قم/ دانشنامه /سياسي

آیت الله مشکینی کيست؟

امروز سالگرد رحلت آیت الله مشکینی عالم عامل ، مظهر اخلاق ، مهر و ایمان و عطوفت و معنویت است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم، آیت الله مشکینی مردی از سلاله علمای ربانی و فقهای عرفانی که درس اخلاقش، سالهای سال مأمن و ملجأ جوانان برومند این سرزمین و به خصوص رزمندگان سالهای عشق و جهاد در هشت سال دفاع مقدس بود.

طنین صدای مهربان و رئوف او در دل شبهای عملیات و نجوای عاشقانه و عارفانه او در همجواری شهیدان و مجاهدان فی سبیل الله، هنوز در تار و پود سرزمینهای رشادت و شهادت، جبهه های حق علیه باطل، به گوش می رسد.

مرحوم آيت‌الله علي اكبر مشكيني‌ در سال‌ 1300 هجري‌ شمسي‌ در روستايي‌ از توابع‌ بلوك‌ مشكين‌ و در پهنة‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود.

پدر بزرگوار این مرد آسمانی از اهل‌ علم‌ بود و در كسوت‌ روحانيت‌ به‌ تحصيل‌ علم مي‌پرداخت‌. این فرزند برومند هنگامي‌ كه‌ همراه‌ با پدر در نجف‌ اشرف‌ حضور داشت، به‌ مكتب‌ خانه‌ رفت‌ و سپس‌ همراه‌ پدر به‌ وطن‌ بازگشت‌ و مقداري‌ از مقدمات‌ علوم‌ ديني‌ را نزد پدر فرا گرفت‌. با رحلت‌ پدر و به‌ سفارش‌ وي براي‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ به‌ شهرستان‌ اردبيل‌ سفر كرد و مقداري‌ از صرف‌ و نحو را در آنجا فرا گرفت‌. سپس‌ در معيّت‌ عالم‌ بزرگواري‌ كه‌ از آسیب دیدگان‌ حادثه‌ مسجد گوهرشاد مشهد بود، به‌ قم‌ آمد و به‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ همت گماشت‌.

در آن‌ زمان‌ به دلیل تسلط رژیم ننگین شاهنشاهی، تحصيل‌ در حوزه‌هاي‌ علميه‌ بسيار سخت و با مرارت همراه بود. با اين‌ حال‌ آيت‌الله‌ مشكيني‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ را به‌ خوبي‌ به‌ پايان‌ رساند و در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ استادان‌ مشهور دوره خود حاضر شد. وي نزديك‌ به‌ هفت‌ ماه‌ نيز در نجف‌ اشرف‌ حضور داشت‌ و در درس‌هاي‌ خارج‌ استادان‌ آن‌ ديار، به ويژه‌ امام‌ خميني‌(ره‌) شركت‌ مي‌كرد.

آيت‌الله‌ علي‌ اكبر مشكيني‌ در سال‌هاي‌ تحصيل‌، از محضر عالمان و بزرگوانی همچون آيت‌‌الله‌ العظمي‌ بروجردي ‌(ره‌) و آيت‌الله‌ العظمي‌ محقق‌ داماد(ره‌) سود می جست.

در نجف‌ نيز به‌ محضر عالمان‌ و استادان‌ آن‌ ديار شرفياب‌ مي‌شد و در درس‌ خارج‌ امام‌ خميني‌(ره‌) شركت‌ می کرد‌.

وی در سال‌هاي‌ تحصيل‌ و بعد‌ از آن‌ با فضلای‌ متنوع و متعددی رابطه‌ دوستي‌ داشت‌ كه‌ از آن‌ جمله‌ مي‌توان‌ آيت‌الله‌ جوادي‌ آملي‌ و آيت‌‌الله‌ اميني‌ را نام‌ برد.

آیت الله مشکینی علاوه بر وجهه عرفانی و اخلاقی، در حوزه تدریس متون دینی خاصه فقه و اصول و به ویژه تفسیر قران کریم جدیت و شهرت تام و تمامی داشت و درس‌ تفسير ایشان از دروس‌ مشهور حوزه‌ علميه‌ قم‌ بود‌.

تأسيس‌ مؤسسه‌ الهادي‌ یکی از فعالیتهای ارزنده و باقیات الصالحات ماندگارآن مرحوم در حوزه معارف دینی و خاصه نشر قران کریم بوده است.

از جمله آثار مکتوبآیت الله مشکینی در حوزه معارف حوزوی و علوم دینی می توان به اصطلاح‌ الاصول، مصطلحات‌ الفقه‌، الفقه‌ الماثور (دوره‌ فقه‌ به‌ طرزي‌ نوين‌)، دروس‌ في‌ الاخلاق‌ (يك‌ دوره‌ اخلاق‌ عربي‌)، ازدواج‌ در اسلام‌، المنافع‌ العامه‌ (شرح‌ كتاب‌ احياالموات‌ شرايع‌)، مفتاح‌ الجنان‌ (كتاب‌ دعا تكميل‌ مصباح‌ المنير)، المواعظ‌ العدديه‌، واجب‌ و حرام‌ احكام‌ الزامي‌ (دوره‌ فقه‌)، قصار الجمل‌ (احاديث‌ كوتاه‌ تحت‌ عناوين‌ لغوي‌ دو جلد)، ترجمه‌ قرآن‌ كريم‌ به‌ زبان‌ فارسي، ‌الهدي‌ الي‌ موضوعات‌ نهج‌ البلاغه، المبسوط‌ (تفسير سوره‌ آل‌ عمران‌)، واجبات‌ و محرمات‌ (استقصاء آنچه‌ در شرع‌ واجب‌ و حرام‌ اعتقادي‌ و عملي‌ است‌)، تفسير سوره‌ (ص‌)، بحث‌ تكامل‌ از نظر قرآن، ‌مسلكنا في‌ العقائد و الاخلاق‌ و العمل‌، زمين‌ و آنچه‌ در آن‌ است، تقليد چيست‌؟، رساله‌ خمس، حاشيه‌ توضيحي‌ بر كتاب‌ مضاربه‌ عروة‌الوثقي‌، نهج‌ البلاغه‌ موضوعي، تحريرالمواعظ، تحريرالمعالم، ‌الرسائل‌ الجديده، تلخيص‌ المكاسب‌ (در دست‌ چاپ‌)، تفسير روان‌ براي‌ نسل‌ جوان‌ (در دست‌ چاپ‌) و ترجمه‌ و شرح‌ فارسي‌ سه‌ كتاب‌ مضاربه‌، مزارعه‌ و شركت‌ در عروة‌ الوثقي‌ (در دست‌ چاپ‌) اشاره کرد.

وی همچنین از نویسندگان سرشناس و قدیمی روزنامه جمهوری اسلامی و مجله مکتب اسلام بود.

مرحوم آیت الله مشکینی از اولین اقتداکنندگان به حضرت امام خمینی(ره) در دوران مبارزه و نهضت انقلابی ایشان و در طول سالهای پس از انقلاب هم در مناصب گوناگون از جمله ریاست مجلس خبرگان رهبری و امامت جمعه شهر قم، یاریگر و پشتیبانی راستین و فداکار برای نظام و انقلاب اسلامی بود.

آيت‌الله شيخ علي‌اکبر مشکيني سرانجام در روز ۸ مردادماه ۱۳۸۶ش در سن ۸۶ سالگي دعوت حق را لبيک گفت.

یاد این عالم سالک و مرد ربانی گرامی و روحش شاد باد!/س

برچسب ها: قم ، دانشنامه ، مشکینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.