به بهانه اجراي اپراي عروسكي حافظ؛

سينا ييلاق بيگي:معماري زمان در شكل گيري صحنه ها مهم است

معماري زمان و دوره داستان نمايش براي ساخت و آماده سازي صحنه هاي اجرا بسيار مهم است.

سينا ييلاق بيگي از دستياران طراحي صحنه نمايش اپراي عروسكي حافظ در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص تفاوت هاي طراحي صحنه در يك اثر عروسكي نسبت به اجراي زنده گفت: وقتي كارگردان اين اثر بهروز غريب پور متن اصلي را به اتمام مي رساند دستياران براي طراحي به پروژه ملحق مي‌شوند در اين هنگام صحنه ها انتخاب مي شوند و تفكيك صحنه در رابطه با آن ها صورت مي‌گيرد.

وي افزود: در اين زمان وي در رابطه با معماري زمان پخش و دوره مورد نظر پژوهش هايي انجام مي دهد و نمونه ها با توجه به فضاهايي كه در متن به آن ها اشاره پيدا مي شود و روي آ‌ن ها كار مي شود.

ييلاق بيگي تصريح كرد: پس از اين اتفاق تشكيل كارگاه ساخت دكور زير نظر هنگامه سازش كه وي نيز از دستياران طراحي صحنه است انجام مي شود و پس ازآن  نقشه هاي منفي و متريال ها آ‌ماده مي‌شوند.

ييلاق بيگي با اشاره به اين كه ترتيبي در ساخت صحنه ها وجود ندارد، گفت: اولويت بندي ساخت صحنه ها طبق نظر كارگردان است و قبل از اين كه كارگاه تشكيل شود پژوهش هاي نظري شكل مي‌گيرد كه بسيار مهم است.

وي ادامه داد: در اپراي حافظ معماري ها از قرن 7، زمان ايلخانان مغول و تيموري شروع مي شود كه در اين بخش معماري شيراز بسيار اهميت دارد.

وي افزود: براي اينكه در طراحي صحنه به اصل معماري نزديك شويم منابع اينترنتي به كمك مي آيند و پژوهش ها و  عكس دسته بندي و فيش برداري مي شوند و گاه به دلايل زيبايي شناسي كارگردان تصميم مي‌گيرد تا معماري تلفيقي را اجرا كند كه از نظر مفهومي، معنايي و ساختاري به اثر كمك كند./ي2
برچسب ها: اپرای حافظ ، عروسک ، صحنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار