برگزاري جشنواره هنري هنرآموختگان

بسياري از هنرمندان هنر آموخته كه در گذشته زندگي مي‌كردند نامشان در تاريخ هنر ثبت شده است و مي‌توان از آن ها بدون تحصيلات دانشگاهي ساختارشكني هاي ويژه اي مشاهده كرد.

فرهاد ميران طراح گرافيك و كارشناس هنري در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به تحولات صورت گرفته در هنر و تحقيقات گسترده اي كه بسياري از پژوهشگران و هنرمندان نه تنها در ايران بلكه در اقصي نقاط جهان انجام داده اند مي‌توان دريافت كه فراگيري هنر وابسته به قانون خاص و مدون در دانشگاهها نيست.

وي گفت: در حقيقت فراگيري هنر در رشته هاي مختلف آن را ديگر نمي‌توان وابسته به تحصيلات آكادميك دانست.

وي اظهار داشت: در گذشته تعدادي معدودي از افراد مستعد در بسياري از كشورهاي جهان بودند كه به هنرهاي مختلف به ويژه طراحي و نقاشي مي‌پرداختند.

وي تصريح كرد: البته امروزه و در دوره كنوني تعداد اين افراد افزايش يافته در حقيقت در دوره معاصر مي‌توان مردم بسياري را  از هر قشري و در هر سني مشاهده كرد كه با ذوق و استعداد ذاتي به خلق آثار هنري مي‌پردازند بدون آنكه تحت تعليم استادي قرار گرفته باشند و يا تحصيلات دانشگاهي پيرامون آن را گذرانده باشند.

وي خاطرنشان كرد: اين افراد كه از آن ها با عنوان هنرمندان هنر آموخته ياد مي شود ساختار شكني هاي ويژه اي را در خلق آثار خود دارند كه هيچ گاه نمي‌توان آن را در هيچ دانشگاهي آموخت در حقيقت ذات هنري آن ها به قدري قوي است كه مي‌تواند در لحظه اثري را شايد قابل مقايسه با بهترين آثار برخي هنرمندان جهاني نباشد را خلق كنند.

اين كارشناس هنري گفت: نكته حائز اهميت كه مي‌بايست متوليان هنري به آن توجه فراواني داشته باشند اين است كه بسياري از هنرمندان هنر آموخته در طول سالهاي فعاليت خود گمنام باقي مي‌مانند و به عبارتي شناخته نمي شوند و البته برخي از ‌آنها پس از مرگ آثارشان كشف و شايد در قالب نمايشگاهي ارائه شود.

*برگزاري جشنواره هايي از آثار هنرمندان هنر آموخته
ميران اظهار داشت: يكي از بسترهايي كه مي‌توان اين هنرمندان را يافت و از توانايي هنري آن ها استفاده كرد برگزاري نمايشگاه يا جشنواره هايي با عنوان هنر آموختگان است.

وي خاطرنشان كرد: البته پس از درگذشت مكرمه قنبري هنرمند نقاش كه هنر نقاشي را به شيوه تجربي آموخته بود جشنواره اي كوچك به ياد وي با نمايش آثار هنرمنداني از اين دست برگزار مي شود اما مدت آن كوتاه است و كافي نيست.

ميران گفت: بنابراين براي كشف استعدادهاي هنري هنرمندان تجربي نيازمند افزايش رويدادهايي از اين دست هستيم.

وي خاطرنشان كرد: تعداد بسياري از هنرمندان هنر آموخته در شهرستان ها زندگي مي‌كنند و در كنار شغلي كه دارند اعم از كشاورزي به هنر نيز مي‌پردازند.

وي گفت: اكثر آثار آن ها نيز برگرفته از فضاي طبيعت و محيط پيرامون آنهاست كه شايد هنرمندي كه دانشگاه به صورت تئوري وعملي نقاشي را آموخته هرگز نتواند اثري نظير آن خلق كند.

ميران تصريح كرد: پيدا كردن هنرمندان هنر آموخته به نوعي نگهداري سرمايه هاي هنري است به عبارت ديگر با شناخت آن ها مي‌توانيم دريچه هاي جديدي از هنر را به ويژه در نقاشي و طراحي ايجاد كنيم.

اين كارشناس هنري با تاكيد به استفاده از ساختارشكني هنرمندان هنر آموخته گفت: اين گروه از هنرمندان تجربي توجه زيادي به ساختارشكني در خلق آثار هنري خود دارند بنابراين مي‌توان از اين ساختار شكني ها در كنار تكنيكهاي موجود در هنر استفاده كرد و به عبارتي با به كارگيري آنها ساختارشكني شيوه هاي نوين را در هنر ايجاد كرد.

وي خاطرنشان كرد: هنرمندان هنر آموخته عمدتاً آثارشان را به معرض نمايش نمي‌گذارند در حقيقت در خلوت خود به خلق اثر مي‌پردازند و اين درحالي است كه نمايش برخي از آثار اين دسته از هنرمندان مي‌تواند باعث شهرت جهاني آنها شود و به هنرمندان جهاني مبدل شود كما اينكه برخي از آنها كه در گذشته فعاليت مي كردند نامشان در تاريخ هنر ثبت شده است./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.