افراد مبتلا به کم خونی دو دسته هستند که مبتلایان به کم خونی خفیف با رعایت نکات تغذیه ای می توانند روزه بگیرند.

دکتر بابک یکتا پرست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کم خونی در کشور ما پدیده شایعی است و انواع گوناگون دارد که شایع ترین آن فقر آهن است.

وی افزود: در افراد مبتلا به کم خونی چون گلبول های قرمز و هموگلوبین کمتر از حد طبیعی است بنابراین کار اکسیژن رسانی به سلول ها با اشکال مواجه می شود.

 وی خاطر نشان کرد: چنین افرادی عموما رنگ پریده هستند و مداوم احساس ضعف و خستگی دارند و بی حال هستند که اینها شایع ترین علائم کم خونی به شمار می آید.

وی اذعان داشت: کم خونی مزمن که تدریجی اتفاق می افتد و بیشتر در خانم ها شایع است معمولا علائم خفیف است به طوری که بدن خودش با استفاده از ذخایر آهن نمی گذارد مقدار هموگلوبین پایین بیاید.

وی تصریح کرد: در موارد خفیف با رعایت برخی نکات تغذیه ای روزه گرفتن فرد را دچار مشکل نمی کند.

وی یاد آور شد: در چنین شرایطی افراد مبتلا به کم خونی باید تا حدود نیم تا یک ساعت بعد از افطار از خوردن چای، قهوه و شکلات خودداری کند.

یکتا پرست افزود: افراد مبتلا به کم خونی باید گوشت قرمز و جگر را در برنامه غذایی خود داشته باشند و از میوه ها و سبزیجات و خصوصا مرکبات بیشتر استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: توصیه می شود مبتلایان به کم خونی گوشت قرمز را همراه با آب پرتقال استفاده کنند چرا که ویتامین باعث افزایش جذب آهن می شود./ح
برچسب ها: کم خونی ، روزه ، فقر آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار