المپيک 1912 و کاهش رشته هاي ورزشي/1916 تعطيلي المپيک به دليل جنگ جهاني دوم

در پنجمين دوره بازي هاي المپيك 1912 استكهلم با اينكه تعداد كشورهاي شركت كننده نسبت به دوره هاي قبل افزايش پيدا داشت اما رشته هاي ورزشي آن از 21 رشته به 13 رشته ورزشي كاهش پيدا كرده بود.

  به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران ، پنجمين دوره ي بازي هاي المپيك در كشور سوئد در شهر استكهلم برگزار شد البته اين دوره نسبت به چهار دوره قبل با موفقيت بيشتري انجام شد. براي اولين بار در اين دوره از بازي هاي المپيك از زمان سنج الكترونيك و سيستم صوتي استفاده شد كه به كار اين المپيك و حرفه اي ترشدن برگزاري بازي ها كمك قابل توجهي كرد. لازم به ذكر است كه استاديوم المپيك شهر استكهلم هنوز هم از ديدني هاي اين شهر محسوب مي شود. تعداد كشورهاي شركت كننده به 28 كشور رسيده بود كه تعداد ورزشكاران 2545 نفر بود كه آن ها در رشته هاي ورزشي ، دوو ميداني ،دوچرخه سواري ، سواركاري ، فوتبال ، شمشيربازي ، ژيمناستيك ف پنحگانه مدرن ، قايقراني پارويي ، تيراندازي، شنا ، تنيس ، كشتي و قايقراني بادباني به رقابت پرداختند.
 ورزشكار مشهور فنلاندي ، هانس كوله هانين موفق به كسب 3 مدال طلا در دو استقامت شد ولي وي از مراسم اهداي مدال ناخشنود بود زيرا فنلاند در آن زمان جزو امپراطوري روسيه به حساب مي آمد و پرچم روسيه در مراسم توزيع مدال برافراشته شد.
 برنده شناي كرال 100 متر ، يك شناگر اهل هاوايي به نام دوك پاوكاهاي نو بود. اما ستاره ي مسابقات در اين دوره از بازي هاي المپيك يك آمريكايي به نام "جيم تروپه " بود. اما افتخار و پيروزي او دوام چنداني نيافت زيرا شش ماه بعد اعتراف كرد كه زماني براي بازي بيس بال هفته اي 25 دلار حقوق گرفته است. به اين ترتيب در رده ورزشكاران حرفه اي قرار گرفت و حكم قهرماني او لغو شد، كميته بين المللي المپيك بالاخره 29 سال پس از مرگ وي يعني در سال 1982 نامش را مجددا در كتاب ركوردهاي المپيك ثبت كرد. در آن زمان واقعا روحيه ورزش آماتوري در ميادين المپيك حاكم بود و همه ورزشكاران با اعتقاد ديگري به ورزش قهرمانان مي پرداختند. در اين دوره از بازي ها فقط كشتي فرنگي در برنامه  بازي هاي المپيك 1912 استكهلم قرار گرفت و مسابقات كشتي آزاد در اين دوره برگزار نشد. در بازي هاي المپيك كشور سوئد از رتبه سوم به رتبه اول صعود كرد. آمريكا در همان رتبه قبلي خود يعني رتبه دوم ماند انگلستان نيز رتبه اول خود را از دست داد و رتبه ي سوم را از آن خود كرد. كشور فنلاند نيز رتبه چهارم را در جدول كسب كرد.

ششمين دوره بازيهاي المپيك به ميزباني برلين ششمين دوره بازي هاي 1916 برلين به خاطر شروع جنگ جهاني اول برگزار نشد.
  به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران: در سال 1912 جلسه كميته بين المللي المپيك برگزار شد كه طي آن آلمان ها داوطلب شدند تا ميزبان اين دوره از بازيها شوند و قرار بود در شهر برلين آلمان برپا شود. در سال 1914 نيز به  مناسبت بيستمين سال تأسيس كميته بين المللي المپيك، جشنواره اي در پاريس برگزار شد كه در آن پيردوكوبرتن (بنيان گذار كميته ي بين ا لمللي المپيك در آن نقش بسته بود، به عنوان نشانه رسمي المپيك ارائه كرد. از آن به بعد اين پنج حلقه نشانه رسمي كميته بين المللي المپيك شد. اما با توجه به اختلاف بعضي از كشورها از جمله، آمريكا و مكزيك و ايتاليا و آلماني، كم كم جنگ جهاني اول شروع شد و به اين ترتيب، بازي هاي المپيك 1916 برگزار نشد. لازم به ذكر است كه آلمان ها براي برگزاري اين بازي ها، رقم 000/150 دلار را در نظر گرفته بودند تا بازي هاي اين دوره را هر چه باشكوه تر برگزار كنند./ق
گزارش از مرجان مرزباني
برچسب ها: المپیک ، استهکلم ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.