در کنفرانس خبری با محمد کامل عمرو ؛

وزیر خارجه آمريکا بر تداوم معاهده مصر و رژیم صهیونیستی تأکید کرد/ کلينتون: مرسي و نتانياهو با هم ديدار کنند

وزیر امور خارجه آمریکا که در قاهره بسر می برد، در کنفرانس خبری با محمد کامل عمرو همتای مصری خود تصریح کرد: ضروری است که دولت مصر از معاهده صلح میان قاهره و تل آویو حمایت کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی النیل مصر، هیلاری کلینتون گفت: مصر و آمریکا از روابط مستحکمی برخوردارند و مذاکرات مفیدی درباره موضوعات مختلف در مصر و منطقه انجام دادیم. در حال حاضر مصری ها در میانه راه مذاکرات پیچیده ای درباره همه ابعاد زندگی خود درباره وضع پارلمان،تدوین قانون اساسی و روند انتقال قدرت به رئیس جمهوری قرار دارند. تنها مصری ها هستند که می توان به این پرسش ها پاسخ دهند ولی من به قاهره آمدم تا بار دیگر حمایت قوی آمریکا را از ملت مصر و روند دموکراتیک این کشور مورد تاکید قرار دهم.

وی افزود : امروز عصر، من و رئیس جمهور مرسی گفتگوهای سازنده ای درباره روابط گسترده آمریکا و مصر در قرن بیست و یکم داشتیم. ما درباره چالش های پیش رو گفتگو کردیم و این که چگونه مصر و آمریکا می توانند با یکدیگر درباره گسترش احترام روابط دوجانبه و منافع مشترک همکاری کنند.

وی در ادامه گفت : ما در این گفتگو تاکید کردیم که آمریکا از آرمان های ملت مصر به ویژه بسته اقتصادی رئیس جمهور اوباما که درباره مصر مطرح شده حمایت می کند. بر اساس این بسته پیشنهادی یک میلیارد دلار از بدهی های مصر برای حمایت از روند دموکراتیک این کشور بخشیده می شود.
 
کلینتون افزود : رایزنی های نزدیکی میان کنگره و دولت آمریکا در جریان است تا از این بسته حمایت شود تا مصری ها اقتصاد باثباتی داشته باشند و بخشش بدهی ها به افزایش رشد اقتصادی و اشتغال در مصر کمک خواهد کرد، ما به لحاظ اقتصادی از مصر در سازمان های بین المللی و دیگر طرف ها حمایت می کنیم و بر روی افزایش تجارت، سرمایه گذاری و افزایش اشتغال در مصر متمرکز هستیم و آماده ایم تا 250 میلیون دلار به بنگاه های اقتصادی کوچک و میانه مصری ها وام دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما هیئت بلندپایه اقتصادی از تجار آمریکایی را در ماه سپتامبر آینده به مصر اعزام می کنیم تا سرمایه گذاری های و فرصت های تجاری را بررسی کنند که به نوبه خود باعث افزایش فرصت های کاری خواهد شد. ما همچنین بنگاه اقتصادی مصر و آمریکا را با مبلغ اولیه شصت میلیون دلار تاسیس کردیم. چنین بنگاه هایی در گذشته در کشورهای دیگر افتتاح شده بود. من با رئیس جمهور مرسی درباره حفظ و به پیش بردن روند دموکراتیک مصر گفتگو کردیم و از تعهد وی مبنی بر این که رئیس جمهور همه مصری ها است و از حقوق زنان و اقلیت ها دفاع می کند تقدیر کردم.

کیلنتون افزود : رئیس جمهور مصر در این نشست تصریح کرد که موفقیت وی در دوره ریاست جمهوری و تحولات در مصر به اجماع میان همه شهروندان جامعه مصر،تدوین قانون اساسی، احترام به همه و دادن اختیارات کامل به رئیس جمهوری نیازمند است. مصر دارای نقش رهبری در منطقه است و ضروری است که این کشور به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد. من همچنین از وی به دلیل این که می خواهد در کنفرانس اتحادیه آفریقا شرکت کند تقدیر کردم. حضور وی در این کنفرانس باعث افزایش نقش مصر در منطقه و افزایش روابط این کشور با همسایگان خواهد شد.
وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: بیش از سه دهه است که مصر و اسرائیل با یکدیگر معاهده صلح امضا کرده اند که به نسلی از مصری ها اجازه رشد و پرورش بدون این که با جنگی روبرو شوند داده است. ما بر این اساس به تلاش های خود برای محقق شدن صلح منطقه ای عادل و فراگیر بر اساس دو گزینه دو کشور ادامه می دهیم تا صلح،امنیت و کرامت برای همه باشد.

کلینتون افزود : منافع راهبردی مشترک مصر و آمریکا بیشتر از اختلافات جاری میان دو کشور است. ما می خواهیم شریک خوبی برای مصر باشیم و از روند دموکراتیک این کشور که با شجاعت و فداکاری های ملت مصر محقق شده حمایت می کنیم. ما می خواهیم آینده ای خوب برای مصر نود میلیون نفری محقق شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره روند دموکراتیک مصر و چالش های پیش روی این کشور تصریح کرد: به سوال اول پاسخ می دهم. ما از روند دموکراتیک مصر حمایت می کنیم ولی این مصری ها هستند که درباره آن تصمیم گیری می کنند. روند دموکراتیک دشوار است ما در آمریکا بیش از 260 سال است که بر روی پیشرفت دموکراسی در این کشور تلاش می کنیم. این روند به گفتگو،سازش و سیاست واقع گرایانه نیازمند است. ما می خواهیم در این روند به مصری ها کمک کنیم ولی می دانیم که تصمیم گیرنده نیستیم و این ملت مصر است که تصمیم گیری می کند و ما به حمایت خود از ملت مصر برای تصمیم گیری با بهترین شیوه ممکن کمک کنیم.

کلینتون در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا متاسف نیستید دولت های مختلف آمریکا از رژیم حسنی مبارکی حمایت می کردند که برای سالها مخالفان به ویژه جماعت اخوان المسلمین را سرکوب می کرد و به حاشیه می راند و رئیس جمهور مرسی یکی از این افراد است ؟گفت: ما با دولت ها در جهان تعامل داریم با برخی از این دولت ها اختلاف نظرهایی داریم و با برخی نیز همسو هستیم. ما به حمایت از حقوق بشر و پایان دادن به قوانین وضع فوق العاده و آزادی زندانیان سیاسی اصرار داریم. آمریکا با همه ملت ها در جهان ارتباط دارد. ما از دموکراسی و حقوق بشر حمایت می کنیم ولی همیشه برای کشورها انتقال از دولت های اقتدارگرا به سوی دولت های دموکراتیک آسان نیست. در برخی از موارد این انتقال خونین است و تلفات زیادی به همراه دارد ولی مصر روند دیگری را انتخاب کرد. ما از همه تلاش خود برای حمایت از رئیس جمهور منتخب مصر استفاده می کنیم تا دستاورد خوبی برای ملت مصر داشته باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا تصمیمی برای نزدیک کردن مواضع رئیس جمهور مرسی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دارد، به ویژه آنکه برخی در مصر خواهان اصلاح در معاهده کمپ دیوید هستند؟گفت: این به رئیس جمهور مرسی و نتانیاهو مرتبط است که برنامه خود را داشته باشند و ما در این زمینه هیچ نقشی نداریم. ما فکر می کنیم که برای همه ملت های منطقه مهم است که صلح و امنیت را حفظ کنند به ویژه آنکه چالش های اقتصادی زیادی در منطقه وجود دارد. ما قویا از ادامه معاهده صلح میان مصر و اسرائیل حمایت می کنیم و ضروری است که مصر از این معاهده حمایت کند. این معاهده منافع زیادی برای مصر دارد و تلاش می کنیم تا رئیس جمهور مرسی بتواند بر روی شرایط اقتصادی داخلی متمرکز باشد.

کلینتون در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا مخالف روند آشتی گروه های فلسطینی و تلاش فلسطینیان در سازمان ملل برای برپایی کشور فلسطین است؟گفت: من تماس های قویی با محمود عباس دارم و هفته گذشته با وی در پاریس دیدار کردم. هدف ما این است که راه حل دو کشور عملی شود. ما بر این باوریم که این هدف تنها از طریق گفتگو میان فلسطینیان و اسرائیلی ها محقق خواهد شد. این مسئله نیز زمانی رخ می دهد که همه فلسطینیان به دنبال تصمیم سیاسی مبنی بر مخالفت با خشونت برسند. روند آشتی مربوط به فلسطینیان است و من به دولت مصر پیشنهاد می کنم که در این زمینه همکاری کند. گروه های فلسطینی باید تصمیم گیری کنند که آیا به روند صلح و مذاکره برای برپایی کشور فلسطین پایبند هستند یا این که به روند و اقدامات دیگری باور دارند که به برپایی این کشور منجر نمی شود. من شخصا بر این باورم که انجام این مذاکرات بسیار ضروری است و تلاش می کنیم تا این مذاکرات برگزار شود.

وی درباره پاسخ به این موضع آمریکا در خصوص اختلافات میان رئیس جمهور مصر و شورای نظامی این کشور چیست؟تصریح کرد: حل و فصل این اختلافات باید از سوی ملت مصر صورت گیرد. ما از روند کامل تحولات دموکراتیک مصر حمایت می کنیم. از نقشی که شورای نظامی در خلال انقلاب در حمایت از ملت و در نظارت بر برگزاری انتخابات سالم و آزاد داشت تقدیر می کنیم. مشکلی که درباره پارلمان و تدوین قانون اساسی جدید این کشور وجود دارد باید بر اساس گفتگو میان مصری ها حل وفصل شود. من فردا با سپهبد حسین طنطاوی دیدار خواهم کرد تا درباره نقش ارتش گفتگو کنم تا ارتش به نقش امنیت ملی خود بازگردد. تحولات دموکراتیک مسئله ای غیر عادی نیست و این تحولات در آمریکای لاتین و اتحاد جماهیر شوروی سابق رخ داده بود ولی اطمینان داریم که ملت مصر می تواند مشکلات جاری را حل و فصل کند.



محمد کامل عمرو هم در کنفرانس خبری با کلینتون همتای آمریکایی خود در قاهره گفت: این اولین سفر هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا به مصر پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور است ، این سفر بسیار مهم است ، روابط مصر و آمریکا راهبردی،قوی و مستحکم و به سود دو طرف است.
 
وی افزود : دو کشور در طول چهل سال گذشته تلاش کردند این روابط تقویت شود ، وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور محمد مرسی دیدار و درباره موضوعات مختلف نظیر روابط دوجانبه،تحولات منطقه گفتگو کردند.

وی درباره موضع دولت مصر در خصوص معاهده کمپ دیوید تصریح کرد: رئیس جمهور مرسی در هر مراسمی اعلام کرده است که مصر به همه تعهدات و قراردادهای خود پایبند است. این پایبندی تا زمانی است که طرف دیگر به تعهدات خود در این قراردادها پایبند باشد. امروز مرسی بار دیگر این موضع را تاکید و اعلام کرد این صلح باید فراگیر باشد. هدف مصر در مرحله کنونی محقق شدن صلح فراگیر به ویژه صلح برای ملت فلسطین است و حق آن در برپایی کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار