شکست سياستهاي ترکيه در قبال همسايگانش

انتشار خبرهايي از برکناري احتمالي وزير امور خارجه ترکيه بيانگر آن است که سياست احمد داود اوغلو در حل مشکلات با همسايگان شکست خورده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الاخباريه ؛ پس از آنکه گورسل تکين از نمايندگان مجلس ترکيه از حزب جمهوريخواه خلق فاش کرد احمد داود اوغلو وزير امور خارجه اين کشور از سمتش برکنار و «نامق کرهان» سفير سابق ترکيه در شمال قبرس به جاي وي  منصوب خواهد شد ، به نظر مي رسد که داود اوغلو صاحب نظريه « صفر کردن مشکلات " در مخمصه افتاده است.

اوغلو ترکيه را با همسايگانش درگير مشکلات زيادي کرده است . گذشته از آنکه خبر برکناري داود  اوغلو صحت داشته باشد يا خير اما آن چيزي که مسلّم است آن است که اوغلو و ديگر سران حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکيه در تشديد مشکلات کشور در عرصه داخلي و خارجي سهيم بوده‌اند.

دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در عرصه داخلي سياست سرسختانه اي در قبال مخالفان در پيش گرفته است و در حق آنان مرتکب جنايت نسل کشي مي شود و هزاران سياستمدار ، اصحاب رسانه ، نماينده ، روساي شهرداري و خردسالان را در بازداشتگاهها و زندانها افکنده است.

علاوه بر اينکه انتقادها از سياستهاي اقتصادي و اجتماعي دولت عدالت و توسعه و همچنين انتقادها از روابط متشنج بين نهادهاي سياسي و نظامي افزايش يافته است. اينها نشان مي دهد ترکيه از بحران شديدي رنج مي برد به عبارت ديگر از مشکلات صفر داخلي نيز خبري نيست .

در سطح خارجي نيز روابط ترکيه با کشورهاي همسايه يعني ايران و سوريه و عراق خصمانه شده و تهديدات اين کشور براي مداخله در سوريه به معناي آن است که از مشکلات رنج مي برد و  آنکارا با سوريه اين کشور را به وجود آورده است.

اقدام ترکيه به پناه دادن افراد مسلح و حمايت از آنان به معناي آن است که حزب حاکم فقط به دنبال منافع خودش است و به دنبال منافع ملت ترکيه نيست . همه اينها نشان مي دهد ترکيه درگير بحران واقعي با کشورهاي همسايه است و سياست صفر کردن مشکلات نيز شکست خورده است .

از طرف ديگر اتحاديه اروپا با وجود تلاشهاي اردوغان براي تأمين منافع غرب در منطقه با پذيرفتن ترکيه در  اين اتحاديه مخالفت کرده و اين بيانگر شکست سياست اردوغان در سطح خارجي است .

ناظران معتقدند با مد نظر قرار دادن مشکلات داخلي و خارجي و بين المللي مي توان گفت که ترکيه کشور بدون مشکلي نيست و دولت آن با مشکلات احاطه شده است و خروج از اين مشکلات نيز کار آساني نيست به خصوص آنکه مرتکب قتل ، تروريسم ، کشتار و بازداشت مي شود و با رسم و رسوم دموکراسي و تمدن بيگانه است.

برچسب ها: ترکیه ، اوغلو ، شکست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار