نگاهي به عملكرد دو و ميداني كاران ايران در بازي هاي المپيك 2012؛

نقره حدادي نگاهي نو به دو و ميداني ايران

نخستين مدال المپيكي دو و ميداني ايران در حالي در المپيك 2012 لندن بدست آمد كه اين اتفاق نويد بخش آينده اي روشن براي ورزشكاران اين رشته محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران در حالي دو و ميداني ايران با كسب مدال نقره احسان حدادي در پرتاب ديسك صاحب نخستين مدال تاريخ المپيكي اش شده كه اين ورزشكار براي اولين بار با كسب مدال برنز اين رشته در مسابقات جهاني 2011 كره جنوبي نيز دو و ميداني ايران را وارد رنكينگ جهاني كرد.
با نگاهي به حضور دو و ميداني ايران در بازيهاي المپيك مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه علاوه بر بهترين نتيجه ايران در بازي هاي المپيك و ركورد شكني حضور ورزشكاران حضور در رنكينگ بهترين و با ارزش ترين رشته المپيك نيز موفقيت بزرگي براي دو و ميداني ايران محسوب مي شود.
ايران تاكنون در يازده دوره از بازيهاي المپيك حضور داشته و دوازدهمين دوره حضور دو و ميداني ايران در المپيك از لحاظ كسب سهميه يك ركورد شكني قبل از آغاز مسابقات محسوب مي شود.
دو و ميداني ايران در بازيهاي المپيك 2008 پكن با 6 ورزشكار حاضر بود و امسال با ركورد شكني 10 ورزشكار ايران صاحب سهميه المپيك 2012 لندن شدند كه در اين  ميان سجاد مرادي در ماده 800 متر، امين نيك فر در پرتاب وزنه و احسان حدادي در پرتاب ريسك در دو المپيك 2008 و 2012 شركت كرده اند.
در مسابقات دو و ميداني بازي هاي المپيك 2012 لندن امين نيك فر در ماده پرتاب وزنه كه در المپيك قبلي هر سه پرتاب خود را خطا كرده بود با پرتاب 18 متر و 62 سانتي متر در گروه B رقابت ها عنوان شانزدهم را بدست آورد و نتوانست به فينال راه يابد وي دو پرتاب ديگرش را خطا كرد و در مجموع در مكان سي و سوم قرار گرفت.
در ماده پرتاب چكش كاوه موسوي كه نخستين حضور المپيكي اش را  تجربه مي‌كرد در گروه B مقدماتي با ركورد 72 متر و 70 سانتي متر دهم شد و در مجموع با قرار گرفتن در مكان بيست و دوم نتوانست راهي فينال شود.
در پرش طول محمد ارزنده نيز بدون تجربه المپيكي در گروه A مقدماتي با پرشي به طول هفت متر و 84 سانتي متر نتوانست ركورد خود را كسب كند و در مكان يازدهم قرار گرفت و در مجموع هفدهم شد وي نيز نتوانست راهي مرحله فينال ماده پرش طول شود.
در ماده پياده روي ابراهيم رحيميان براي نخستين بار در المپيك حاضر شد و نتوانست مسابقه خود را به پايان ببرد.
سجاد هاشمي آهنگراني با ركورد ورودي A براي نخستين بار در المپيك حاضر شد اما با زمان 47 ثانيه و 75 صدم ثانيه در گروهش مقام ششم و در مجموع عنوان چهل و سوم را بدست آورد و نتوانست به دور بعدي صعود كند.
رضا قاسمي براي نخستين بار دو و ميداني ايران را در ماده صد متر صاحب سهميه المپيك كرد.
وي در گروه پنجم مقدماتي با زمان 10 ثانيه و 31 صدم ثانيه چهارم شد و در مجموع همراه با سه دونده ديگر با قرار گرفتن در رتبه سي و چهارم نتوانست راهي مراحل بالاتر شود.
در پرتاب وزنه بانوان ليلا رجبي تنها دو و ميداني كار زن كشورمان در المپيك لندن نيز نخستين حضورش را تجربه كرد اما نتوانست ركورد خود را در اين مسابقات به ثبت برساند وي در مرحله مقدماتي ركورد 17 متر و 55 سانتي متر را ثبت كرد و دهم شد و در مجموع در جايگاه بيست و دوم قرار گرفت.
در دوي 800 متر سجاد مرادي در مرحله مقدماتي با زمان يك دقيقه و 48 ثانيه و 23 صدم ثانيه دوم شد اما در مرحله نيمه نهايي با  اينكه در مكان ششم گروه خود قرار گرفته بود به دليل خطا حذف شد و در مجموع در مكان سي و سوم قرار گرفت كه نسبت به المپيك قبلي اش با سقوط مواجه شد مرادي در المپيك پكن نهم شده بود.
روح الله عسگري در ماده 110 متر با مانع در دور مقدماتي با زمان 13 ثانيه و 97 صدم ثانيه هفتم شد ودر مجموع در مكان چهلم قرار گرفت وي نيز نخستين حضور المپيكي اش را تجربه كرد.
اما در پرتاب ديسك احسان حدادي كه در المپيك پكن به دليل مصدوميت در مكان هفدهم جاي گرفته بود اين بار با آمادگي كامل با پرتاب 65 متر و 19 سانتي متر به  عنوان نفر دوم گروهش راهي فينال شد و در رقابت با دو حريف سرسخت خود در فينال با ركورد 68 متر و 18 سانتي متر به مدال نقره رسيد و دو و ميداني ايران و خود را براي نخستين بار صاحب مدال المپيكي كرد.
در مجموع عملكرد دو و ميداني كاران ايران در بازي هاي المپيك امين نيك نفر، سجاد هاشمي آهنگراني و ابراهيم رحيميان نتايج مناسبي نداشتند در حاليكه توقع چنداني هم براي كسب مدال از ورزشكاران دو و ميداني كار در اين المپيك وجود نداشت.
سجاد مرادي دونده شايسته كشورمان نيز به دليل مصدوميت نتوانست در مرحله نيمه نهايي عملكرد خوبي داشته باشد.
همچنين هادي سپهرزاد در دهگانه، عباس صميمي در پرتاب ديسك و احسان مهاجر شجاعي در 800 متر كه در المپيك پكن حاضر بودند در اين المپيك حضور داشتند./آق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار