رئیس بخش جراحی بیمارستان امام رضا(ع) گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از مراکز برتر کشور در زمینه انجام عملهای کم تهاجمی و لاپاراسکوپی به شمار می رود .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،دکتر علی جنگجو اظهار کرد : با راه اندازی رشته فلوشیپ رشته جراحی کوارکتال و کم تهاجمی لاپارسکوپی در دو سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طیف اعمال جراحی کم تهاجمی در مراکز درمانی امام رضا(ع) و قائم (عج) مشهد به طور گسترده ای دنبال شد به طوری که در حال حاضر عملهایی همچون کیسه صفرا ، کانسرهای مری، عملهای چاقی و بای پس ها ، عملهای روده بزرگ ، غده آدرنال و کیستهای کبدی به روش کم تهاجمی در این مراکز انجام می شود .

وی خاطر نشان کرد: معمولا برای دستیابی به ارگان هدف جراحی نیاز به برشی است که به ارگان هدف دسترسی پیدا شود و این امر نیازمند برشهای بسیار دردناک ، وسیع و ناتوان کننده است و با قطع اعصاب توراکس ، شکم و یا شکسته شدن دنده ها که به اجبار برای دسترسی به ارگان هدف انجام می شود عوارض دردآور و ناتوان کننده ای را در طول دوران باقی مانده عمر برای فرد ایجاد می کند.

دانشیار گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد : انجام عملهای کم تهاجمی در چند سال اخیر در جهان و به طبع آن در کشور رواج پیدا کرده است که با استفاده از دوربین های 5 تا 10 میلی متری و ایجاد چند سوراخ بر روی شکم بیمار می توان عملهای جراحی را با کمترین عارضه با موفقیت انجام داد .

جنگجو با بیان اینکه در برخی از عملها از جمله عملهای عمق لگن جراح دید مناسبی نسبت به ارگان هدف ندارد اظهار کرد : در عمل های لاپاراسکوپی می توان به راحتی با استفاده از ابزارها و دستگاهها تومورها را با دید بهتر و با وسعتر زیاد پاکسازی کرد و این امر موجب شده بسیاری از عملهای جراحی از حالت ناتوان کننده به حالت کم تهاجمی تغییر کند.

وی گفت : در عمل جراحی باز رکتوم که جراح مجبور بود مقعد را حذف کند در جراحی کم تهاجمی تفکر به سمت حفظ مقعد و اندامی که ممکن بود از بین برود حرکت کرده است و خیلی از مواردی که قبلا عمل جراحی گسترده و ناتوان کننده در فرد بود در حال حاضر به سمت انجام عملهای جراحی با حفظ مقعد و کف لگن پیش رفته و درصد بسیاری از بیماران به این روش عمل می شوند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کاهش صرف هزینه و وقت ، کاهش زمان بستری در مراکز درمانی ، کاهش خطر باز شدن زخم و فتق شکم ، کاهش ریسک عفونت و درد کمتر و همچنین افزایش دقت پزشکان را از جمله مزایای این روش درمانی برشمرد .

وی خاطر نشان کرد در حال حاضر در دنیا کمتر عمل جراحی است که به صورت کم تهاجمی انجام نمی شود و انجام عملهای کیسه صفرا ، مجاری صفراوی ، اعمال جراحی مری ، اعمال جراحی شکم و انواع بای پس ها ، آپاندکتومی ها ، انواع جراحی هرنی، انجام عملهای جراحی میستاز ریه ، تومورهای ریه ، بیوبسی ، برداشتن کلیه برای پیوند ، برداشتن تومورهای کلیه ، تومورهای غده ادرنال ، اعمال جراحی کانسر معده ، روده باریک ، کلون ، رکتوم ،با حداقل عوارض و درد قابل انجام است
جنگجو افزود : رشته فوق تخصصی جراحی قلب گرایش خوبی به سمت عملهای کم تهاجمی پیدا کرده است و در حال حاضر عملهای جراحی
PDA و یا باز بودن مجرای شریانی به روش کم تهاجمی انجام می شود

دکتر علی جنگجو با بیان اینکه در حال حاضر با افزوده شدن یک دستگاه دیگر لاپارسکوپی با حمایت خیران به این مرکز انجام عملهای کم تهاجمی افزایش یافته است تصریح کرد : مشکل اصلی کمبود نیروی انسانی متخصص است که در راستای تامین نیروی انسانی چند پیشنهاد از جمله راه اندازی رشته فلوشیپ جراحی در دانشگاه ارائه شده است که با راه اندازی این رشته که بخش زیادی از مراحل راه اندازی آن پیشرفته است مشکل کمبود نیروی انسانی این مرکز نیز رفع می شود.

رئیس بخش جراحی بیمارستان امام رضا(ع) خاطر نشان کرد : این مرکز علاوه بر ارائه خدمات به بیماران ساکن در خراسان رضوی به دیگر بیماران استانهای سیستان و بلوچستان ، گلستان ، خراسان شمالی و جنوبی ، سمنان و دیگر استانها نیز خدمات ارئه می دهد .

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین اظهار داشت : این مرکز همچنین آمادگی گسترش توریسم درمانی را نیز داراست و در این راستا با توجه به راه اندازی تختهای بستری VIPتوافقنامه ای با دانشگاه علوم پزشکی نجف به منظور درمان بیماران به روش کم تهاجمی منعقد شده است .

رئیس بخش جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه اظهار کرد : یکی از امکاناتی که توانایی مرکز را افزایش داده است انجام تحقیقات و پژوهش ها و راه اندازی مرکز تحقیقات سرطان به همت دکتر مهرابی می باشد که با امتیاز بالایی که هر ساله کسب می کند یکی از مراکز تحقیقاتی برتر این دانشگاه به شمار می رود .
جنگجو خاطر نشان کرد : این مرکز با همکاری اعضاء هیئت علمی جراحی و دیگر گروههای علمی تخصصی در رشته های علوم پایه و بالینی راه اندازی شده است و در سه سال گذشته تحقیقات هدفمندی با رویکرد عملهای جراحی نوین انجام و در پایگاهها و مجلات علمی داخلی و بین المللی ارائه کرده است .

دانشیار گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد : این مرکز آماده ارائه خدمات و همکاری با تمامی گروههای تخصصی در زمینه های مختلف تحقیقاتی را داراست

وی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی جراحی های کم تهاجمی در آبان ماه امسال در مشهد گفت : این همایش به لحاظ توانایی دانشگاه در زمینه عملهای کم تهاجمی مقرر شده است که هر سه سال یک بار در مشهد برگزار شود .

جنگجو ادامه داد : تا کنون علاوه بر استقبال گسترده پزشکان و متخصصان داخلی برای شرکت در این همایش 40 متخصص و استاد برجسته خارجی از کشورهای انگلیس ، آمریکا ، بلژیک ، ایتالیا ، مصر، تونس ، ترکیه نیز اعلام آمادگی کرده اند./س   

برچسب ها: دانشگاه ، پزشکی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.