در نشست پليس با اعضاي جامعه صنفي تهيه‌كنندگان سينما مطرح شد

كشف 5 ميليون فيلم غيرمجاز و محصولات ضدفرهنگي در 3 ماهه امسال

فرمانده انتظامي تهران بزرگ از كشف بيش از پنج ميليون نسخه محصولات ضدفرهنگي و فيلم‌هاي قاچاق در سه ماهه امسال خبر داد و گفت: كمتر از 10 درصد فيلم‌هايي كه مورد تكثير غيرقانوني قرار مي‌گيرند، ايراني‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران "سردار حسين ساجدي‌نيا" در ديدار چهره به چهره با اعضاي جامعه صنفي تهيه‌كنندگان سينما به بحث و گفت‌وگو پيرامون مسائل بين پليس و سينما پرداخت و در پاسخ به سئوالات و دغدغه‌هاي مطرح شده از سوي اعضاي جامعه صنفي تهيه‌كنندگان سينما، گفت: پليس تهران در سال‌هاي گذشته، اقدام به برخورد با قاچاق و تكثير غيرقانوني محصولات فرهنگي، نظير فيلم‌هاي روز كرده كه اين تلاش‌ها هر ساله بيشتر از گذشته است.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ ادامه داد: در سه سال گذشته، چندين مرحله طرح برخورد با تكثيركنندگان غيرقانوني محصولات فرهنگي انجام شده كه طي آن در سال اول دو ميليون، در سال دوم، سه ميليون و در سه ماهه اول امسال نيز بيش از پنج ميليون محصولات ضدفرهنگي و فيلم‌هاي قاچاق و غيرمجاز كشف و ضبط شده است كه متعاقب آن تكثير و توليدكنندگان محصولات ضدفرهنگي نيز بازداشت و پس از معرفي به مراجع قضايي به تناسب جرم، مجازات شده‌اند. ساجدي‌نيا با اشاره به بررسي‌ها و تحقيقات انجام شده پليس در امر برخورد با قاچاقچيان و تكثيركنندگان غيرقانوني محصولات فرهنگي، گفت: در اين تحقيقات مشخص شده كه كمتر از 10 درصد فيلم‌هاي ايراني، مورد تكثير و كپي غيرقانوني قرار مي‌گيرند و بيشترين تخلفات مربوط به فيلم‌هاي خارجي و بازي‌هاي ويدئويي و رايانه‌اي است.
رييس پليس تهران بزرگ با اشاره به جبران كمبود راهكارهاي قانوني در اين زمينه، گفت: با اقدامات و هماهنگي‌هاي صورت گرفته از سوي پليس و مقامات قضايي، تصميم بر اين شد كه با متخلفان و مرتكبان اين جرايم، با شدت بيشتري برخورد شود.
وي به نقش حضور پليس در كنار سينماها اشاره كرد و گفت: حضور پليس در مقابل و اطراف سينماها، تنها براي ايجاد تسهيلات ترافيكي، برقراري امنيت و آرامش شهروندان است. ساجدي‌نيا از ديگر اهداف حضور پليس در اطراف سينماها را ايجاد محيطي سالم و امن براي بازيگران و طرفداران سينما دانست.
در اين جلسه، سيدضياءهاشمي، رييس هيات مديره جامعه صنفي تهيه‌كنندگان سينما ضمن تشكر از زحمات پليس تهران بزرگ در برقراري امنيت و نظم اجتماعي در جامعه و نيز هماهنگي براي پخش فيلم در سينماهاي شهر تهران، در ساعات افطار تا سحر، گفت: سينما يك نهاد فرهنگي است و با اجراي طرح اكران اذان تا اذان، اميد است كه صنعت سينما رونق و جاني تازه بگيرد، كه در اين زمينه نيازمند كمك و ياري پليس به عنوان برقراري نظم و امنيت شهروندان هستيم.
وي عدم حضور پليس در برخي مناطق، به ويژه بخش‌هاي فرهنگي را فاجعه‌آميز خواند و گفت: اعتقاد ما اين است كه پليس بايد با ناهنجاري‌هاي اجتماعي برخورد كند و اميدواريم كه اين كمك فرهنگي به سينما رونق دهد. 
حبيب كاوش، سخنگوي جامعه صنفي تهيه‌كنندگان سينما در اين جلسه با بيان اينكه رمضان ماهي شادي‌بخش است، اظهار كرد: شهروندان در طول روز، انرژي دروني مثبتي را كه ذخيره‌ كرده‌اند، پس از افطار تخليه مي‌كنند و اگر سينما بتواند از اين انرژي استفاده كند، مي‌تواند صنعت خود را رونق بخشد.
كاوش با بيان اينكه در برخي اوقات ناهنجاري‌هاي حاشيه‌اي، باعث جلوگيري از اين رشد و كاهش آن خواهد شد، تصريح كرد: اميدوارم پليس با برنامه‌ريزي مناسب، باعث آرامش اهالي سينما و فرهنگيان شود.
وي با بيان اينكه ابتدا انتقاداتي به حضور پليس در مقابل سينماها داشتيم، گفت: البته پس از شنيدن صحبت‌هاي فرمانده انتظامي تهران بزرگ، متوجه شديم كه حضور پليس در برابر سينماها از اصول واجب برقراري امنيت و آرامش شهروندان است كه تنها اضافي نيست، بلكه لازم است.  مصطفي شايسته از اعضاي هيات مديره جامعه صنفي تهيه‌كنندگان سينما نيز با اشاره به ضررهاي فرهنگي و اقتصادي ناشي از قاچاق فيلم و سي‌دي به پيكره سينما از فرمانده انتظامي پايتخت خواست كه به شدت و قاطعيت با تكثير و توزيع‌كنندگان محصولات ضدفرهنگي و نيز قاچاقچيان فيلم و سي‌دي غيرمجاز برخورد كند. مرتضي شايسته كه به عنوان رييس شوراي مركزي كانون پخش‌كنندگان سينما در اين نشست حضور داشت نيز، با اشاره به مشكلات اقتصادي و اجتماعي، مسئله فرهنگي را كاتاليزوري دانست كه مي‌تواند فشارهاي ناشي از دو مسئله اقتصادي و اجتماعي را خنثي كند.
در اين جلسه كه در دفتر رييس پليس پايتخت برگزار شد، مرتضي شايسته، رييس شوراي مركزي كانون پخش‌كنندگان، سيد ضياء هاشمي، رييس هيات مديره، حبيب كاوش، سخنگوي جامعه صنفي، مصطفي شايسته، سيدجمال ساداتيان و ديگر اعضاي هيات مديره جامعه صنفي تهيه‌كنندگان سينما نيز حضور داشتند./ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.