"شوی" آبشاری زیبا، بکر و دست نخورده +تصاویر

آبشار شوی در رشته کوههای زاگرس و در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول و در نزدیکی کوه سالن در ۱۰۰ کیلومتری از مرکز شهر دزفول و در استان خوزستان واقع شده.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  آبشار شوی شهرستان دزفول با ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر در ایران بی نظیر بوده و بزرگترین آبشار خاورمیانه به حساب می آید . این آبشار در رشته کوههای زاگرس و در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول و در نزدیکی کوه سالن در ۷۰ کیلومتری از مرکز شهر دزفول قرار دارد و دارای تنوع زیست محیطی بسیار زیبایی است.
 
 
 
 
موقعیت قرار گیری این آبشار نسبت به دهستان شوی دزفول و نیز ذکر قرارگیری این آبشار در شهرستان دزفول، درجلد ششم از جغرافیای ایران ، قرار گیری آن در استان خوزستان و شهرستان دزفول را محرز می کند . این آبشار در بهار دارای طبیعتی سرسبز و بسیار زیباست .

این منطقه زیستگاه غنی از جمله حیات وحش چون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی است و پوشیده از درختان زاگرس از جمله بلوط است.

برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد : مسیر اول از سمت منطقه سردشت دزفول و پیر چل و مسیر دوم از طریق ایستگاه راه آهن می باشد.
 
 
 
 
 

بهترین زمان برای رفتن به شوی

به دلیل اینکه شوی در حد فاصل استان های لرستان و خوزستان قرار گرفته است دراواخر بها ر و تابستان هوای گرمی دارد ولی در ارتفاعات و در پای آبشار هوا خنک وسرد است ولی چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده روی لازم است واین مسیر در میانه روز هوای گرمی دارد بنا براین بهترین زمان برای رفتن به شوی همان ابتدای بهار و ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز وزیباست.

یکی از خصوصیات آبشار شوی این است که تا چند صد متری آبشار هیچ نشان و خبری از آبشار نیست وبعد از عبور از یک پیچ در منطقه ای کوهستانی با شیبهای تند به یکباره از پیچی عبور می کنید و آبشاری فوق العاده زیبا و با شکوه را در برابر خود می بینید و این هم شاید یکی دیگر از چشم بندی های طبیعت است که شکوه خود را به یکباره به نمایش می گذارد . نسیم خنکی که از سمت آبشار می وزد و اولین عکس هایی که به یادگار از این آبشار می گیرید تمامی خستگی راه را از تن شما می گیرد.

 
 
 
بکر ماندن منطقه شوی

شاید یکی از دلایل عمده که باعث شده است آبشار شوی بکر و دست نخورده باقی بماند سختی مسیر راه آن است زیرا اولا این محل جاده اتومبیل رو ندارد و فقط از طریق قطار یا جادههای کوهستانی از شمال خوزستان باید به این منطقه رفت ثانیا خود مسیر هم طولانی است و تنها باید پیاده یا حداکثر با قاطر پیموده شود . به همین خاطر باعث شده که این منطقه زیبا تمیز و پاک باقی بماند.

با این حال هر ساله گروه های کوهنوردی بسیاری برای دیدن این آبشار بی نظیر از سراسر کشور به این منطقه سفر می کنند و همراه با خود خاطره هایی فراموش ناشدنی را به یادگار می برند.

در نزدیکی این آبشار, آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می شود که به دلیل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلی و بی خطر بودن آن جای مناسبی برای شنا است .

اخیراً تلاش هایی برای بهبود مسیر دسترسی به این آبشار صورت گرفته است.
 
 
 
 برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: آبشار ، دزفول ، شبانه ، طبیعت ، زاگرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۲۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
آبشار شوی در شهرستان دزفول و دهستان امام زاده سید محمود در بخش شهیون قرار دارد.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۹:۵۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
این آبشار متعلق به سرزمین ایران و ایرانیان است والسلام
Iran (Islamic Republic of)
لرستان
۱۶:۰۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
دزفول بخاطر بافت شهری و قومیش محدود میشه فقط به شهر دزفول و هیچ وقت مردمانی که در اطرافش هستن تعلقی به دزفول ندارن و دل به سرزمین مادریشون دارن این ابشار هم مثل دیگر ابشارها در محدوده سرزمین زاگرس و لرستان هست که دزفولیا بخاطر نفوذ به نام خودشون زدن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
سلام خدمت دوستان
چه فرقي ميكنه تو لرستان باشه يا دزفول،مهم اينه كه اين ابشار زيبا و خيلي آبشارهاي مشابه تو ايران هست و بكر بكر مونده و همه ما ميتونيم از ديدنش لذت ببريم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۱ فروردين ۱۳۹۶
اگه با گوگل ارت از بالا نگاه کنی متوجه میشین خیلی از لرستان فاصله داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
واقعا متاسفم برا اونایی ک میگن آبشار مال لرستانه. این آبشار ک جغرافی دانان وتاربخنگارن گفتن ک از قدیم جز دزفول بوده وخواهد ماند.چون از چهار طرف آبشار بازهم روستاهای دزفول وجود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۳۱ تير ۱۳۹۵
این آبشار مال لرستانه و لرستانه که سرزمین آبشارهاست این یکی کمی مرز افتاده و نزدیکترین مسیر به این آبشار از درود لرستانه نه دزفول!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۷:۵۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۴
بعضی افراد بی تمدن دنبال تمدن میگردن
من موندم افرادی یاغی و بی فرهنگی که الان تو دزفول زندگی میکنند و خود را درفولی می نامند چطور دم از تمدن میزنند
ما دزفولیها ادعای چیزی را نداریم
هرچی که مربوط به ما هستش
باستان شناسان و تاریخدانان و جغرافی دانان ثابت کردن
پس نیازی نیست فریاد بزنیم بگیم ما هم هستیم
حضورم پیداس نیازی به فریادم نیست
.
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۲۳:۱۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
آبشار شوی در حریم جغرافیایی استان لرستان است.
Iran (Islamic Republic of)
گندمکار
۰۱:۳۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۴
لرهایی که اطراف شوی زندگی میکنن از هزاران سال پیش اونجا زندگی میکردن . و سرزمین خودشونه . نصف خوزستان لر نشینه . دزفولی هم یک نژاد نیست یک شهره و در واقع هم نصف شهر ما دزفول بختیاری ان . و خوما دزفولی ها هم هفتاد درصد زبونمون کلمات لریه . شما تا حالا شوی رفتین ؟؟ برید وبعد خودتان قضاوت کنید همش کوهه و از پوشش جنگلی راه کاملا مشخصه که تو لرستانی . اصلا بوی لرستان و میده ماله لرستانه . اما شهر ما دزفول شهر بسیار موفقیه که قلب خوزستانه و تونسته برای اونجا تبلیغ کنه فقط اشتباه کردن که گفتن جز دزفوله . بزاری شون میگن دزفول استانه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۱
مناظر زيبايي بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۱
گویی بهشت چنین است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۱
خیلی زیباست . خدا چی خلق کرده
آخرین اخبار