یزد/

دستگاه کمک راهنمای نابینایان با قابلیت تشخیص اسکناس اختراع شد

دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي يزد دستگاه کمک راهنمای نابینایان با قابلیت تشخیص اسکناس را اختراع کرد

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز يزد

 ابراهیم خوانین  زاده دانشجوی دانشگاه آزاد یزد گفت:نابینایان برای انجام کارهای روزمره اعم از کار با دستگاه های خودپرداز و کنترل وسایل الکترونیکی و همچنین ارسال حروف و کار با اعداد مشکلات زیادی دارند که در این دستگاه سعی شده است تمامی این مشکلات را با طراحی یک دستگاه از بین برده و همچنین کاربر نابینا و معلول به راحتی بتواند با دستگاه ارتباط برقرار کرده و چگونگی کار با آن را سریع فرا گیرد.

وي تصريح كرد: به همین دلیل از ماتریس بندهای انگشتان دست استفاده کرده که در تمامی انسان ها یکسان می باشد. این دستگاه با استفاده از سنسور تعبیه شده بر انگشت شست و با توجه به برخورد آن به بندهای انگشتان دست یک فرمان را برای نابینا انجام می دهد.

وي گفت: با این سیستم می توان کنترل تمامی وسایل الکترونیکی را به راحتی با بندهای انگشتان دست انجام داد و به صورت شنیداری از وضعیت دستگاه ها مطلع شد.

وي گفت: در زمان روشن شدن، این سیستم
 شروع به جستجو می کند و دستگاه هایی که توسط این سیستم قادر به کنترل می باشد را پیدا کرده و به نابینا و معلول اطلاع می دهد که می تواند چه دستگاه هایی را کنترل کند.

وي ادامه داد: از دیگر کاربردهای این سیستم، می توان به ماشین حساب یا ارسال پیامک و به عنوان آموزش دهنده
 اعداد و حروف به کودکان اشاره کرد.

وي گفت: برای ساخت این سیستم روشهای مختلفی تست شد که مطمئن ترین راه و ارزان ترین روش استفاده از دستکشی بود که فرد نابینا یا معلول با استفاده از آن بتواند تمامی کارهای خود را به راحتی انجام دهد.

وی افزود: ایده این اختراع زمانی شروع شد
 که در قطار دیدم یك نابینا برای اینکه پول هایش را از هم تفکیک کند دست به یك ابتکار زده و پول ها را تا زده بود به این صورت که هزار تومانی به صورت مربع و دو هزار تومانی  را به صورت مثلث تا زده بود كه از همان زمان تصمیم گرفتم دستگاهي اختراع کنم که نابینايان و افراد مسن که نمی توانند مقدار پول را متوجه شوند، با این سیسیتم به راحتی این کار را انجام دهند.

وي ادامه داد: در ابتدا حدود چند ساعت به پول های که
 داریم نگاه کردم که ببینم چطور مي توان با یك دستگاه پول ها را تشخیص داد كه در مرحله اول متوجه شدم پول هایی که در ایران چاپ می شوند از نظر سایز یا ابعاد با هم فرق دارند به طوري که 5 هزار تومانی از همه بزرگ تر است و به ترتیب پول ها کوچک می شوند.

وي افزود:
 در مرحله بعد با توجه به اينكه رنگ پول ها هم با هم تفاوت دارند دستگاه را برای این دو مورد طراحی کردم كه مدار در مورد پول نو و تا نخورده خوب کار می کرد.

وي ادامه داد:
 اين در حالي بود كه یك نابینا در یك محل با همه نوع پول سر و کار دارد چون پول ها هم مچاله می شوند و هم بعد از مدتی رنگ آنها بخاطر جاهایی که قرار مي گيرند تغییر می کند.

وي افزود:
 ابتدا یك مدار با 8 سنسور طراحی کرده بودم که از 8 جا رنگ های پول رو می خواند و مقدار آن را به طور دقیق تشخیص می داد ولی زمانی که یك قسمت توسط هر عاملی تغییر رنگ داده باشد، مدار زیاد دقت ندارد.

وي گفت: در مرحله بعد
 سایز پول بود که در مورد پول های نو خوب بود ولی در مورد پول هایی که مچاله شده بود یا اینکه پاره شده بود بايد راه حلي مشخص مي شدكه تنها راه این بود که جعبه اي طراحی کردم که محلی که پول داخل می شود را تعیین کنم بدين معنا كه پول را از هر سمت داخل کنی، محلی که مد نظر من هست را سنسور می خواند كه با انتخاب گوشه های پول، مدار خیلی از پول ها را بدون خطا تشخیص داد.

خوانين زاده
 اضافه كرد: در اين مرحله نيز براي پول های چسب خورده بايد راه حلي تعيين مي شد و اين در حالي است که این عمل چسب زدن پول در کشور ما انجام می شود که براي اين مشكل هم از دوربین استفاده کردم که تصویری که دوربین می بیند را با مقادیر پول هایی که قبلا به سیستم داده بودیم مقاسیه کرده و مقدار پول را تشخیص داده و به سیستم صدا دستور پخش مقدار پول را بدهد.

وی گفت: این پروسه حدودا 2 سال طول کشید و به دلیل آزمایش های مکرر بر روی دستگاه تا زمان رسیدن به دستگاه مطلوب در حدود 800 هزار تومان هم هزینه در بر داشت.

 وی تصریح کرد: از سوی دانشگاه هیچ حمایت مالی نداشته ام و هنوز هم به دلیل نبود حامی مالی نتوانستم آن را به بازار وارد کنم. ضمن اینکه هزینه این سیستم حدودا 80 هزار تومان است.

وي خاطرنشان كرد: این مدار در سال 2010 در کشور رومانی مدال طلا و در کشور کره هم مدال طلا را کسب کرد و در سال 2011 هم دستگاه جدیدی ساخته بودم که تونستم مدال طلاي مسابقات به همراه کاپ جایزه ویژه بهترین مسابقات را کسب کنم.

گفتني است ابراهيم خوانين زاده دانشجوی سال سوم مقطع كارشناسي رشته مهندسي الكترونيك دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد مي باشد كه دارای 10 ثبت اختراع به همراه 5 مدال طلای جهانی و 1 مدال نقره و همچنین دریافت 3 کاپ بهترین اختراع در کشور ژنو و المان و لهستان است./س

برچسب ها: اختراع ، دستگاه ، پول شمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.