مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از برگزاری ششمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، از 6 لغایت 9 مهر ماه در محل نمایشگاه های بین المللی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان قربان عباسی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی این جشنواره در استان گلستان است،گفت: با توجه به برپایی هرساله این جشنواره، امسال نیز برای ششمین دوره پیاپی و هم‌زمان با هفته ملی گردشگری، با حضور سفرا و مهمانان خارجی برگزار می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه شناسنامه جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین به نام استان گلستان صادر شده، هرساله این جشنواره ارتقاء یافته و پربارتر از قبل برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد برگزاري پنجمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین تصریح کرد: با توجه به اینکه روز جهانی گردشگری (27 سپتامبر- 5 مهرماه)است، لذا ستاد برگزاری این جشنواره در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با هوشیاری و درک ظرایف جهانی چنین نامگذاری‌هایی و نیز معرفی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین به عنوان مکانی که توجه ویژه به فرهنگ اقوام ایرانی دارد و نیز وحدت و زندگی مسالمت‌آمیز فی مابین اقوام ایران را به نمایش می‌گذارد، تاریخ برگزاری جشنواره را به هفته گردشگری تغییر داده تا یک بار دیگر در این عرصه اولاً ابتکار عمل در دست ایران باشد و نیز نمونه متعالی وحدت اقوام و گروه‌های قومی که در ایران موجود است به نمایش گذاشته شود.

وي خاطرنشان كرد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، ضمن اینکه به روند توسعه استان کمک شایانی می کند، رخداد ارزشمند فرهنگی است که همه ساله بازتاب بسیار مثبت و چشمگیری در کشور دارد.

عباسی ادامه داد: در استان گلستان، اقوام مختلف نظير فارس، ترك، تركمن، سيستاني، بلوچ، قزاق، زندگي مي كنند. اما با وجود تنوع قوميتي، زباني و مذهبي در استان، مردم اين خطه با صلح و صفا به زندگي خود ادامه مي دهند و نقطه اشتراك آن ها دين اسلام و فرهنگ ايراني بوده و حلقه اتصال بين آن ها زبان فارسي و منافع جمعي و مشترك شان در بهره وري از اين سرزمين حاصلخيز است. زبان هاي رايج در گلستان نیز فارسي، ترکمني، مازندراني و سيستاني هستند.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همواره تلاش نموده توانمندی های گردشگری و اکوتوریستی استان را شناسایی کرده و این توانمندی ها را به اقشار و لایه های مختلف استان، کشور و علاقمندان خارجی معرفی کند که امری خطیر و پرمشغله است و امیدمی رود توانسته باشد به قدر مقدورات به چنین مهمی دست یافته باشد.

عباسی اظهارداشت: بر همین مبنا این استان، به جز آن که به لحاظ طبیعی گلستان نامیده می شود از جهت حضور اقوام مختلف نیز «گلستان» بشمار می رود. بدین جهت، برگزاری 5 دوره جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در این استان بیش از همه مدیون همین زندگی مسالمت آمیز و وحدت بخش است که برآمده از آموزه های قرآن کریم و دین مبین اسلام بوده و می تواند به عنوان نمونه عینی و پایلوت مورد توجه جهان اسلام قرار گیرد.

وی افزود: در همین راستا جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار در سال 1384 برگزار و از آن پس در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام این استان ثبت و درج شد و اکنون ششمین دوره آن برگزار می شود.

عباسی گفت: از سوی این سازمان تلاش شده تا این جشنواره در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی نیز به ثبت برسد و اکنون در ظل منویات مقام معظم رهبری و در سالی که به نام «سال تولید ملی، حمایت از کار وسرمایه انسانی» مزین فرموده اند، برگزاری ششمین دوره جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در استان گلستان، نویدبخش افق های تازه تری از وحدت و همدلی در راستای تولید ملی است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ و تاريخ ملت ها نقش بسزايي در شكل گيري هويت ملي آن دارد، افزود: نمادهاي تاريخي را مي توان به عنوان بخشي از ثمره فرهنگ دانست كه پاسداري از آن مي تواند در شكل گيري هويت ملي و منطقه اي هر سرزميني نقش اساسي ايفا نمايد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: با نگاهي گذرا به پيشينه تاريخي كشورها، در مي يابيم كه توجه و ارج نهادن به آثار و ارزش هاي فرهنگي و باستاني هر ملتي موجب تعالي و ارتقای فرهنگي آن ملت مي شود چرا كه تاريخ نشان داده است ملت هايي كه داراي سابقه فرهنگي و تاريخي كهـن هستند در معرض تهاجم فرهنگي مصون مانده و كمتر دستخوش تطور و دگرگوني شده اند. هرچند در قرن بيست و يكم، قرن تحول عظيم در عرصه ارتباطات، مشاهده مي گردد برخي از بنيان هاي تاريخي- فرهنگي ملت ها دستخوش تغيير و تحول شده اند، وليكن عنايت به اين بنيان ها امري اجتناب ناپذير و از ضروريات ملت هاست.

وی با بیان اینکه ايران سرزميني است در برگيرنده اقوام گوناگون با باورها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص، اقوامي كه در عين تنوع و تفاوت هاي بسيار در چارچوب مرزهاي فرهنگي اين سرزمين آن چنان بهم آميخته اند كه واحد منسجمي به نام هويت ملي ايراني را تشكيل داده اند، افزود: استان گلستان نيز، از اين امر مستثني نیست، وجود انبوه جاذبه هاي اكوتوريسم(كه استانرا به گنجينه اكوتوريسم ايران مشهور نموده است) يادمان هايي چون، برج هاي تاريخي گنبدقابوس و رادكان، خرابه‌هاي شهر تاريخي جرجان و تميشه و صدها اثر ارزشمند ديگر در استان گواهي از اين مدعاست. به همين منظور، نگهداري و صيانت از اين آثار گرانبها كه پيشينه تاريخي بيش از هفت هزار ساله استان را نمايان مي نمايد به ویژه «میراث قومی» گلستان و ایران عزیز از اهميت خاصي برخوردار است.

عباسی در ادامه گفت: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین يك موقعيت ترويجي است، كه در آن همه ابعاد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مورد بررسي قرار مي گيرد تا ضمن معرفي فرهنگ هاي قومي و منطقه اي، به ويژگي هاي خاص مناطق نيز توجه شود.

وی ماهيت اصلي جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین را فراهم ساختن شرايط براي بسط و گسترش فرهنگ هاي مختلف ايراني جهت تحقق اهداف ترويجي براي رشد و توسعه صنعت گردشگري دانست و افزود: ششمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با نگرش همراه و مثبت دولت دهم می تواند تلقی نگاهی بومی و اقلیم گرا به استجابت اهداف ذکر شده باشد که هم اینک با گستردگی هرچه بیشتر در استان گلستان در حال اجراست. بی شک در این راه نمی توان تاثیرات اجتماعی و فرهنگی که بر نهاد جامعه می نشیند نادیده گرفته شود و این خود نشان از آگاهی مردم و توجه مسوولین به این امر دارد.

عباسی ادامه داد: از طرفی خیل عظیم بازدید کنندگان و بازدید شوندگان سرمایه انسانی عظیمی را فراهم آورده اند تا این مسئله مهم به اثبات برسد که سرمایه های انسانی می تواند نقطه اتکای عظیمت و حرکت گلستان به توسعه های بعدی و عمیق باشد. آن چه در این دوره از جشنواره و براساس باورداشت های عمیق و اصیل فرهنگی و اسلامی در حال وقوع است نقطه روشن و غیرقابل انکاری در کارنامه دولت دهم و مسوولین استانی است که با هدف ایجاد زیست شادمانه و اتحاد بیشتر و تاثیر بازخوردهای فرهنگی برای مردم تلاش شده تا با هدایت به سمت اهمیت بر کرامت انسانی در حفظ میراث کهن و باورداشت‌های بومی مناطق مختلف کشور تاکید داشته باشد.

وی افزود: جشنواره ششم فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور هنرمندان سراسر کشور، سفرا و هنرمندان کشورهای خارجی ازجمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، ارمنستان و غیره برگزار می شود.

عباسی با بیان اینکه در این جشنواره، ازگلستانی های مقیم درکشورهای خارجی نیز دعوت می شود، اظهارداشت: برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی، جاذبه های گردشگری استان های کشور، سوغات استان ها و نمایش فرهنگ ها و شیوه های زندگی اقوام مختلف و همچنین اجرای مراسم آیینی و موسیقی اقوام از برنامه های این جشنواره است.

وی با اشاره به همکاری ارگان های مرتبط با این جشنواره و تشکیل کمیته های مختلف اجتماعی، نمایشگاهی، انتظامات و امنیت، اطلاع رسانی، پشتیبانی و غیره، بر اطلاع رسانی گسترده شبکه های استانی، سراسری و ملی در این جشنواره تاکید کرد و نقش صدا و سیما را درپوشش برنامه های این جشنواره و معرفی هرچه بهتر استان گلستان به عنوان مقصد گردشگری موثر دانست و گفت: امسال با توجه به حضور یکی از مقامات مهم کشوری در این جشنواره، برنامه ریزی های لازم نیز جهت برگزاری جشن ثبت جهانی گنبد قابوس، همزمان با این حضوردر استان برگزار می شود.

رئيس ستاد برگزاري پنجمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین همچنین یادآورشد: دراین دوره ازجشنواره درنظر است همایش های گردشگری دریایی و شناسایی چالش های توسعه بازاریابی صنایع دستی و گردشگری نیز برگزار شود./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.