کاهش واردات و افزايش صادرات ميوه

سخنگوي وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: اجراي سياست مديريت واردات و حمايت از توليد داخلي ميوه باعث شد روند واردات اين محصول در دو سال اخير کاهش يابد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا)، سيد عليرضا شجاعي ، برخي انتقادها به تجارت محصولات كشاورزي به ويژه ميوه را يك سويه و غيرمستند دانست و تاكيد كرد: حمايت از توليد ملي و استفاده حداكثري از توان توليد داخل، اولويت وزارت صنعت معدن و تجارت است.

وي افزود: هماهنگي تشكل هاي توليدي و توزيعي در سال هاي اخير و اعلام نرخ مناسب خريد ميوه از كشاورزان براي ذخيره سازي از اقدامات حمايت از توليد ميوه و ساماندهي بازار آن بوده است.

وي گفت : اين موضوع رضايت توليدكننده ، توزيع كننده و مصرف كننده را در پي داشته است كه البته دو نكته مهم در اين زمينه وجود دارد و بايد به آن توجه جدي شود.

شجاعي در بيان نكته اول به كاهش تدريجي و نه يكباره واردات پرداخت و اظهار داشت: روند كاهش با توجه به نياز بازار بايد به تدريج صورت گيرد تا شاهد افزايش ناگهاني قيمت برخي محصولات كشاورزي نباشيم ودر سال 90 بيش از 20 درصد و در چهارماه نخست امسال بالغ بر 18 درصد كاهش واردات ميوه گزارش شده است.

مشاور وزير صنعت معدن و تجارت، پايداري در توليد را ديگر نكته مهم و قابل توجه بيان كرد و گفت: توليد كيفي پايدار، به ميزان لازم، در زمان مورد نياز و با قيمت مناسب از ضرورت هاي تنظيم پايدار بازار و قطع واردات است و صرف وجود مشابه داخلي كفايت نمي كند.

وي ادامه داد: ميزان توليد از لحاظ حجم، كيفيت و قيمت بايد بتواند نقش متعادل سازي قيمت ها به ويژه در زمان اوج مصرف و تقاضا را داشته باشد.

شجاعي لازمه تحقق اين موضوع را وجود نگاه تجاري در توليدكنندگان دانست و افزود: توليدكننده بايد بتواند خود را با نياز و سليقه مصرف كننده هماهنگ كند، در غير اين صورت همواره انتظار خواهد داشت سيستم دولتي فضاي توليد را براي او محقق كند و حتي برخي نگراني مصرف كنندگان ناديده گرفته شود.

سخنگوي وزارت صنعت معدن و تجارت در باره تركيب واردات ميوه گفت : در چهار ماه نخست امسال، گروه ميوه هاي گرمسيري و عمدتا موز با 63 درصد، بيشترين سهم را در واردات ميوه داشته است ، البته اغلب ميوه هاي اين گروه مثل موز در كشور توليد نمي شوند يا توليد آنها بسيار ناچيز است.

وي ادامه داد: گروه مركبات نيز 36 درصد سهم واردات ميوه در چهار ماه اول سال را به خود اختصاص داده و سهم گروه ساير ميوه ها تنها يك درصد است.

شجاعي گفت: اين در حالي است كه در اين مدت حدود 28 هزار تن بيش از مدت مشابه سال گذشته صادرات ميوه داشتيم كه 16 برابر ميزان واردات گروه ساير ميوه هاست./عب
برچسب ها: افزایش ، صادرات ، کاهش ، واردات ، میوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار