اراک/

آشنایی با مفهوم امپریالیسم

امپریالیسم چیست ؟

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، امپریالیسم اندیشه ای است که از رابطه ی سلطه حکایت دارد . این سلطه خواه بارز و روشن و در قالب حاکمیت سیاسی مبتنی بر زور وبر خلاف اراده و رضایت مردم تابع به دست آمده باشد و خواه به شکل ضمنی و بدون بهره گیری از سازمان سیاسی ، آنچنان کنترل وقید وبندی بر مردم یک قلمرو ایجاد می کند که فعالیت آنان را به مقتضای تامین نیازها و منافع نظام حاکم شکل می دهد .

امپریالیسم با استعمار این فرق رادارد، که در استعمار قدرت سلطه گر در مستعمره حضور فیزیکی پیدا می کند رابطه استعماری زمانی به وجود می آید که مردم بومی ، هر چند با ناآرامی ، به طریقی با افراد ناخوانده درکنار هم زندگی کنند .

بدیهی است که در این خصوص حقوق سیاسی و وضعیت افراد بومی در هاله ای از ابهام قرار می گیرد .

گاه اتفاق می افتد که سرزمینهای تحت سلطه به قلمرو ی امپراتوری می پیوندند .ولی امپریالیسم منجر به استعمار سرزمینهای خراجگزار نمی شود .

روابط امپریالیسمی ضرورتا حاکی از تحمیل حاکمیت یک مرکز اقتدار بر مردم بیگانه است . ممکن است شکلهای گوناگونی از این رابطه ی سلطه آمیز ایجاد شود . دامنه ی این رابطه ی سلطه آمیز از مستحیل کردن مردم و یا قلمرویی بیگانه آغاز می شود و به شکلهای دیگری چون استقرار مستعمرات در سرزمینها با عنوان حکومتهای خود مختار تعمیم می یابد .

البته وظایف اصلی درحکومت اخیر ، از قبیل تجارت ، روابط خارجی و دفاع ، تحت کنترل کشور امپریالیستی قرار می گیرد . نوع دیگر این رابطه با کشورهایی ایجاد می شود که ظاهرا از استقلال و حاکمیت سیاسی برخوردارند .

اما واقع امر این است که به طرق مختلف آزادی عمل آنان از سوی قدرت امپریالیستی قرار می گیرد . نوع دیگر این رابطه با کشورهایی ایجاد می شود که ظاهرا از استقلال و حاکمیت سیاسی برخوردارند . اما واقع امر این است که به طرق مختلف آزادی عمل آنان از سوی قدرت امپریالیسم محدود می شود .

مفهوم امپریالیسم کشور- محور حاکی از آن است که ظاهر سیاسی یک رابطه ی امپریالیستی هر چه باشد ، جوهر آن اعمال قدرت یک کشور امپریالیستی بر دیگر کشورها مردم و قلمرو آنهاست./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.