جايگزين عنان چه کسي است؟

روزنامه لوفيگارو نوشت : چه کسي جايگزين کوفي عنان مي شود ، موراتينوس يا دو ميستورا؟

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، ژرژ مالبرونو افزود : نام دو نفر براي جانشيني کوفي عنان که سي و يکم اوت از سمت ميانجيگري سازمان ملل و اتحاديه عرب براي سوريه کناره گيري کرد مطرح شده است.
اولين شخص ميگل موراتينوس وزير سابق امور خارجه اسپانياست که شناخت بسيار خوبي از سوريه و به خصوص خانواده اسد دارد.
شخص دوم استفان دو ميستورا ديپلمات ايتاليايي-سوئدي و نماينده سابق سازمان ملل در عراق ، لبنان و افغانستان است که به تازگي معاون وزير امور خارجه ايتاليا شده است.
موراتينوس مورد حمايت قطر ، بعنوان بازيگر نقش اول در درگيري هاي سوريه قرار دارد. اين ديپلمات سابق اسپانيايي در دوحه سمت مشاور ديپلماتيک براي سازمان امنيت غذايي اين کشور کوچک اما ثروتمند و گازي خليج فارس را برعهده دارد.
او همچنين مي تواند مورد پذيرش سوريه قرار گيرد. موراتينوس هنگامي که نماينده اتحاديه اروپا براي روند صلح اسرائيل و فلسطين بود دهها بار تا پايان دهه 90 و اوايل دهه 2000 از اين کشور بازديد کرده بود.
اين اروپايي گرم و خوش مشرب روابط بسيار خوبي با حافظ اسد برقرار کرده بود. اما مشکل اينجاست که در مقر سازمان ملل در نيويورک ديدگاه خوبي نسبت به وي وجود ندارد زيرا بارها داوطلبي وي براي سمت هاي مختلف از جمله نماينده در لبنان رد شده است.
با اين حال او از اقبال بيشتري نسبت به استفان دو ميستورا ديپلمات جسوري که شناخت بسيار خوبي از خاور ميانه دارد برخوردار است. انتخاب بايد در اوايل هفته آينده صورت گيرد.
نفر سوم خاوير سولاناي اسپانيايي است که يکي از چهره هاي رقيب محسوب مي شود. او سالها مسئوليت سياست عالي اتحاديه اروپا را به عهده داشت.
برچسب ها: عنان ، لوفیگارو ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار