لاريجاني در اختتاميه بيست و نهمين اجلاس روساي آموزش و پرورش:

وزارت آموزش و پرورش يك وزارتخانه استراتژيك است/ دغدغه معيشتي معلمان حل شود

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه وزارت آموزش و پرورش يك وزارتخانه استراتژيك است، گفت: مجلس به معلمان و مسائل معيشتي آنان نگاه ويژه‌اي دارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، مراسم اختتاميه بيست و نهمين اجلاس روساي آموزش و پرورش مناطق كشور بعد از ظهر امروز (چهارشنبه 28 تيرماه) با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي در مكان سالن‌ مركز همايش‌هاي رازي برگزار شد.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سند راهبردي تحول بنيادين آموزش و پرورش گفت:‌ براي تدوين اين سند كارهاي زيادي در وزارتخانه آموزش و پرورش و دستگاه‌هاي ذيربط و  همچنين شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت گرفته است چرا كه آموزش و پرورش يك اصل زيربنايي در نظام جمهوري اسلامي ايران بوده و مسئولان نظام نيز در طول ادوار مختلف نگاه ويژه‌اي به اين مقوله داشته‌اند.

 وي در ادامه افزود: آموزش و پرورش يك وزارتخانه استراتژيك بوده و گاهي نيز به دلايل مختلف مظلوم واقع شده است اما در كل تلقي نظام بر اهميت اين وزارتخانه به عنوان يك ارگان انسان‌ساز است.

نماينده مردم قم در مجلس همچنين اظهار داشت: نگاه نمايندگان ملت در قوه مقننه به حوزه آموزش و پرورش نگاهي ويژه بوده و مصوبات و طرح‌هاي مربوط به اين حوزه به راحتي به تصويب مي‌رسند.

 *** سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مهر پاياني بر اختلاف‌نظرهاست

رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: هرچند سند تحول آموزش و پرورش توسط مسئولين مربوطه و شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده است اما موضوع اجرا شدن آن مهم بوده و همه بايد به اين اصل معتقد باشند كه با تصويب چنين سندي ترديد و اختلاف‌نظرهاي موجود پايان يافته و به پيشرفت برنامه‌هاي راهبردي آموزش و پرورش با نگاهي واحد و عادلانه كمك شود.

 لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در خصوص سند تحول بنيادين آموزش و پرورش نكاتي وجود دارد كه بايد به آنها پرداخته شود؛ نكته اول اينكه اين سند بايد پايه‌اي براي همگرايي و رفع اختلاف نظرها باشد .

 وي با بيان اينكه تغييرات مديريتي در كشور ما  زياد است، گفت: تقويت سند بنيادين تحول آموزش و پرورش مي‌تواند اين مشكل را برطرف كرده و كمك كند تا تغييرات مديريتي احتمالي ثلمه‌اي به آموزش پرورش نزند.

لاريجاني در ادامه افزود: نكته دوم آنكه اين سند با عقل بشري تدوين شده است و لذا وجود نقايصي در آن انكارناپذير خواهد بود اما مهم اين است كه با تعامل دوسويه اجرا و پيگيري شود لذا بايد همزمان با اجراي سند بنيادين تحول آموزش و پرورش گوشه چشمي نيز به تصحيح نقايص احتمالي و ارتقا آنها داشته باشيم.

 *** لزوم وجود نظام ارزيابي براي حصول اطمينان از موفقيت سند تحول

 رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: مرحله بعد در اجرا و موفقيت سند تحول بنيادين در آموزش وپرورش اين است كه اين سند به يك نهاد تبديل شود به گونه‌اي كه برون‌داد و نتيجه آن تشكيل يك نهاد اجتماعي و موفق باشد.

 وي افزود:‌ در صورتي اين سند به نهاد تبديل خواهد شد كه بتوانيم ساخت اجتماعي را در آن مشاهده كنيم. لاريجاني همچنين با بيان اينكه بايد براي حصول اطمينان از موفقيت اين طرح نظام ارزيابي وجود داشته باشد تا وزن موفقيت آنرا بسنجد، گفت: هدف از اجراي اين طرح صرفا توسعه نيروي انساني نبوده، بلكه توسعه اجتماعي از مهمترين اهداف اين سند به شمار مي‌رود.

 *** نگاه سند تحول بنيادين بايد صادرات فرهنگي باشد

 رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در صورتي كه اين سند به آسيب‌ها و ناهنجاري‌هاي اجتماعي از قبيل دروغ، ريا، طلاق و ... كمك كند به منزله موفقيت اين سند در توسعه اجتماعي خواهد بود.

 وي در ادامه خاطرنشان كرد: نگاه سند تحول بنيادين بايد صادرات فرهنگي باشد؛ يعني بايد خروجي فرهنگ آن در خور تامل بوده و آموزش و پرورش به اين مقوله نگاه مبتكرانه داشته باشد.

 لاريجاني تصريح كرد: اگر معلم صرفا به اجراي دستورالعمل قانع باشد ابتكاري در كار نخواهد بود و بايد حالت كارمندي در معلمين و آموزش و پرورش مرتفع شود.

*** نگاه ويژه مجلس به معلمان و معيشت آنان

 رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در بخشي از سخنان خود به نگاه ويژه مجلس به معلمين اشاره كرد و گفت:‌ اقتضاي كار مجلس اين است كه به معلمين اعتماد شود و اگر اين اتفاق رخ دهد قطعا جوشش در فرزندان اين جامعه بوجود خواهد آمد.

 وي با بيان اينكه نبايد براي معلم بحث معيشت دغدغه بوده و بايد در خصوص سرمايه‌گذاري در اين حوزه نگاه ويژه‌اي داشته باشيم، تصريح كرد: براي آرامش روان معلم بايد شرايط خاصي در نظر گرفته شود و بايد به گونه‌اي رفتار كرد كه معيشت و وضعيت اقتصادي دغدغه‌اي براي معلمين ايجاد نكند.

*** معلم، خط مقدم اجراي سند تحول در آموزش و پرورش است

 رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: معلم خط مقدم اجراي موفقيت‌آميز سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش بوده و بايد با رفع معضلات و دغدغه‌هاي معلمين به بهتر اجرا شدن اين سند كمك شود.

 وي در پايان به ذكر خاطره‌اي از استاد شهيد مطهري بسنده كرد و گفت: نام آموزش و پرورش با نام مطهري مزين است ولي ذكر اين نكته لازم است كه استاد مطهري مي‌گويد: صرفا مدرسه موظف به افزايش سواد علمي شخص نبوده و بايد تمام جنبه‌هاي انساني را در فرد افزايش بدهد، بنابراين اميدوارم سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش با اين ديد كه در كليه حوزه‌هاي تربيتي فعاليت كند،‌ موفق باشد.

گفتني است بيست و نهمين اجلاس روساي آموزش و پرورش مناطق كشور كه در سالن همايشهاي بين المللي رازي در حال برگزاري بود، پس از سه روز به پايان رسيد.

"انتهاي پيام"/س2

برچسب ها: لاریجانی ، سند ، معیشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار