اراک/

از افطار تا سحر چقدر آب بخوريم؟

در اين ماه، تقريبا همه به بهانه افطار، حتي شده يک استکان چاي مي‌نوشند و در فاصله ميان افطار و تا سحري از ترس تشنگي، حتي شده يک ليوان آب را سر مي‌کشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک برخي به جاي چاي، روزه خود را با شير گرم باز مي‌کنند و برخي ديگر آب‌ميوه را نيز از قلم نمي‌اندازند. اما آيا ضرورتي دارد که روزه‌داران در نوشيدن آنها نيز شرط تنوع را رعايت کنند؟ آيا بين زمان نوشيدن هر يک از آنها تفاوتي وجود دارد؟ شما چه فکر مي‌کنيد؟

اگر بخواهيم شروع کنيم، اولين نوشيدني که به ذهنمان مي‌رسد، آب است. آب يکي از مايعات حيات‌بخش است که توصيه مي‌شود بعد از شام، نوشيدن آن آغاز شود و تا پيش از خواب ادامه پيدا کند، به طوري که افراد در فاصله ميان افطار تا سحر 6 تا 8 ليوان از آن را ميل کنند. البته بهتر است که اين آب نه خيلي گرم و نه خيلي سرد باشد تا بتواند رفع عطش کرده و احساس تشنگي را از ميان بردارد. به علاوه، افراد در وسط غذاي خود هرگز نبايد از اين نوشيدني استفاده کنند زيرا رقيق شدن شيره معده را به دنبال داشته و در هضم غذاي خورده شده اختلال ايجاد مي‌کند.

دومين نوشيدني، شير است. شير به دليل ارزش غذايي فراواني که دارد، براي کليه روزه‌داراني که به اين نوشيدني حساسيت ندارند، توصيه مي‌شود. اگر شير را همراه خرما، عسل و يا کشمش ميل کنند، مفيدتر است. در ضمن، شير را نبايد خيلي سرد و يا خيلي گرم نوشيد. شما مي‌توانيد به همراه غذايتان از دوغ نيز به‌عنوان يکي از منابع غذايي کلسيم و پروتيين استفاده کنيد. در صورتي که دوغ کم‌نمک، کم چرب، خانگي و بدون گاز (زيرا گاز اين نوشيدني‌ها حجم معده را پر کرده و با رقيق‌تر کردن شيره معده در عملکرد دستگاه گوارش ايجاد اختلال مي‌کنند) باشد، بهتر است. هر دو ليوان از اين نوشيدني معادل يک ليوان شير بوده که مي‌تواند به تامين مواد مغذي مورد نياز بدن کمک کند. درباره آب‌‌ميوه بايد بگوييم، ارزش تغذيه‌اي آن بر هيچ کس پوشيده نيست، به خصوص اگر با کمي شير نيز مخلوط شود، مي‌تواند يک بازکننده مناسب روزه باشد./س

برچسب ها: آب ، افطار ، سحر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.