موسوي‌نژاد خبر داد:

طرح بهارستاني‌ها براي ایجاد سازمان خرما در وزارت جهاد کشاورزي

نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي از تهيه طرحي براي ایجاد سازمان خرما در وزات جهاد کشاورزي جهت حمايت از اين محصول کشاورزي خبر داد.

حجت الاسلام سيد مهدی موسوي نژاد نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به کاهش صادرات خرما در کشور گفت: متاسفانه خرما کمتر مورد توجه مسئولين امر قرار گرفته و شايد همين بي‌توجهي به خرما آسيب‌هاي زيادي به توليد کنندگان و کشاورزان خرما وارد کرده است.

وي در ادامه با بيان اينکه نتوانستيم بخش خصوصي را در جهت ايجاد صنايع تبديلي و بسته‌بندي تقويت و حمايت کنيم، اظهار داشت:‌ از آنجايي که به بحث صنايع تبديلي براي تامين ذائقه‌هاي مختلف و يا بسته بندي‌هاي شکيل توجه نشده است، عراق توانسته جايگاه صادرات خرما را کسب و به جاي ايران بزرگترين صادر کننده خرما شود.

نماينده مردم دشتستان با اشاره به وجود نخل های فراوان در حوزه انتخابيه خود،گفت: عدم توجه به حوزه آبخيزداري و يا سد‌سازي براي آبياري کردن نخلهاي نخل‌داران، باعث شد نخلداران دشتستان در سال جديد نصف سال گذشته نيز توليد نداشته باشند که اين امر ضمن کاهش توليد منجر به  افت کيفيت خرما‌ نيز شده است.

عضو کميسيون انرژي مجلس با بيان اينکه کشاورزان با هزينه‌هاي زياد و در بدترين شرايط خرما را توليد مي کنند اما دولت هيچ حمايتي از آنها نمي‌کند،تصريح کرد: مجموعه وزارت جهاد کشاورزي ماموريت دارد کشاورز را مورد حمايت خود قرار دهد و وزارت صنعت،معدن و تجارت نيز بايد براي صدور خرما و بازاريابي تلاش کند،اما متاسفانه اين دو وزارتخانه مجموعه‌هاي جدايي از يکديگر‌ند و يک حلقه مفقوده‌اي وجود دارد که بتواند اين دو نهاد را به هم متصل کند تا با کيفيت سنجي خرما و با توجه به کيفيت برتر بسته بندي،خرما را براي صادرات اماده کنند.

موسوي نژاد با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتي و سال توليد ملي اظهار داشت: با توجه به اينکه بخش اعظم خرماي دنيا در ايران توليد مي شود،حمايت از اين محصول کشاورزي مي تواند جايگزين بخشي از تحريم ها قرار گيرد.

وي در ادامه به بخش دلالان در کاهش توليد و صادرات خرما اشاره و عنوان کرد: زماني که خرما برداشت مي‌شود، دلالان با هماهنگي بين خود، خرما را از کشاورز خريداري نمي‌كنند و از آنجايي که کشاورز نيز جايي براي انباشت خرما ندارد مجبور مي شوند خرما را به قيمت بسيار پايين به دلالان بفروشد و اينجاست که کشاورز وقتي مشاهده مي‌كند دولت هيچ حمايتي از وی ندارد ديگر رغبتي براي توليد ندارد.

نماينده مردم دشتستان با بيان اينکه حداقل 6 استان در کشور خرما توليد مي کنند، خاطر نشان کرد: با تهيه طرحي توسط جمعي از نمايندگان درصدد تشکيل سازمان يا بخشي به نام خرما در وزارت جهاد کشاورزي هستيم تا اين سازمان بتواند، نخل‌داران را از صفر تا صد حمايت کند.

انتهاي پيام/

پ2

برچسب ها: خرما ، تولید ، صادرات ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار