سنندج/ مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان؛

ذخیره‌سازی 35 هزار نمونه بندناف خون در بانک‌های کشور

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان از ذخیره‌سازی 35 هزار نمونه بندناف خون در بانک‌های خصوصی و عمومی کشور خبر داد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، ضرابی در سمینار علمی ذخیره خون بند ناف در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اعلام این خبر گفت: 28 هزار نمونه از آمار فوق در بانک خصوصی و هفت هزار نمونه نیز در بانک عمومی کشور ذخیره‌سازی شده است.
وی به جمع‌آوری و فریز خون در بانک‌های خون برای کارهای درمانی و تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: یکی از ضرورت‌های پیوندخون بند ناف تطابق ژنتیکی فرد دهنده و گیرنده خون است و کسی که نیاز به سلول‌های بنیادی داشته باشد ذخیره خون بند ناف در اختیار فرد قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان افزود: تاکنون بیش از 780 نمونه ذخیره خون بند ناف در 130 بانک در کشورهای مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است همچنین گفت: پیوند خون ناف در بیماران مبتلا به کم‌خونی مادرزادی و انواع سرطان خون، تالاسمی، فلج مغزی، دیابت و اختلالات کبدی انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: قریب 400 هزار نمونه خون بند ناف، در بانک کشورهای مختلف ذخیره‌سازی شده و این میزان در کردستان حدود 300 نمونه است.
مجردی رئیس جهاد دانشگاهی استان کردستان با اشاره به فعالیت بانک خون بند ناف کردستان ، گفت: تاکنون 226 قرارداد در استان کردستان در زمینه خون بند ناف منعقد شده است.
وی افزود: خرداد ماه امسال نخستین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی در اردبیل عراق برگزار شد و بزودی نمایندگی بانک خون بند ناف در اقلیم کردستان عراق راه‌اندازی می‌شود.
گفتنی است: این سمینار با هدف بررسی نقش سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف، ارتقا علمی دانشگاه و هم‌اندیشی در مسائل تخصصی با حضور پزشکان، متخصصان زنان و زایمان، پیراپزشکان و پزشک مشاوره خون در سنندج برگزار شد./س
برچسب ها: بانک ، خون ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.