ندا شهسواری:

دهانم باز می ماند می پرسند رنگ مدالت چیست؟

ندا شهسواری در مسابقات سهمیه المپیک آسیای میانه با پیروزی مقابل حریفی از قزاقستان برای اولین بار در تاریخ تنیس روی میز ایران جواز حضور در مسابقات المپیک 2012 را کسب کرد تا عنوان اولین بانوی المپیکی پینگ پنگ ایران را از آن خود کند.

ندا شهسواری در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ضمن بیان چگونگی ورود خود در ورزش پینگ پنگ از چگونگی روند آماده سازی خود در المپیک و بازی های المپیکی 2012 لندن صحبت کرد: متولد 1365 در کرمانشاه هستم تنیس روی میز را از بازی های آموزشگاهی کرمانشاه آغاز کردم وقتی که دانش آموز مقطع پنجم دبستان بودم.

اولین باشگاهی که عضو آن شدم در سال 78 و باشگاه مقاومت بسیج کرمانشاه بود آن موقع در مقطع دوم راهنمایی تحصیل می کردم. پیشرفت من از همین لیگ ها شروع شد تا به مرور توانستم به این نقطه برسم.

وی درباره حضورش در تیم ملی تنیس روی میز پاسخ داد: در سال 79 مسابقات انتخابی تیم ملی بزرگسالان برگزار شد و 60 راکت به دست از سراسر ایران در آن شرکت کردند آن موقع فقط 5 نفر را می خواستند و من با این که سنی نداشتم مقام پنجم را کسب کردم و به عضویت تیم ملی بزرگسالان در آمدم.

شهسواری از اولین سفرهای برون مرزی که همراه تیم پینگ پنگ اعزام شد یاد کرد: اولین سفر برون مرزی که رفتم مسابقات تنیس روی میز آسیای میانه در قزاقستان بود در سال 1380 مسابقات کشورهای اسلامی برگزار شد و من موفق شدم عنوان سوم انفرادی را کسب کنم در مسابقات تیمی نیز دوم شدیم پس از آن در مسابقات آسیای میانه عنوان های اول تیمی و اول انفرادی را کسب کردم.

در سال 85 عازم مسابقات جهانی آلمان شدیم و مقام اول را کسب کردیم پس از این رقابت ها در سال 86 در مسابقات جهانی چین، 88 مسابقات جهانی ژاپن و 89 مسابقات جهانی هلند و 91 نیز در مسابقات آلمان شرکت کردیم.

بانوی المپیکی ایران مهمترین عامل رشد و موفقیت خود را مسابقات لیگ می داند مسابقات لیگ در افزایش تجربه من بسیار نقش داشت بعد از آن اردوهای تیم ملی بیشترین کمک را به من کرد.

شهسواری در پاسخ به اینکه بازی در چه باشگاه هایی را تجربه کرده است بیان کرد: اولین باشگاهی که به صورت قراردادی بازی کردم و از آنجا پول گرفتم باشگاه نفت تهران بود که بیش از یکسال در آنجا نماندم.

در باشگاه دانشگاه آزاد طولانی ترین عمر بازی ام را تجربه کردم و 3 سال در آنجا ماندم، پس از آنجا حضور در تیم های مختلف پتروشیمی ماهشهر، پتروشیمی تهران و مس کرمان را تجربه کردم، با مس کرمان در لیگ امسال قهرمان شدیم.

ملی پوش تنیس روی میز ایران مربیانی که با آنها تمرین کرده است را به یاد ندارد: با مربیان زیادی تمرین کرده ان آنقدر متعدد هستند و تند تند تغییر کرده اند که بسیاری از آنها را به یاد ندارم، اما هرگاه از آنها به نوعی تجربیات خود را در اختیارم گذاشته اند مثل سیما لیموچی، اشرف بلوچی، مهناز رجبیان، خلوصی و دیگران اما در سال 87 یک مربی خارجی از کشور کره برای ما آوردند که تجربه بسیار خوبی بود آن مربی هم بازیکن بود هم مربی و به همراه بازیکن دیگری که از کره آمده بود به عنوان یار تمرینی با بانوان ملی پوش ایران تمرین کردند و حضور آنها خاطره خوبی در ذهن من باقی گذاشت.

اولین بانوی المپیکی پینگ پنگ ایران درباره چگونگی کسب سهمیه المپیک 2012 لندن اظهار داشت: قبل از سهمیه المپیک از عوامل موفقیتم که هیچ وقت نمی توانم انکارش کنم تمرین با مجارستانی ها بود هم ما به همراه تیم ملی پینگ پنگ ایران به مجارستان رفتیم و هم اینکه مجاری ها را به ایران آوردند و حضور آنها در افزایش تجربه و بهبود بخشید و اعتماد به نفس من بسیار موثر بود تا جایی که در مسابقات سهمیه المپیک آسیای میانه که به میزبانی تهران برگزار شد موفق شدم تا مرحله نهایی بالا بروم در دیدار پایانی نیز با نتیجه 2 بر یک حریفی از کشور قزاقستان را مغلوب کردم، رقیبی که 200 پله در رنکینگ جهانی از من بالاتر بود، با شکست او و کسب مدال طلا جواز حضور در رقابت های المپیک لندن را کسب کردم.

وی اضافه کرد: با کسب این سهمیه، توجه فدراسیون تنیس روی میز، به بانوان بیش از پیش شد و شرایطی را فراهم کرد تا بانوان ملی پوش ایران حضور در مسابقات مختلف برون مرزی را تجربه کنند.

من به مسابقات جهانی آلمان، کاپ آسیا، تورهای جهانی مختلف در چین، کره ، لهستان، مراکش و ....

اعزام شدم رقابت هایی که در هر کدام از آنها تجربه های جدیدی را اندوختم و بازی با بهترین راکت به دستان دنیا را تجربه کردم.

ملی پوش رده بزرگسالان تنیس روی میز از آخرین مسابقاتی که در آن شرکت کرده بود سخن گفت: مسابقات اپن مراکش که اوایل تیر ماه امسال برگزار شد آخرین پیکارهای رسمی بود که پیش از رقابت های المپیک 2012 لندن در آن حضور داشتم و در آن تا مرحله یک هشتم بالا آمدم اما مقابل بولینا از روسیه و دارای رنکینگ 116 جهان شکست خوردم و از صعود به مرحله نیمه نهایی باز ماندم.

ندا شهسواری نقش حریف تمرینی خارجی را در آمادگی در مسابقات مختلف به خصوص المپیک حیاتی داشت: من تنها درخواستم از فدراسیون پیش از بازی های المپیک حضور حریفان تمرینی بود که خوشبختانه این اتفاق در 12 تیر ماه افتاد و چهار بازیکن از کشور مجارستان به ایران آمدند، یکی از آنها پیش از مسابقات سهمیه المپیک هم به ایران آمده بود تمرین های بسیار خوبی داشتیم اما آنها 19 تیر ماه از ایران رفتند ، ترجیح می دادم زمان اردو مدت دو یا سه ماه طول می کشید اما همین زمان اندک هم ر ضایت من را تا حدودی جلب کرد.

نماینده تنیس روی میز ایران در المپیک 2012 لندن از مشکلات مالی و عدم کمک فدراسیون گله کرد: مشکل اساسی ما ملی پوشان مسائل مالی است من بیشترین تمریناتم را در کرمانشاه و همراه خانواده ام داشته ام، پدرم برای حیاط منزلمان میلونها تومان خرج کرد تا بتوانم آن را به صورت یک سالن تمرین تنیس روی میز در بیاورد، وقتی تمرین می کنیم مجبور هستیم رویه راکت بخریم و در هر ماه نیاز به چند رویه راکت داریم که هر کدام هزینه دارد این در حالی است که فدراسیون تنیس روی میز فقط در هر اعزام خارجی دو رویه راکت به ما می دهد و دیگر هیچ .

وی تصریح کرد: لیگ امسال به صورت متمرکز برگزار شد و می توانم بگویم رقم قرار داد ها نسبت به گذشته تا یک سوم نیز کاهش یافت، حقیقت این است که ما شغل دیگری غیر از پینگ پنگ نداریم و خودمان را وقف این رشته کرده ایم امیدوارم در آینده این مشکلات مالی نیز حل شود.

شهسواری درباره اینکه بعد از مراحل مختلف تمرین قبل از المپیک چقدر به آمادگی لازم رسیده است خاطر نشان کرد: تمرینان خوبی را پشت سر گذاشته ام و فکر می کنم به آمادگی مطلوبی رسیده ام اما المپیک رقابت های بزرگ و سختی است و نمی دانم چه پیش خواهد آمد فقط می کوشک تا تمام تکنیک ها و تاکتیک هایی را که در تمرینات یاد گرفته ام در بازیها نیز به کار ببندیم.

وی به نقش قرعه نیز اشاره کرد: قرعه خوب نقش مهمی در رقابت های المپیک دارد امیدوارم به حریفان آسیایی شرقی نخورم، آنها قدرتهای برتر پینگ پنگ هستند و رو در رویی با آنها بسیار مشکل است

ندا شهسواری درباره توقعاتی که از وی می رود بیان کرد: بعضی خبرنگاران از من می پرسند رنگ مدالت در المپیک چه رنگی است دهانم از تعجب باز می ماند و می گویم این توقع زیادی است تنیس روی میز ایران همین که امسال توانسته است در بخش بانوان نیز سهمیه بگیرد بزرگترین افتخار المپیک را کسب کرده است و بدیهی است که نباید از من توقع مدال یا انجام کار خارق العاده در رقابت های المپیک 2012 داشته باشید./مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.