تجربه اي شيرين و سخت در بازي دهندگي

بازي دهندگي، زنده كردن و روح دادن به يك عروسك ساخته شده، تجربه اي بسيار شيرين، اما سخت كه با وسواس و حساسيت به جلو مي رود.

مريم اقبالي، مسئول كار گاه ساخت عروسك ها از دستياران كارگردان و بازي دهندگان "عروسكي حافظ" به كارگرداني بهروز غريب پور در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص تجربه حضور در يك اپراي عروسكي و ساخت اين نوع عروسك ها گفت: در سال 82 كارگردان اين اثر ف بهروز غريب پور، مسئول گروه آران تصميم به اجراي اپراهاي عروسكي گرفت ما در آن زمان پس از يك سري تصميم گيري ها به همراه علي پاكدست، از ديگر دستياران به منظور آموزش ديدن اين تكنيك، دو ماه در اتريش دوره ديديم.

وي افزود: زماني كه برگشتيم قرار بود اپراي عروسكي "رستم و سهراب" آماده اجرا شود در آن زمان باقي گروه براي اين تكنيك آموزش ديدند و اين اثر با استقبال از سوي مردم به صحنه رفت.

اقبالي تصريح كرد: اپراي "رستم و سهراب" هنرهاي بين المللي داشت و پس از آن اپراي "مكبث"، "عاشورا"، " مولوي" به صحنه رفت و هر چه به جلو رفتيم با استقبال بيشتر از سوي مردم روبه رو شديم و گويي آن ها بيشتر با اين نوع نمايش و گروه  آران آشنا شدند.

اين هنرمند بيان كرد: امسال اتفاق ويژه اي كه رخ داده مربوط به نمايشگاه موزه اي است كه در لابي تالار فردوسي برپا شده است.

وي ادامه داد: در اين نمايشگاه عروسك هاي اپراهاي پيشين در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت كه اتفاق جديدي در اين زمينه به حساب مي آيد.

 اقبالي در رابطه با زمان ساخت و آماده شدن عروسك هاي "اپراي حافظ" بيان كرد: ساخت اين عروسك ها حدود 9 ماه به طول انجاميد و ما از تير ماه 90  اين پروژه را آغاز كرديم.

وي افزود: در اين رابطه گاه به دنبال متريال خاصي مي گرديم اما در بازار تهران يافت نمي شود و حتي گاه متريالي كه هميشه آن را تهيه مي كنيم ناياب مي شود اما هر چه به جلو مي رويم بازار تهران از اين لحاظ غني تر شده و است ما را باز تر كرده است.

اقبالي در خصوص نقشي كه در اپراي حافظ بازي مي دهد، اظهار كرد: من در اين اثر دو شخصيت "مادر شاه ابوالسحاق"  و "شاخه نبات" را بازي مي دهم اين تجربه بسيار شيرين است اما سختي خودش را دارد.

وي افزود: بازي دهندگي كاري است كه بايد به يك عروسك روح داد و آن را زنده كرد و به اين خاطر با وسواس و حساسيت زيادي همراه است.

اقبالي بيان داشت: رسيدن به اين هدف در خصوص بازي دهندگي زمان بر است به طور مثال شخصيت "شاخه نبات" در اين شهر كاراكتري خاص است موجودي زميني كه در عين حال زمين نيست و در اين نمايش ساخته ذهن حافظ است تلاش شيريني است كه همواره با ريزه كاري همراه است و هنوز مسائلي براي كشف كردن وجود دارد.

 اقبالي خاطرنشان كرد: من از سال 82 بازي دهندگي كرده ام اما هنوز بسياري نكات كشف شده برايم وجود دارد اما تمامي اين ها تجربه اي شيرين است كه باعث شده همه ما در كنار هم بمانيم./ي2
برچسب ها: تئاتر ، عروسک ، اپرای حافظ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.