کاهش مصرف اقتصاد آمريکا را تحت فشار گذاشته

روزنامه ایندیپندنت انگلیس نوشت با کاهش مصرف در آمریکا اقتصاد این کشور تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت نوشت آمار رسمی که روز جمعه منتشر شد نشان می دهد مصرف کنندگان ضعیف آمریکا کمربندهای خود را بین ماه آوریل و ژوئن سفت تر کردند و بزرگترین اقتصاد جهان را در برابر ضعیف ترین عملکرد خود از اواسط پارسال قرار دادند.
رشد اقتصادی سالانه آمریکا در سه ماهه دوم امسال فقط 1.5 درصد بود که این مسئله برای باراک اوباما که امیدوار است نوامبر امسال بار دیگر به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود نگران کننده خواهد بود.
البته کاهش رشد اقتصادی آمریکا  از 2.2 درصد بین ژانویه تا مارس هنوز از کاهش هفت دهم درصدی در رشد اقتصادی انگلیس در دوره مشابه بهتر است اما کندترین رشد برای اقتصاد آمریکا از سه ماهه سوم سال 2011 بوده است.
این رشد ناچیز همچنین کمک زیادی به کاهش نرخ بیکاری 8.2 درصدی آمریکا نخواهد کرد. در تاریخ آمریکا هیچ رئیس جمهوری که در دوره اول وی میزان بیکاری بالاتر از 7.2 درصد بوده است دوباره به این سمت انتخاب نشده است.
بیشتر اقتصاددانان بعید می دانند که این تصویر در نیمه دوم امسال بهتر شود زیرا بحران بدهی اروپا همچنان ادامه دارد و اقتصاد چین نشانه کاهش رشد را بروز داده است.
تیم اولنبرگ اقتصاددان ارشد مرکز پژوهش های اقتصادی و تجاری سی ئی بی آر  گفت: به نگاهی اجمالی به اوضاع اقتصاد جهان مشکل نمایان می شود: رشد اقتصادی آمریکا در حال کاهش است، منطقه یورو به سوی رکود می رود ، چین رشد اقتصادی سرسام آور خود را پشت سر گذاشته ، برزیل و هند نیز در تقلا هستند و در این میان فقط استرالیا و ژاپن هستند که امیدوارند امسال عملکرد خوبی داشته باشند.  
بزرگترین عامل کاهش رشد اقتصادی آمریکا کاهش هزینه های مصرف کنندگان این کشور بود که از 2.4 درصد در سه ماهه نخست امسال به 1.5 درصد در سه ماهه دوم کاهش یافت، چرا که آمریکایی ها با بستن کمربندها ، خرج کردن پول برای خرید خودرو ، رایانه و دیگر کالاهای تولیدی را کاهش دادند.  
آمریکا همچنین اواخر امسال نیز که کشور به صخره مالی نزدیک می شود و این ممکن است به کاهش رشد اقتصادی 5 درصدی در سال آینده بینجامد با مشکلاتی مواجه خواهد بود. اواخر امسال افزایش شدید مالیات ها و کاهش شدید هزینه ها قرار است به اجرا درآید ، مگر آنکه کنگره بتواند بر سر بودجه به توافقی برسد.
برچسب ها: مصرف ، اقتصاد ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار