عرضه مشعل المپيک در 1928 آمستردام

مشعل المپيك در نهمين دوره بازي هاي المپيك 1928 آمستردام عرضه شد و كبوترهاي سفيد در مراسم افتتاحيه رها شدند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، در نهمين دوره بازيها كشور هلند ميزباني برگزاري اين مسابقات را برعهده گرفت.

تعداد كشورهاي شركت كننده در اين دوره به 46 كشور با 2724 ورزشكار مرد و 290 ورزشكار زن رسيد كه با يكديگر در 14 رشته ورزشي كه عبارتند از دو وميداني، مشت زني، دوچرخه سواري، سواركاري، شمشير بازي، فوتبال، ژيمناستيك، هاكي، پنجگانه ي مدرن، شنا ، قايقراني پارويي، وزنه برداري كشتي و قايقراني بادي به رقابت پرداختند.

استاديوم جديد المپيك اين بار پيست دو به طول 400 متر داشت.
مدتي بعد همين مسافت به عنوان طول استاندارد پيست دو تعيين شد.
در اين دوره زنان براي اولين بار اجازه پيدا كردند كه در پيست دوبازيهاي المپيك شركت كنند.

چند نفر از ورزشكاران زن در دو 800 متر، پس از رسيدن به خط پايان بر اثر خستگي زياد از حال رفتند. به همين دليل فدراسيون بين المللي دووميداني، مسابقات زنان در مسافتهاي بالاتر از 200 متر را ممنوع اعلام كرد.

البته، پس از 32 سال مسابقات زنان در مسافتهاي طولاني تر برگزار شد.
هندوستان تيم هاكي خود را در اين دوره از بازي ها شركت داد و برنده ي مدال طلا شد.
آنها در پنج بازي خود حتي بدون يك گل خورده، پيروز شدند. اين، شروع يكي از جالب ترين وقايع المپيكي بود.

هند در 5 دوره بعدي بازي هاي المپيك، مدال هاي طلا را از آن خود كرد. آن هم با 170 گل زده و تنها 7 گل خورده است.

تيم هاكي هند در بازي هاي المپيك 1960 رم، مدال نقره گرفت، چهار سال بعد ، يعني در المپيك 1964 توكيو هفتمين مدال طلاي المپيك خود را بدست آورد اما در سال 1972 و 1976 تنها موفق به كسب عنوان مدال برنز شدند و در بازي هاي 1980 مسكو، مدال طلا را براي هشتمين بار از آن خود ساختند.

در تاريخ بازي هاي المپيك تا پايان قرن بيستم هند تنها يك مدال برنز در ساير رشته ها آن هم كشتي گرفت كه در المپيك 1952 هلسينكي بود. از نتايج برتر و بهترين ها در نهمين دوره ي بازي هاي المپيك 1928 آمستردام: بهترين نتيجه انفرادي را جورج فیر ژیمناست سوئيسي به دست آورد . او توانست 3 مدال طلا و 1 مدال نقره را تصاحب كند. پس از او هموطنش هفن هانگي در رشته ي ژيمناستيك 2 مدال طلا، 1 نقره و 1 برنز را از آن خود ساخت.

جوانترين مرد ورزشكار اين دوره  هانس بورگين بود كه او توانست در رشته ي قايقراني مدال طلا را كسب كند، و جوانترين زن ورزشكار اين دوره از بازيها با 11 سال سن، لوئيجينا جيادتي از ايتاليا بود كه توانست مدال برنز در رشته ژیمناستیک را از آن خود کند.

در رشته ی دو ومیدانی جوانترین  زن ورزشکار که مدال طلا گرفت بتی روبینسون آمریکایی با 16 سال سن بود.

اما مسن ترین ورزشکار این دوره می توان به جان آنکربا با 57 سال سن که توانست در رشته ی قایقرانی بادبانی مدال طلا را به دست آورد.

مسن ترین زن ورزشکار که مدال گرفت اتل سی مور انگلیسی با 46 سال سن در رشته ی ژیمناستیک بود ودر آخر مسن ترین ها، زن ورزشکار، ویرجینی ویریوت فرانسوی بود که با 38 سال سن توانست مدال طلا رشته ی قایقرانی بادبانی را از آن خود کند اشاره کرد.در این دوره از بازیهای المپیک بار دیگر در رتبه  اول جدول رده بندی با کسب 22 مدال طلا، 18 مدال نقره و 16 مدال برنز را به دست آورد و کشور آلمان نیز با 10 مدال طلا، 7 مدال نقره و 14 مدلل برنز، رتبه دوم را از آن خود کرد.

کشور فلاند نیز با کسب 8 مدال طلا، 8 مدال نقره و 9 مدال برنز رتبه سوم را تصاحب کرد.
و رتبه ی چهارم را نیز کشور سوئد با 7 مدال طلا، 6 نقره و 12مدال برنز به دست آورد./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار