با اجرای برنامه پزشک خانواده؛

پزشکان عمومی فراموش شده محور برنامه های سلامتی قرار می گیرند

پزشکان عمومی فراموش شده با اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع محور برنامه های سلامتی در کشور قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگار حاضر در محل؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی ، وزیر بهداشت ، شب گذشته در مراسم آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بیمارستان کودکان مفید تنها برای کودکان تهران نیست بلکه مرجع پذیرش کودکان شهرستانی هم است که برای ارائه خدمات پیشرفته درمانی به این مرکز مراجعه می کنند.

وی با اشاره به این که برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع باید 12 تا 13 میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد گفت: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی برای اجرای این طرح بسیار سنگینی است که امیدواریم با اجرای درست این طرح مردم شیرینی این برنامه را حس کنند.

وی با اشاره به این که هر فرد و خانواده ایرانی با اجرای پزشک خانواده یک پزشک مخصوص به خود خواهند داشت اظهار داشت: این برنامه می تواند سرگردانی ها مردم را در مراکز درمانی از بین ببرد در واقع با انتخاب یک پزشک به عنوان مشاور، محرم و راهنما در تمام سطوح درمانی می توان این مشکل را برطرف کرد.

وی ادامه داد: دسترسی به خدماتی بهداشتی و درمانی به خصوص برای ساکنین تهران و حاشیه نشین های شهر تهران با اجرای برنامه پزشک خانواده به طور  عادلانه قرار خواهد گرفت باید توجه داشت که هر پزشک خانواده 2500 نفر را تحت پوشش خود قرار می دهد بنابراین با رویکرد سلامت محور نه با رویکرد نسخه نویسی به مردم توجه می شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در برنامه پزشک خانواده ، پزشکان عمومی که مدتها به فراموشی سپرده شده اند در سیستم بهداشتی درمانی محور برنامه سلامتی مردم قرار می گیرند ، در واقع پزشکان خانواده پزشکان عمومی هستند که آموزش های لازم را می بینند و این خود یک بازنگری در آموزش پزشکی است.

پزشکان خانواده هستند که باید نیاز به ارجاع بیمار را به مراحل بالاتر تشخیص دهند و آنها را هدایت کنند.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف مهم برنامه پزشک خانواده کاهش پرداخت هزینه از جیب مردم است که این امر می تواند پرداخت 30 درصدی از جیب مردم را تحقق بخشد چرا که در قانون برنامه چهارم ما باید به پرداخت 30 درصد می رسیدم که این امر در برنامه پنجم توسعه تکلیف شده است که فقط با اجرای برنامه پزشک خانواده محقق می شود.

دستجردی افزود: هدف ما این است که تمام مناطق کشور بتوانند از یک نوع خدمات بهداشتی و سلامتی بهره مند شوند امیدواریم با مشوق های که برای پزشکان خانواده قرار داده ایم بعد از مدتی فعالیت بتوانیم رضایت این پزشکان و مردم را جلب کنیم .

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: این برنامه با امید، اعتقاد، هیجان و تلاش شبانه روزی شروع شده است که باید همین روند را ادامه دهیم./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار