غذای مردم تاجیکستان

غذاهای تاجیکستان تلفیقی از غذاهای آسیای میانه و افغانستان و پاکستان است و غذاهای روسی نیز در این کشور نفوذ کرده اند. اگر شما علاقه مند به تجربه غذاهای مختلفی هستید، تاجیکستان جای خوبی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛

غذای ملی تاجیکستان شامل برنج، گوشت و هویج

شیشلیک (شیش کباب): کباب هایي که بر روی ذغال پخته می شوند، مانند گوشت گاو، گوسفند، مرغ و جیگر

سوپ توشبرا

سوپ اوگرا شامل رشته و خامه و پنیر

دلمه: برگ های درخت انگور که در داخل آن گوشت و چیزهایی می گذارند و بخار پز می کنند

شوربو: سوپی شامل سبزیجات به همراه گوشت گاو یا گوسفند همراه با پیاز

Damalama: نوعی خورشت که گوشت گاو یا گوسفند در آب خود پخته می شود

خاش: سوپی شامل پاها و ماهیچه های گوسفند

غذاهاي سنتي مردم تاجيكستان در ماه رمضان

از ميان انواع غذاهاي مردم تاجيكستان در ماه رمضان، نشالا، آتاله و شيرچايي جايگاه ويژه اي در دسترخان يا سفره هر تاجيك دارد كه با توجه به مناطق و اقليم هاي مختلف، اين غذاها تفاوت هايي با هم دارند. اين غذاها از نظر كيفيت بسيار مناسب و همزمان از نظر هضم سبك هستند.

نشالا كه از روغن ريشه يك نوع گياه كوهي، آب شكر و سفيده تخم مرغ تنها در ماه مبارك تهيه مي شود، هنگام شام و همچنين سحر صرف مي شود و در هر دو مورد نيز هيچ مشكلي براي دستگاه هاضمه ايجاد نمي كند. تهيه نشالا در ماه رمضان به دليل خوشمزه و مقوي بودن آن بسيار فراگير است، اما تهيه نشالا بسيار سخت است و هر كسي به راحتي نمي تواند آن را بپزد.

اتاله (يك نوع سوپ) نيز از غذاهاي سبك است كه آن نيز با شيوه خاص و در هر منطقه تاجيكستان به شكل خاص آن محل پخته مي شود. مثلا در شهر دوشنبه و نواحي مركزي تاجيكستان، اتاله با استفاده از آرد، شكر و روغن زرد تهيه مي شود. اين غذا عمدتا با توجه به نياز غذايي بزرگسالان كه دستگاه هاضمه شان در ماه مبارك رمضان حساس است، آماده مي شود. تاجيك ها با توجه به زود هضم، كم هزينه و مقوي بودن اين غذاها، آن ها را در رمضان مصرف مي كنند.

غذاي ديگري كه در ماه مبارك رمضان، علاقه مندان زيادي دارد، شيرچايي است كه تاجيك ها آن را تنها در سحر استفاده مي كنند. شيرچايي نسبت به دو نوع غذاي ديگر خيلي ساده و سريع آماده شده و براي تهيه آن از شير، كمي چايي خشك و روغن زرد يا كره استفاده مي شود.

قرت آب (غذايي با استفاده از كشك)، شكرآب (با استفاده از پياز، گوجه فرنگي و سبزي و گاهي كمي روغن گياهي)، آش بريده (آش رشته)، آش پلو، اوگرا، ماست آبه برخي ديگر از انواع خوردني هاي معمول در تاجيكستان است كه در ماه رمضان كدبانو هاي تاجيك با حوصله خاص براي سفره افطاري تهيه مي كنند.

گذاشتن انواع ميوه هايي كه در تاجيكستان مي رويند از جمله سيب، انار، انگور، هلو، هندوانه و خربزه نيز بر سر سفره رمضان معمول است.

به دليل سرد و مرطوب بودن اقليم تاجيكستان خرماي سياه و قهوه اي در اين كشور توليد نمي شود، به همين دليل ميزان واردات اين محصول از ايران و كشورهاي عربي به تاجيكستان در ماه رمضان افزايش مي يابد.

نان تنك يا چپاتي (لواش)، فطير، كليچه، گردچه، چگلدك، سمبوسه، سله از انواع خوردني هايي است كه تاجيك ها از آرد تهيه كرده و در سفره افطار و سحري اين ماه از آن استفاده مي كنند.


برچسب ها: غذا ، تاجیکستان ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار