دیگر دستان ماساژورها شفا نیست

شیوه های درمان این روزها مانند دیگر اتفاق‌های دنیای مدرن، گاه همراه با شگفتی است. روزگاری می‌گفتند، فلان پزشک دستانش شفا بخش است و معجزه می‌کند. شاید این جمله برای روزگاری بود که پزشکان با سختی و مشقت پزشک می‌شدند و برای همه رسیدن به این مرحله از تحصیل و کسب دانش و آگاهی به سادگی امکان پذیر نبود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ما این دلیل آن نیست که بگوییم امروز به سادگی می‌توان پزشک شد، ولی با انواع و اقسام مختلف طب و درمان‌های جدیدی که این روزها کشف شده است، شایدباید راه ساده تری را برای رسیدن به عنوان پزشک طی کرد. هرچند هنوز هستند پزشکانی که دستانشان شفابخش است. وقتی هر کارشناسی با گذراندن دوره ای آموزش نام پزشک را با خود به یدک می‌کشد، شاید به سادگی نمی‌توان پی برد که چه تفاوتی میان انواع و اقسام درمان وجود دارد. یکی از این درمان‌های تازه ای که در چندسال اخیر به گونه ای فراگیر شده است و تبلیغ آن را در هر مجله ای می‌توان یافت، «ماساژ درمانی» است.

افزایش تردیدها

حتما این عنوان‌ها را شما هم دیده‌اید. در تبلیغاتی که درباره کلاس‌ها و انواع ماساژدرمانی به چشم می‌خورد، از آگهی‌های تبلیغاتی گرفته تا پیامک هایی که ارسال می‌شود. با این عنوان‌ها: «دوره آموزش ماساژ درمانی»، «ماساژدرمانی با سنگ» «آموزش تخصصي ماساژ و ماساژ درمانی (سبك هاي ژاپني - چيني تايلندي - سوئدي - هندي و ...)»در شرح دوره های یکی از کلاس های برگزارکننده این آموزشگاه ها آمده است:

1- آموزش ماساژ براي آرامش عمومي بدن یا  relaxation

2 -آموزش ماساژ (ماساژ درمانی) براي رفع : ناراحتي هاي عضلاني (گرفتگي - انقباضات عضلاني و... )، ناراحتي هاي عصبي (افسردگي - سردرد و ...)، ناراحتي هاي اسكلتي (سياتيك - زانودرد و ...) دردهاي ناحيه كمر و لگن خاصره، دردهاي ناحيه شانه و گردن و ... . دانشجويان رشته هاي پزشكي و تربيت بدني به صورت گروهي از تخفيف ويژه برخوردار مي شوندودر پايان دوره گواهينامه معتبر بين المللي اعطا خواهد شد.وقتی به یکی از این آموزشگاه ها مراجعه می کنم، و در باره گواهی نامه پایان دوره سوال می کنم، جواب درستی نمی دهند و یا می گویند باید تمام دوره ها را بگذرانید تا بتوانید گواهی نامه دریافت کنید.

وقتی هم می پرسم کسی که ماساژ را تدریس می کند چه مدرکی دارد، خانم منشی چپ چپ نگاه می کند و می گوید: «سال هاست در کشورهای مختلف تدریس می کنند. شما انگار اطلاعات کافی راجع به ماساژدرمانی ندارید؟» وقتی از او می خواهم مرا آگاه کند و اطلاعاتی بدهد، نه تنها چیزی به دانشم در این زمینه اضافه نمی شود، بلکه دچار شک و تردید بیشتری می شوم.

به گزارش حمایت، این روزها با سفر به یکی از کشورهای ژاپن چین، تایلند، سوئد، هند و ... به راحتی می توانید با گذراندن یک دوره ساده ماساژ به کشور خود بازگردید و عنوان درمانگر را یدک بکشید! اما از این درمانگری کجا تا درمانگری پزشکی که سال ها زحمت می کشد و خون دل می خورد تا طبیب بیمارانی شود که چشم انتظار دست شفابخش او هستند.به راستی چگونه می شود فقط با دستان معجزه درمان را تجربه کرد؟ شاید اگر کمی جدی تر و پی گیرتر به اطراف خود توجه کنیم، دیگر از کسی که فقط یک دوره آموزش ماساژ را گذرانده است، انتظار معجزه و درمان بیماری هایی جدی را نداشته باشیم. هرچند ماساژ می تواند در درمان دردهای موضعی و یا گرفتگی عضلانی به صورت موقتی موثر باشد اما نمی توان از آن انتظار درمان کامل و جدی را داشت.

مراكز «ماساژ درماني» مجوز ندارند

تبليغات مراكز ماساژدرماني با عناوين ماساژ چيني تايلندي و ... با وعده‌هاي درمان انواع بيماري‌ها همچون سياتيك، آرتروز و ... در حالي افرادي را جذب خود مي‌كنند كه به گفته مديركل اعتباربخشي و نظارت بر درمان وزارت بهداشت، اين ادعاها به هیچ وجه پایه و مبنای علمی ندارند و اين فعاليت‌ها، مداخله درماني است و مورد تایید وزارت بهداشت نیست. دكتر سجاد رضوي در گفت وگو با ایسنا با تاكيد بر آنكه مراكزي كه تحت عنوان ماساژدرماني فعاليت مي‌كنند مجوزي از وزارت بهداشت ندارند، گفت این مؤسسه ها هیچ‌گونه مجوزی از وزارت بهداشت ندارند. وي با اشاره به ارايه خدمات ماساژ در برخي هتل‌ها، سالن‌هاي ورزشي و حتي مراكز زيبايي با عنوان «ريلكسيشن»، تاكيد كرد: هرگونه انتشار آگهی‌های تبلیغاتی که مداخله درمانی از طریق ماساژ را نشان دهد و ادعای هر مؤسسه‌ای در این زمینه خلاف قانون است و مورد تایید نیست. مديركل اعتباربخشي و نظارت بر درمان وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: وزارت بهداشت براي ارايه اين گونه خدمات فقط برای مراكز فيزيوتراپي مجوز صادر مي‌كند.

دكتر رضوی گفت: اکثر مراکز ماساژدرماني هیچ تابلویی ندارند به همین علت خیلی نمی‌شود با آنان برخورد کرد، اگر تابلو داشته باشند و جای مشخصی داشته باشند معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی به سراغ آنها می‌روند و با آنها برخورد می‌کنند اما اکثر این مراکز تابلودار نیستند.

اين مقام مسئول در وزارت بهداشت از تدوين آيين‌نامه‌اي براي ارايه خدمات ماساژدرماني با تجويز و نظارت پزشك يا موسسه های فيزيوتراپي خبر داد تا براساس آن اين گونه خدمات برپايه علمي و تجويز پزشك ارايه شود. وي درباره برخورد با تبليغات سوداگران عرصه سلامت نيز خاطرنشان كرد: سال‌هاست از وزارت ارشاد درخواست کرده‌ایم كه به مطبوعات اعلام كند براي انتشار تبليغات حوزه سلامت با وزارت بهداشت و يا سازمان نظام پزشكي هماهنگ باشند اما متاسفانه وزارت ارشاد تاكنون پاسخي نداده است و براساس ادعاي سازمان نظام پزشكي فقط در انتشار 10 درصد تبليغات پزشكي با اين سازمان هماهنگي صورت مي‌گيرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: ماساژور ، درمان ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار