توليد موتور محرک اقتصاد ملي است و نقش اساسي در توفيق اقتصاد مقاومتي دارد که با توجه ويژه مسئولان در فراهم سازي زيرساخت‌هاي لازم به اجرايي شدن و تحقق اقتصاد مقاومتي در حوزه توليد دست خواهيم يافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، بيش از 30 سال است که کشورهاي بيگانه با افزايش فشارهاي اقتصادي مي‌خواهند به اقتصاد ايران آسيب برسانند، اما اهداف آنها توفيق نخواهد يافت، چرا که کشورمان در حوزه‌هاي مختلف و بخصوص صنعت به جايگاهي رسيده که مي‌تواند در اکثر بخش‌ها خودکفا شود.

بر اساس اين گزارش ، اقتصاد مقاومتي پويا و فعال بايد به خارج از مرزها نظر داشته باشد که براي اين امر نيازمند يک برنامه‌ريزي استراتژيک و راهبردي است و اين نوع اقتصاد با هدف خنثي ‌سازي تحريمها به توليدات داخلي تکيه دارد که با عملي سازي اصول خود، موجب تحولي عميق در رشد توليد ملي و توسعه اقتصادي کشور مي شود.

بنابراين حمايت از توليد ملي، بهينه ‌سازي مصرف، به کار انداختن سرمايه، کار مضاعف، افزايش توليد و بهره ‌وري، ارتقا کيفيت توليدات، اجرايي شدن سياستهاي اصل 44 قانون اساسي که زمينه سرمايه گذاري را فراهم مي ‌کند و همچنين با فراهم سازي زيرساخت‌هاي لازم براي حوزه توليد ، کاهش قيمت تمام شده کالاها در شهرک‌هاي صنعتي، استفاده بهينه از انرژي و نيروي انساني و همچنين ايجاد پايانه حمل و نقل در شهرک‌هاي صنعتي به اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي در حوزه توليد دست خواهيم يافت .

همچنين تکيه بر يافته هاي علمي از ديگر شاخص هاي اقتصاد مقاومتي است که دولت با توسعه شرکتهاي دانش بنيان در تلاش براي دستيابي به اقتصادي علمي است، در اين راستا ضروريست رابطه بين صنعت و دانشگاه با در نظر گرفتن نيازهاي جامعه تنظيم شود.

مصرف نقطه شروع اقتصاد مقاومتي است و همين امر توليد را جهت مي‌دهد و اين هر دو در کنار هم جهت سرمايه‌گذاري را مشخص مي‌کنند، در اقتصاد مقاومتي دولت به بزرگترين مصرف كننده داخلي تبديل مي شود و مردم نيز بايد نيازهاي خود را تعديل كنند.

به هر حال براي توفيق اقتصاد مقاومتي بايد به توليد ملي و فرهنگ استفاده از توليدات داخلي توجه شود.

در ادامه اين گزارش محمد حسين فاتحي کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه رکن اصلي توسعه اقتصادي توليد است ، اظهار داشت: توليد پيشاني حرکت و بدنه اصلي اقتصاد مقاومتي است.

وي بيان کرد:عدم تکيه بر منابع خارجي، بازگشت به افزايش توليدات داخلي و حمايت از کار و سرمايه ايراني پيش زمينه اي براي اقتصاد مقاومتي است.

فاتحي با اشاره به نقش اساسي صرفه جويي در اقتصاد مقاومتي افزود: در حال حاضر اقشار زيادي از مردم در حال صرفه جويي هستند که با مديريت مصرف در کالاهاي غير ضروري  و در صورت نياز استفاده از مشابه داخلي ميتوان به هدف استقلال اقتصادي و عدم وابستگي به واردات دست يافت.

وي خاطر نشان کرد: طرح اقتصاد مقاومتي فرصتي است که در بلند مدت با تکيه بر توليدات داخلي  سبب افزايش رفاه ، اشتغال ، توسعه اقتصادي کشور ، عدم وابستگي به واردات کلاهاي خارجي ، بالا بردن سطح کيفي توليدات داخلي و در نهايت به دست آوردن بازارهاي جهاني مي شود.


گزارش از زينب عبدي

برچسب ها: تولید ، اقتصاد ، مقاومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار