دبير کميسيون اقتصادي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد

پيگيري بهارستان از دو نرخي شدن قيمت ارز در بازار

دبير کميسيون اقتصادي در مجلس شوراي اسلامي گفت: بهارستان پيگير دو نرخي شدن قيمت ارز در بازار خواهد بود ولي در نهايت مجري اصلي دولت است.

محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم کرمان و راور در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران در ارتباط با دو نرخي شدن قيمت ارز در بازار گفت: امروز دولت عرضه کالاها را بر حسب اولويت به دو قسمت، کالاهاي اساسي و کالاهاي درجه دوم تقسيم کرده که آثار و تبعات ناشي از اين اقدام در بازار کالا اجتناب ناپذير است.

وي در ادامه آثار و تبعات دو نرخي شدن ارز در بازار را اينگونه تشريح کرد: کالاهاي اساسي که با نرخ مرجع ارز از مرزهاي کشور وارد مي‌شود و همچنين وجود نرخ ارز آزاد در سطح بازار، تعادل ميان جنس وارد شده و قابل عرضه را به هم مي‌زند.

دبير کميسيون اقتصادي در مجلس اظهار داشت: اگر مشکل قيمت دو نرخي بودن ارز در بازار حل نشود به تک نرخي نزديک نشويم، به تبع آن ساير حوزه هاي اقتصادي نيز درگير مي‌شود.

پور ابراهيمي شرايط موجود دو نرخي بودن ارز را مشابه با هدفمندي يارانه و افزايش قيمت و عدم برابري نرخ دولت با ريال دانست و اذعان کرد: در زمان هدفمندي يارانه‌ها با افزايش نرخ کالا از جانب دولت روبرو بوديم و اين عدم هماهنگي ميان نرخ از سوي دولت براي ريال تمام زحماتي که در جهت هدفمندي يارانه‌ها کشيده شده بود به هدر داد.

وي همچنين چند وجهي شدن نرخ ارز را نتيجه عدم مديريت صحيح دولت خواند و گفت: وقتي قيمت ارز چند وجهي مي‌شود مديريت تخصيص بهينه منابع از دست مي‌رود و عملا نمي‌توان اقتصاد کشور را به سمت تعالي سوق داد و در نهايت مکانيزم عرضه و تقاضا به هم خورد.

نماينده مردم کرمان و راور در پايان به پيگيري بهارستان در راستاي جلوگيري از چند وجهي شدن ارز در بازار که به تورم اقلام منجر مي‌شود قول مساعد داد و خاطرنشان کرد: همانطور که نمايندگان ملت در روزهاي ابتداي مجلس نهم متصديان اين امر را به صحن علني دعوت کردند اين بار نيز مشکل را جويا خواهند شد ولي اجراي اين طرح به عهده دولت است.
برچسب ها: نرخ ، ارز ، بازار ، مجلس ، افتصادی ، کمیسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار