مسئول سايت مرجع جامع و تخصصي آزادفکري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

کرسي‌هاي آزاد انديشي گفتمان سياسي را به دانشجويان مي‌آموزد

مسئول سايت مرجع جامع و تخصصي آزادفکري گفت: کرسي‌هاي آزادانديشي اين امکان را به جوانان مي‌دهد که در آينده بتوانند در مناصب کشوري مقابل يکديگر بنشينند و به درستي با هم صحبت کنند.

محمد اکبري مسئول سايت "مرجع جامع و تخصصي آزادفکري" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، از جمله موانع بر سر برگزاري کرسي هاي آزادانديشي را عدم درک درست دانشجويان نسبت به هدف و ضرورت کرسي‌ها عنوان کرد و اظهارداشت: تا دانشجويان به اين مسأله واقف نشوند که ماهيت برگزاري کرسي‌هاي آزادانديشي چيست، نمي توان يک کرسي را به درستي برگزار کرد.

وي افزود: علاوه بر دانشجويان، مسئولان دانشگاه هم بايد درک درستي از چرايي و چيستي کرسي‌ها داشته باشند تا به کرسي‌ها به عنوان يک برنامه دست و پاگير در دانشگاه  نگاه نکنند.

مسئول سايت تخصصي آزادفکري گفت: يکي ديگر از مسائلي که بايد در برگزاري کرسي ها به آن توجه کنيم،‌ اين است که يک کرسي چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد، و اينکه با توجه به اينکه قرار است اين هم انديشي ميان يک عده جوان دانشگاهي با سلايق مختلف برگزار شود، در برگزاري آن بايد منطق را در نظر بگيريم يا نه؟ و اينکه تمام سعيمان اين باشد که بحث بدون جنجال و هياهو برگزار شود، که اين امر کار را مقداري سخت مي کند.

اکبري با بيان اينکه برگزاري کرسي‌ها ويژگي‌هاي خاصي دارد که بايد رعايت شود، تصريح کرد: در يک فضاي دانشجويي که مملو از نشاط جواني است،‌ بايد کرسي کاملا منطقي و به دور از جنجال باشد، حال اگر يک ساختاري شکل گيرد که دو دانشجو بيايند با هم مناظره کنند و فضا، فضاي احساسي باشد، آيا مي توان به آن کرسي آزاد انديشي اطلاق کرد؟

وي با تاکيد براينکه کرسي آزاد انديشي بايد در فضايي صورت گيرد که هم دانشجويان بتوانند با هم صحبت کنند و موضوعات اختلافي بحث شود و هم اينکه فضا آرام و منطقي باشد، خاطرنشان کرد: نگاهي که ما به بحث دانشجويي داريم اين است که اينها آينده سازان کشور هستند و بايد در آينده در مقابل يکديگر قرار بگيرند و با هم حرف بزنند حال بايد اين گفتمان را از همين الان و در همين فضاي کرسي‌ها تمرين کنند.

اکبري با بيان اينکه اشکالاتي هست، اما رويه را مثبت ارزيابي مي کنيم،‌ اضافه کرد: براي ايجاد امنيت فکري دانشجويان به منظور شرکت در کرسي ها، از سوي مسئولان مطرح شده که مسائلي که تحت عنوان کرسي‌ها عنوان مي‌شود،‌ جزو موارد مجرمانه نيست. چه بسا که آيين نامه کرسي‌ها هم به فضاي گفتگوها رسميت بخشيده است. اما اينکه وعده‌ها براي ايجاد امنيت فکري دانشجويان نسبت به شرکت در کرسي‌ها، چقدر اجرايي شده و يا اجرايي مي‌شود، بعضاً مي بينيم که چنين نيست؛ ولي برداشت ما اين است که ضريب اين مشکلات کمتر شده است.

مسئول سايت تخصصي آزادفکري با بيان اينکه برخي دانشجويان با القاي اينکه فضاي آزاد براي گفتگو وجود ندارد،‌ از شرکت در کرسي‌ها امتناع مي‌کنند، خاطرنشان کرد: در زمينه سختي‌ها بر سر برگزاري کرسي‌ها اينطور نيست که طيف خاصي ضربه خورده باشند و اگر لطمه‌اي در کار باشد، اين لطمه متوجه همه دانشجويان در هر قشري است.
"انتهاي پيام"/س3
برچسب ها: کرسی ، آزاد ، اندیشی ، مسئولان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار