باطرح فتحی‌پور برای کنترل بازار ارز

قیمت خودرو آزاد می شود / افزایش 30 درصدی قیمت ها نزدیک است

عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه و صنایع وابسته خودروسازی موجب شده است تا قیمت خودرو رو به آزاد سازی سوق پیدا کند ، موضوعی که علیرغم نجات صنعت عظیم خودروسازی در کشور افزایش ناباورانه قیمت ها را در پیش خواهد داشت.

به گزراش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از بازار خبر؛ نوسانات ارزی و ایجاد شکاف میان ارز آزاد و دولتی که بی شک آغازی بر افزایش قیمت ها در ایران بوده است امروز بیش از هر زمان دیگری صنعت کشورمان را تحت الشعاع قرار داده است .


اما تصمیم اخیر بانک مرکزی در جلسه مشترک با خودروسازان ، قیمت گذاری خودرو و قطعات آن را وارد فاز تازه ای کرده است ، زیرا در این جلسه مشترک تصمیم بر آن شده است که خودروسازان و قطعه سازان نیز سهمی در ارز دولتی نداشته باشند و با ارز آزاد به ساخت و ساز خودرو بپردازند ، امری که از دیدگاه خودروسازان ناممکن است و موجبات افزایش پلکانی و سریع قیمت خودرو را در پی خواهد داشت.


این اقدام دولتی ها واکنش سریع و ستیزجویانه خودروسازان را برای تعیین تکلیف قیمت گذاری در پی داشت ؛ خودروسازان داخلی از ظهر امروز در اقدامی هماهنگ با بستن سایت های فروش خودرو خواستار آزاد سازی قیمت خودرو و یا به نوعی تعیین تکلیف برای قیمت گذاری ها شده اند.


از سوی دیگر ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در طرحی 9 ماده ای اقدام به ارائه راهکار ارزی به دولت کرده است ، سناریویی که در عین این که نکته ی جدیدی را در خود جای نداده و مروری بر بخش نامه های ارزی دولتی بود ، خلاء های بزرگی را در بند بند خود احساس می کرد .


این طرح 9 ماده ای که با تاکید بر حمایت از تولید داخلی نوشته شده است ، اولویت چندانی برای تخصیص ارز به واردات مواد اولیه معطوف نداشته و صنایع بزرگی نظیر خودروسازی را از قلم انداخته است.

فتحی پور در این خصوص گفته است : هدف از مطرح كردن ارز مرجع اين است كه تنها وارادت كالاهاي اساسي مانند دارو و غذا در اولويت قرار بگيرد و بعد از آن براي وارداتي كالاهاي اوليه مورد نياز صنايع و توليد داخل هم بازگشايي اعتبار صورت بگيرد، به هرحال بايد براي برون رفت از شرايط فعلي راه‌حلي انديشيده شود.


اهمیت این موضوع از آن جهت است که پس از نفت ، صنعت خودرو در ایران تنها تجارتی است که امید می رود اقتصاد ایران را از روند تک محصولی خارج و به کشوری نیمه صنعتی بدل کند ؛ امری که با طرح های این چنینی تضعیف شده و مورد غفلت قرار می گیرد.


اما در این بین نگاهی به در خواست دو بعدی خودروسازان که ابتدا تخصیص ارز دولتی و در نهایت آزاد سازی قیمت گذاری در صنعت خودرو است نشان می دهد ، که ادامه روند فعلی برای جامعه خودروسازی نا ممکن است ، امری که خواب روزانه خطوط تولید و همچنین علنی شدن تعطیلی سایت های خودروسازان و قطعه سازان آن را تایید می کند .

خودروسازان همچنین معتقدند که اکنون دیگر زمان قیمت گذاری جدید رسیده است و با روند گذشته ادامه تولید برای شان مقدور نیست ، 
موضوعی که بی شک در آینده ای نزدیک افزایش بیش از 30 درصدی قیمت خودرو را در پی خواهد داشت.


حال باید دید سناریوهای پیشنهادی مجلس به دولت تا چه حد برای خودروسازان کارساز است و یا این که تعطیلی خودروسازی ها را ادامه دار تر می کند.

گزارش: علی اکبرزاده

برچسب ها: دلار ، قیمت ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
شیری
۲۳:۴۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۱
امکان دارد خودرو خارجی یا همان وارداتی را با نرخ ارز آزاد به ما بفروشند مطمئن باشید خیلی ها استقبال می کنند . من نمی دانم که چرا خودرو داخلی این قدر گران تمام می شود . درسته به گفته رهبر باید از تولیدات داخلی استقبال کنیم ولی با چه قیمتی ، قیمت تویوتا یاریس حدود 10 هزار دلار است ولی مالیا گمرکی را آن قدر افزایش داده اند که شما خودروسازان اینقدر ناز نکنید و دم از گران شدن نزنید .
آخرین اخبار