مرکزی/

رابطه میان چاقی و مرگ زودرس

چه رابطه ای بین چاقی و مرگ زودرس وجود دارد؟

 

التهاب روندي است كه در آن سلول‌هاي بدن براي مقابله با مهاجمان خارجي موادي از خود آزاد كرده و محيط را براي اين مهاجمان ناامن می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراك، وجود چربي اضافي در بدن كه در سلول‌هاي عضلاني، سلول‌هاي جدار رگ‌ها و سلول‌هاي كبد رسوب مي‌كند، شرايطي چون هجوم مهاجمان ايجاد مي‌كند و سلول‌ها وارد روند التهاب مي‌شود. در يك مطالعه جالب كه روي 600 بيمار بالاي 55 سال كه بيشترشان دچار سابقه سكته‌هاي قلبي و مغزي خفيف يا ديابت بودند، انجام شد، طي پنج سال پيگيري دقيق ديده شد كه صد نفر از آنها دچار مرگ شدند. جالب اين است، مهم‌ترين عاملي كه پيش‌بيني‌كننده مرگ يا حيات در اين 600 بيمار بود، شدت التهاب سلول‌ها بود.

در بررسي‌هاي زيادي ثابت شده است كه سطح ماده‌اي به عنوان نشانگر التهاب، رابطه مستقيم و شديدي با اضافه وزن و چاقي دارد. به بيان ديگر حتي بين كساني كه دچار بيماري‌هاي قلبي، مغزي و ديابت هستند، كم بودن وزن بدن و نگهداري فيزيك بدني مناسب مي‌تواند مرگ را سال‌ها به تاخير بيندازد؛ البته بدون شك با اين كار كيفيت زندگي و شادابي جسمي بيش از افزايش سال‌هاي عمر تقويت مي‌شود.با توجه به اين كه طي ماه رمضان، مسلمانان در طول روز دست از خوردن غذا مي‌كشند و با توجه به اين كه اكنون حدود نيمي از زنان و مردان در ايران از اضافه وزن و چاقي رنج مي‌برند، ذكر اين نكته لازم است كه حتما بايد در اين ماه كل كالري مصرفي 24 ساعته كاهش يابد تا شاهد كاهش وزن باشيم؛ به بيان ديگر اگر كسي آنچه بايد در طول روز مصرف كند را يكجا در وعده افطار، شام يا سحر و در مدت زمان كوتاهي مصرف كند، نه‌تنها وزن او كاهش نمي‌يابد بلكه بيشتر نيز مي‌شود و در واقع مصرف يكجاي مواد غذايي كه در ماه‌هاي ديگر در چند وعده مصرف مي‌شود، باعث چاقي مي‌شود نه لاغري.

توصيه اين است كه افراد داراي اضافه وزن به جاي خوردن مواد كربوهيدراتي و پركالري مثل حلوا، زولبيا و باميه، فرني و انواع شيريني‌ها از ميوه‌هاي تازه، لبنيات كم‌چرب و سبزيجات استفاده كنند تا هم ويتامين و املاح به ‌بدنشان برسد و هم كالري اضافي را از خود دور كنند./ب
برچسب ها: چاقی ، مرگ ، زود رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.