‌هاي چشم‌انداز 20 ساله آستان قدس رضوي فاصله وجود دارد كه باید با تلاش و برنامه ریزی در راستای رسیدن به اهداف تلاش کرد.

علوي گفت: توليت عظماي آستان قدس رضوي پرهیز از کارهای مقطعی و احساسی موقت را تاکید کرده و توصیه نمودند که بایستی برنامه ریزی دقیق و عمیق در همه جهات شالوده و اساس فعالیت های فرهنگی را تشکیل دهد.

وي با اشاره به اينكه آستان قدس رضوي تقريبا در تمام زمينه‌هاي فرهنگي، آموزشي فعاليت‌ مي‌كند، بر هم‌افزايي موسسات اين نهاد و هم‌پوشاني ظرفيت‌هاي يكديگر تأكيد كرد و اظهار داشت: شاخص‌هاي سند چشم‌انداز در صورتي ارتقا مي‌يابد كه علاوه بر تلاش، همكاري و تعامل بين موسسات، از موازي‌كاري و ورود به عرصه‌هاي سطحي جلوگيري شود.

قائم مقام توليت آستان قدس رضوي ضمن اشاره به انتشار بیش از 10 میلیون جلد كتاب در ارتباط با علوم اسلامي و سيره حضرت رضا (ع) در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: کتاب عظیم المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته یکی از این کتابهاست که به عنوان پژوهشی ارزشمند و مرجعی ماندگار برای پژوهشگران جهان اسلام باقی خواهد ماند.

وی انتشار اين تعداد كتاب و فعاليت هاي فرهنگي را نشانه تحول در موسسات فرهنگي وابسته آستان قدس رضوی دانست و افزود: با ادامه اين روند مطلوب حرم مطهر رضوي در افق 20 ساله به غني‌ترين و تأثيرگذارترين پايگاه فكري و فرهنگي جهان اسلام تبديل خواهد شد.

وی در ادامه خطاب به مديران و كاركنان بنیاد فرهنگی رضوی اظهار داشت: بنیاد فرهنگی رضوی نیز به منظور تربیت نیروی متخصص و متعهد در سالهایی که جامعه به شدت با کمبود امکانات آموزشی مواجه بود به دستور تولیت عظمای آستان قدس رضوی تشکیل گردید که امروز پس از 20 سال نتایج درخشان آن را در آمار قبولی دانشگاه ها، كسب رتبه دانش آموزان المیپادی و فارغ التحصیلان متخصص و متعهد به ارزش هاي اسلامي آن در عرصه های مختلف می توان مشاهده کرد.

علوی ادامه داد: جوامع غربی با تمامی تکنولوژی ها و امکاناتی که کسب کرده اند، دچار افسردگی و سردرگمی شده اند و به دلیل فقدان معنویت دچار بحران های عمیق فرهنگی و هویتی هستند.

وی با بیان اینکه آموزه های قرآن کریم و اهل بیت(ع) تنها راه سعادت و نجات جوامع بشری است، تصریح کرد:در دنیای امروز بایستی فرزندان ایران اسلامی را به علم، دانش و تربیت اسلامی مجهز کرد.

علوي در پايان از خدمات مجید واله مديرعامل قبلي تقدير و سیدعلی مدنی را حسب تأييد آيت الله واعظ طبسي، توليت آستان قدس رضوي به عنوان مدير عامل جديد بنیاد فرهنگی رضوی معرفي نمود.

گفتنی است بنیاد فرهنگی رضوی با 13 واحد آموزشي تحت عنوان مدارس امام رضا(ع)، 7 مدرسه در منطقه برخوردار و 6 مدرسه در منطقه كم برخوردار، با نزدیک به 6 هزار دانش آموز به فعالیت مشغول است./س


برچسب ها: قائم ، مقام ، تولیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.