رحیمی در نشست خبری در استان آذربایجان شرقی:

دولت مصمم به مقاوم‌سازی خانه‌ها و کاهش تلفات انسانی است/ اعطای 3 میلیون تومان کمک بلاعوض به حادثه‌ديدگان

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه علت اصلی بالا بودن آمار تلفات زلزله استان آذربایجان شرقی عدم مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی بوده است، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی دولت، مقاوم‌سازی خانه‌ها است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمدرضا رحیمی در پایان سفر یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی در نشست خبری ضمن عرض تسلیت به بازماندگان زلزله و آرزوی سلامتی و بهبودی برای مجروحین و آسیب دیدگان اظهار داشت: باید خداوند را شاکر باشیم که این اتفاق در روز و در فصل تابستان رخ داد چرا که بیشتر مردم در خارج از منازل خود بودند و همچنین مشکلاتی همچون بارش برف و مسدود بودن جاده‌ها مانع امدادرسانی نشد.

معاون اول رئیس جمهور از وقوع این حادثه به عنوان یک هشدار یاد کرد و گفت: باید خود را برای اینگونه حوادث بیش از پیش آماده کنیم و با اقداماتی مانند مقاوم سازی و بیمه ساختمان‌ها آمار خسارات و آسیب را کاهش دهیم.

مردم استان آذربایجان شرقی در هر مقطع نقشی اساسی در کشور ایفا کرده‌اند

رحیمی با تاکید بر اینکه مردم استان آذربایجان شرقی در هر مقطع از تاریخ کشورمان نقشی اساسی در سرنوشت کشور ایفا کرده اند، خاطرنشان کرد: مردم این استان برای کشور از اهیمت فراوانی برخوردارند و نقش آنان در دوران انقلاب، دفاع مقدس و امروز در مدیریت کشور نقشی اساسی است.

دولت از اولین ساعات وقوع زلزله همه توان خود را بسیج کرد

وی در ادامه با اشاره به حضور به موقع دولت در امدادرسانی و حمایت از آسیب دیدگان زلزله، تصریح کرد: دولت از اولین ساعات وقوع این حادثه همه توان خود را بسیج کرد و طی بخشنامه‌ای از همه استان‌ها خواسته شد نهایت همکاری و پشتیبانی خود را با استان آذربایجان شرقی به عمل آورند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بلافاصله با استاندار آذربایجان شرقی تماسی گرفته شد و نکات لازم به ایشان منتقل گردید و وزرای بهداشت و کشور نیز ماموریت یافتند که در بین حادثه دیدگان حضور یافته و مقدمات پشتیبانی دولت از زلزله زدگان را فراهم کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه در جلسه هیات دولت فردای روز حادثه با دستور رئیس جمهور کارگروهی تشکیل شد که با سفر به استان آذربایجان شرقی، مناطق آسیب دیده را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد و در جلسه ای که امروز برگزار شد، تصمیماتی برای تامین معیشت و بازسازی هرچه سریعتر مناطق ویران شده اتخاذ کند.

مردم آسیب دیده از بسیج همگانی دستگاه‌های امداد رسان ابراز رضایت داشتند

وی با اشاره به بازدیدهای اعضای این کارگروه از مناطق زلزله زده، گفت: در اکثر این بازدیدها مردم نیاز اصلی خود را کمبود چادر، غذا و تامین سرویس بهداشتی عنوان کردند که تصمیم گرفته شد به سرعت چادر در اختیار این عزیزان قرار گیرد و امکانات بهداشتی در اسرع وقت تامین شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مردم آسیب دیده از بسیج همگانی دستگاه‌های امدادرسان ابراز رضایت داشتند، افزود: با پیگیری دولت، همه دستگاه‌های مرتبط با امدادرسانی بدون اتلاف وقت و در کوتاه ترین زمان ممکن به یاری آسیب دیدگان شتافته بودند.

اعطای 3 میلیون تومان کمک بلاعوض و 12 و نیم میلیون تومان وام به خانواده های آسیب دیده

رحیمی یکی از مصوبات جلسه کارگروه مربوط به مناطق زلزله زده را اعطای مبلغ 1 میلیون تومان به خانواده های آسیب دیده عنوان کرد و گفت: این مبلغ به صورت بلاعوض و به فوریت برای تامین معیشت و سر و سامان دادن اولیه به زندگی خانواده های آسیب دیده اعطا می شود تا کمکی برای بازگشت به شرایط عادی زندگی باشد.

وی افزود: مبلغ دو میلیون تومان دیگر نیز به شکل بلاعوض و به عنوان هدیه ای از سوی دولت به خانواده هایی داده می شود که دچار آسیب شده اند و منازل آنان خسارت چندانی ندیده و با مبلغ کمی قابل تعمیر و بازسازی است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی از خانه ها دچار آسیب های جدی شده اند، اظهار داشت: برای این خانواده ها مبلغ 12 میلیون و پانصد هزار تومان وام با سود 4 درصد در نظر گرفته شده و مابقی سود این تسهیلات توسط دولت پرداخت می‌شود.

رحیمی اضافه کرد: دولت تمام توان خود را بکار گرفته است و ای کاش شرایط به گونه ای بود که دولت می‌توانست این 4 درصد سود را نیز خود بپردازد.

وی تصمیم گیری برای ایجاد یک مرکز تحقیقات گسل و زلزله در استان آذربایجان شرقی را از دیگر مصوبات کارگروه عنوان کرد و گفت: با پیشنهاد وزیر صنعت معدن و تجارت این مرکز احداث خواهد شد تا در زمینه زلزله مطالعه و مردم را از جزئیات آگاه کند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بنا به تصمیمات اتخاذ شده در جلسه کارگروه، استانداری آذربایجان شرقی مسئولیت یافت هماهنگی لازم را میان دستگاه ها ایجاد و ظرف مدت 2 ماه همه واحدهای مسکونی ویران شده را تا پیش از شروع فصل سرما تعمیر و بازسازی کند.

وی افزود: اگرچه تاکنون همه دستگاه ها وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌اند اما برای هرچه بهتر انجام شدن امور به استاندار اختیار داده شد که با هر کس که در انجام امور محوله کوتاهی داشته باشد، برخورد کند چرا که موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جای مماشات نیست.

با سوء استفاده‌گران و گرانفروشان برخورد جدی می‌شود


معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارشات دریافت شده از مردم در خصوص سوء استفاده برخی افراد در زمینه گران‌فروشی گفت: عده معدودی تلاش کرده‌اند از شرایط بوجود آمده سوء استفاده کنند که مقرر شد تعزیرات استان به طور جدی با این افراد برخورد کند.

رحیمی گفت: ساختمان برخی بیمارستان‌های تازه ساز نیز در این زلزله آسیب دیده‌اند که نشان دهنده کوتاهی پیمانکار ساخت این بیمارستان‌ها بوده است و تصمیم گرفته شد با پیگیری وزارت بهداشت شکایتی علیه آنان تنظیم و موضوع پیگیری شده و نتیجه به اطلاع مردم استان آذربایجان شرقی خواهد رسید.

وی تفویض اختیار به رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان را از دیگر تصمیمات جلسه کارگروه دانست و افزود: مقرر شد رئیس سازمان جهاد کشاورزی زیر نظر وزیر به امور کشاورزان و دامپروران استان بپردازد و مشکلات آنان را سریعا رفع کند.

مهلت یک‌ساله برای وام‌های کشاورزان و دامپروران آسیب دیده

معاون اول رئیس جمهور همچنین از استمهال یک ساله وام‌های کشاورزان و دامپروران آسیب دیده خبر داد و گفت: سود این یک سال را نیز دولت تقبل کرده است.

رحیمی در ادامه از مطبوعات و رسانه‌ها خواست توجه مردم را به موضوع بیمه ساختمان جلب کنند و گفت: کسانی که خانه‌هایشان دارای بیمه حوادث غیرمترقبه بود توانستند تمامی خسارات خود را از بیمه دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه بانک مسکن از همین فردا مشغول بررسی پرونده‌ها و اعطای وام به آسیب دیدگان خواهد شد گفت: اگر در حین خدمات‌رسانی و بازسازی هرگونه مشکلی بوجود بیاید، این کارگروه مجددا جلسه‌ای تشکیل می دهد و در جهت رفع مشکلات تصمیماتی را اتخاذ می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری وقوع زلزله در چند کشور پیشرفته تصریح کرد: سرگردانی و نارضایتی مردم این کشورها تا چند ماه پس از وقوع زلزله همچنان ادامه داشت اما امروز شاهد خدمات‌رسانی دولت جمهوری اسلامی ایران از اولین ساعت وقوع زلزله هستیم و مردم آسیب دیده نیز از نحوه کمک رسانی ها رضایت دارند.

رحیمی از گشایش یک حساب در سازمان صنعت معدن و تجارت استان برای دریافت کمک‌های مردم خبر داد و گفت: دولت آماده دریافت کمک های مردمی و بویژه کسانی است که از توان مالی خوبی برخوردار هستند.

انتهاي پيام/ش3
برچسب ها: رحیمی ، دولت ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار