اراک/

نوجوانان روزه دار وعده غذایی پرکالری و کم حجم مصرف کنند

بهترین الگوی تغذیه برای نوجوانان روزه دار استفاده از وعده غذایی پرکالری و کم حجم است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک نوجوانان به خاطر قرار داشتن در سن رشد و تحرك بالای جسمی نیاز به تامین انرژی زیادی دارند كه باید در وعده های غذایی ماه رمضان از طریق مصرف چهار گروه اصلی غذایی دریافت شود.

به گفته متخصصان تغذیه نوجوانان در ماه مبارك رمضان باید رژیم غذایی سالم و با كیفیت مناسب داشته باشند و در وعده غذایی سحری این رده سنی استفاده از هیدروكربورهای پیچیده مانند غلات ، نان ، برنج و حبوبات حیاتی است. استفاده از مواد غذایی كم انرژی و بی كیفیت در وعده غذایی سحری موجب پایین افتادن قند خون در طول روز شده و این مهم كاهش تمركز ، افت فعالیت های روزمره و قدرت یادگیری را در پی دارد.

دریافت انرژی پایین در وعده غذایی سحری و یا حذف وعده غذایی سحری در نوجوانان با سردرد، بروز دردهای عضلانی، بوی بد دهان و ضعف و بی حالی در طول روز همراه است كه روشی نادرست بوده و استمرار آن سلامت نوجوان روزه دار را تهدید می كند. غنی كردن وعده های غذایی نوجوانان به ویژه دختران با ریزمغذی های آهن و كلسیم اهمیت بالایی دارد و استفاده از گروه گوشت، شیر و مواد لبنی ، حبوبات، سبزی و میوه ها و مغزها ضروری است. با توجه به طولانی بودن ساعات روزه داری نوجوانان باید از فعالیت های غیرضروری بدنی پرهیز كنند.

دریافت حداقل شش تا هشت لیوان آب در وعده های غذایی افطاری و سحر را برای نوجوانان الزامی است ،علاوه بر این مقدار آب و مایعات ، مصرف میوه و سبزی های تازه نیز برای رفع تشنگی موثر است. خوردن نوشابه های گازدار، فست فودها ، تنقلات چرب و شور و با ارزش غذایی پایین توسط نوجوانان روزه دار در رمضان برای سلامت مضر است./س

برچسب ها: روزه ، نوجوان ، غذای مناسب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.