مدارس که تنها نامی از هوشمندی به یدک می کشند

در حالی که مسئولین آموزش و پرورش خبر از هوشمندی مدارس بسیاری کشور می دهند اما این مدارس با استانداردهای جهان فاصله بسیاری دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران روزگاری دور نیست آن زمان که آموزش در مدارس کشور آموزش سنتی و شنیداری بود نصب پوسترهای رنگ برروی تخته سیاه تلاش و توضیح اندک شاید معلم شاید حداکثر اقدام تصویر را در آموزش برایمان داشت.

در حالی که به سمتی می رویم که اکثر مشاغل به دانش مهارت های کامپیوتری نیاز دارد نیاز به نوع جدیدی از آموزش برای دوری و جای گذاشتن آموزش های اساسی شد.

چند سالی است که سوژه های مختلف به تأسیس مدارس الکترونیکی یا همان مدارس هوشمند دست زده اند مدارس که در آن برنامه درسی تغییر می کند و کامپیوتر در نحوه تدریس و ارزشیابی اثر بسزایی دارد.

مدرسه ای که جهت ایجاد یاددهی یادگیری و بهبود نظام تربیتی مدرسه و تربیت دانش آموزی پژوهنده طراحی شده است.

مدرسه هوشمند مدرسه ای در جهت فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیفی؟ نظام یافته است تا دانش آموز امروز را برای عصر امروز آماده سازد.

مدرسه هوشمند در واقع مرحله برتری در کاربری فناوری اطلاعات در نظام آموزشی کشور است.

مدرسه ای که مدیریت و کنترل آن مبتنی بر فناوری شبکه در رایانه است و متحوای بیشتر درس های آن اکترونیکی است و نظام ارزشیابی و نظارت آن نیز هوشمند است در این مدارس روش تدریس دانش آموز محوری است و برنامه درسی محدود کننده نیست.

با ظهور اینترنت آموزش الکترونیکی باعث گسترش دامنه آموزش و به اشتراک گذاشتن اطلاعات آموزشی شد و شاید این مهمترین دلیل تأسیس مدارس هوشمند باشد.

اما هنگامی موضوع هوشمند سازی مدارس کشور مطرح شد بیشتر کارشناسان آموزش در انتظار تحول در شیوه آموزش و استفاده از فناوری اطلاعات در مدارس بودند.

در این میان مسئولان آموزش و پرورش شاخص های یک مدرسه هوشمند را مدیریت نظارت منابع آموزش و کنترل یادگیری مطرح کردند.

در این خصوص ابراهیم سوخیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از هوشمند شدن بیش از 20 هزار مدرسه برای سال تحصیلی جدید خبر داد وی ادامه داد: مدارس هیئت امنایی در صورت هوشمند شدن و عدم تجهیز به فناوری های نوین آموزش به مدارس عادی تبدیل می شوند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هوشمند سازی مدارس را از اهداف اولیه آموزش و پرورش دانست و خاطرنشان کرد: هوشمند سازی تحولی نوین در مدارس است که آموزش کشور را تحول خواهد ساخت.

این درحالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان علوم تربیتی مدارس به برخی از امکانات اولیه مانند تخته های هوشمند، اتصال به شبکه اینترنت و تجهیز مدرسه به چندین دستگاه را نمی توان هوشمند سازی نامید.

اینکه مدارس هوشمند ما تا چه اندازه با استانداردهای جهان تناسب دارند و مسئولان آموزش و پرورش چه تعریف و شاخصی از مدرسه هوشمند دارند سوال برانگیز است./ف

گزارش از محبوبه مرادی

برچسب ها: مدارس ، هوشمند ، شهر تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار